Avatar billede kent_hansen Nybegynder
26. november 2006 - 17:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Sagsnummer som primær nøgle

Jeg vil gerne oprette en database hvor der skal indgå et sagsnummer. Jeg forestiller mig at det skal være den primære nøgle.
Den skal som udgangspunkt altid være en større end den tidligere sag, men jeg vil frit kunne ændre den såfremt det er et nummer der ikke har været brugt tidligere. Dvs. mulighed for at springe nogle over.
Hvordan gør jeg?
Avatar billede ffsoft Praktikant
26. november 2006 - 18:05 #1
Hvis du vil lave en primær nøgle der automatisk tæller en
op er det oplagt at bruge autonummer som felttype.
Den får du ikke lov til at redigere i.
Hvis det ikke passer dit behov er det rimeligt nemt at
lave en kode der efter et klik på knappen "Ny sag" laver et
nyt nummer baseret på det højeste nummer i en nummerserie.

Læs jer http://www.eksperten.dk/spm/746932
Avatar billede bmww Nybegynder
26. november 2006 - 18:08 #2
Du skal lave det i VB kode ved at oprette et recordset. Det gør du nogenlunde sådan her:

Dim RcSet as Recordset
Set RcSet  = CurrentDb.OpenRecordset("select * from TabelNavn;")

Du springer herefter til sidste post med:
RcSet.MoveLast

Det nye sagnummer laver du sådan:
Dim NytSagNr as long
NytSagNr = RcSet!Sagsnummer + 1
RcSet.edit
RcSet.Sagsnummer = NytSagNr
RcSet.update

Sådan, nu er der tilføjet en post i din tabel med et nyt sagsnummer.
Avatar billede fdata Forsker
26. november 2006 - 22:44 #3
Avatar billede arne_v Ekspert
26. november 2006 - 23:04 #4
hvis man ved at der altid kun vil være en bruger som opdaterer, så
er der mange muligheder, men kan der være flere brugere som opdaterer
samtidigt så er der nogle komplikationer som man skal tage højde for