Avatar billede mr_bula Nybegynder
27. november 2006 - 14:08 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Resize image til bestemt str

Hejsa,

Jeg har et billedupload script til en tabel i en database. Mit problem er så at jeg gerne vil have at alle billeder er lige store fx 100x200px. Dette kan løses vha Imagecopyresized men hvis jeg bare resizer de uploadede billeder vil mange komme til at se underlige ud, da de ikke er resized i den rette ratio, så mit spørgsmål lyder:

ER DER NOGEN DER HAR ET SCRIPT ELLER IDE TIL HVORDAN JEG RESIZER BILLEDERNE TIL EN BESTEMT STØRRELSE UDEN AT STRÆKKE BILLEDERNE?
Avatar billede showsource Seniormester
27. november 2006 - 14:10 #1
Du finder str. på uploadet billede med getimagesize()

Og hvis du søger på resize her på siden, finder du mange eks. på hvordan det gøres.
Avatar billede coderdk Praktikant
27. november 2006 - 14:49 #2
http://php.coder.dk/resizeimg.php - resizer med proportioner - dog virker denne kun med jpeg, men er nem at rette så den kan flere formater :)
Avatar billede mr_bula Nybegynder
27. november 2006 - 15:10 #3
Showsource: Jeg har skam også søgt her på eksperten, syntes bare ikke jeg kunne finde noget brugbart til mit problem. Fandt "kun" en masse resize scripts...

Coderdk: Hvis jeg forstår dit script rigtigt så sikre det ikke at alle billeder fx er 100x200px. Men kan sørge for at højden fx er max 200px, ikke?
Avatar billede coderdk Praktikant
27. november 2006 - 15:24 #4
HVis du angiver 100,200 så bliver billedet enten 100 bredt eller 200 højt alt efter proportionerne ;) Hvis dit billede er bredt, så kan du f.eks. gøre det, at du resizer billedet så det passer i højden, og så laver du bare et nyt billede på 100x200 og bruger imagecopy så kun noget af billedet kommer med.
Avatar billede mr_bula Nybegynder
18. december 2006 - 19:16 #5
Droppede at lave resizerscriptet. Bruger den gode og gammeldags metode, photoshop, så får man det også 100% som man vil have ;)

Smid et svar coderdk hvis du vil have lidt point
Avatar billede coderdk Praktikant
18. december 2006 - 20:59 #6
Nah, ellers tak :)
Avatar billede mr_bula Nybegynder
19. december 2006 - 11:27 #7
Ok det må du selv om. Tak for al den hjælp du har givet mig