Avatar billede totalpc Seniormester
29. november 2006 - 09:24 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Alternativ til router i MS verdenen?

Hej
Hvis jeg nu vil droppe min Linksys router og smide en server imellem i stedet for...hvad kan jeg så bruge af software?
Jeg ved der findes diverse til til Linux fx IPCOP (så vidt jeg ved) Men hvad svarer til en router/firewall i MS verdenen. Er det en MicroSoft Internet Security & Acceleration Server fx ? Eller hvad skal man bruge?
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2006 - 09:55 #1
du kan bruge en standard 2003 server, og konfigurer "routing and remote access" på den.
Det er en simpel løsning, men Microsoft er meget stolt af den.
( http://www.microsoft.com/technet/network/rras/default.mspx )

Skal du have en avanceret firewall på, skal du nok kikke på en ISA2004 server.
( http://www.microsoft.com/isaserver/default.mspx )  her kan du også hente en trail.

(Du kunne også kikke på zywall, eller en god ciscorouter.)
Avatar billede totalpc Seniormester
29. november 2006 - 10:47 #2
Det jeg lige skal forstå er hvilken rolle ISA serveren spiller. Den er firewall og proxy server ik? Men dvs at bruge man ISA behøver man ikke konfigurere "routing and remote access" vel ?
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2006 - 11:00 #3
Jeg tror ikke at den virker som en desideret router,  men jeg er ikke uddannet på isa endnu, så det er kun gætværk.

http://www.experts-exchange.com/Networking/Microsoft_Network/Q_21529869.html
Avatar billede totalpc Seniormester
29. november 2006 - 11:09 #4
Nææ der røg den ide....hele mit problem er at jeg er træt af min router der tit går "kold". Har prøvet flere "billige" routere og de har alle samme problem når de har kørt for længe så dør de og skal genstartes. Der er stadig liv i dem og man kan nå routeren, men der er ikke hul ud på nettet.

Jeg har hørt nogle sige at det kan være fordi de mister kommunikationen til ISP'en et kort øjeblik og så ikke kan komme igang igen.....lyder det rigtigt?
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2006 - 11:18 #5
Det er muligt,  men man får jo også hvad man betaler for, lige på det punkt.

Der er jo mulige produkter som det her : http://www.eksperten.dk/priser/network/network-vis.asp?Kode=N001830

Men det kommer også an på hvor stort dit netværk er, hvor mange servere, antal subnet, og sådan.
Avatar billede kasiwakki Nybegynder
29. november 2006 - 11:23 #6
Hvis det er et mindre netværk så kunne du kigge på sme server contribs.org
men det er Linux med indbygget mail etc.
Avatar billede totalpc Seniormester
29. november 2006 - 11:26 #7
Jamen det er et bette netværk med 3 servere og 4-5 klienter. Ikke meget traffik. Der kører lidt IP telefoni over netværket. Den router jeg har nu er en Linksys WTR54GP2.

Cisco er vel det ypperste ik? Kan du anbefale en model hvis jeg skal have en til mit lille netværk. Prisen skal holdes under 6K
Avatar billede totalpc Seniormester
29. november 2006 - 11:27 #8
kasiwakki > Jeg kører allerede mail og iis på MS servere og det skal ikke ændres. var bare ude efter noget mere stabilt end min nuværende router.
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2006 - 11:48 #9
jeg vil tro at det er noget i den her stil du skal kikke på, men det vil være en god ide at tage andre med på råd, som måske har praktisk erfaring med forskeldige routere.

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=240652
Avatar billede totalpc Seniormester
29. november 2006 - 12:00 #10
Hmm den har antenner med umiddelbart ikke WLAN eller hvad ?

Nå men smid et svar Henrik...
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2006 - 12:09 #11
vi prøver lige med et andet link til en der har vlan

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=193750

Jeg synes at du selv skal tage point, og så oprette et nyt spørgsmål om hvilke router folk anbefaler til under 6K.

Så får du lidt mere input,  !
Avatar billede totalpc Seniormester
29. november 2006 - 12:32 #12
Okay....jamen jeg takker for input
Avatar billede totalpc Seniormester
29. november 2006 - 12:33 #13
!
Avatar billede insight Nybegynder
01. december 2006 - 16:38 #14
Du kan sagtens få en ISA til at Route
har selv en ISA på min DSL fra tdc
Du smider bare en WAN ip på det ene netkort så du ude over stepperne :)