Avatar billede serial69 Nybegynder
21. maj 2001 - 20:47 Der er 10 kommentarer

hur rensa en tabell genom session_onend

Hej.
Någon som vet har jag rensar en temptabell med session_onend?
Just nu testar jag så här:
<OBJECT RUNAT=Server SCOPE=Application ID=cn PROGID=\"ADODB.Connection\">
</OBJECT>

<script language=vbscript runat=server>
Sub Session_OnEnd

cn.Open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=\"& Server.MapPath(\"db/shop.mdb\")
sql=\"DELETE * FROM Temptab WHERE SID=\" & session.sessionid
cn.execute(sql)
cn.close
set cn=nothing
End Sub
</script>
och det funkar inte alls bra...temptab töms inte...

Någon som vet hur man gör??
Tomas
Avatar billede burningice Nybegynder
21. maj 2001 - 21:04 #1
du skal bruge EXACT sti i din global.asa, altså ikke Server.MapPath(\"db/shop.mdb\") men f.eks. c:\\inetpub\\wwwroot\\db\\shob.mdb
Avatar billede ricardo Nybegynder
21. maj 2001 - 21:05 #2
Session_OnEnd er temmelige upålidelig. Man kan kun være sikker på, at den fungerer når folk logger selv af.

Forresten: hvordan kan du bruge sessionid\'et fra en session der netop er slut?
Avatar billede serial69 Nybegynder
21. maj 2001 - 22:31 #3
nä..det funkar inte med exakt sökväg heller...nån som vet hur man gör??.....måste tömma temptabellen med det sission.sessionid när dom loggar av \"fel\".....

Tomas
Avatar billede burningice Nybegynder
21. maj 2001 - 22:47 #4
ricardo>> man kan godt bruge session i en session_onend handling... selv har jeg følgende SQL sætning strSQL = \"SELECT * FROM users where (username = \'\"& session(\"useronline\") &\"\')\" i min global.asa og det virker FINT
Avatar billede serial69 Nybegynder
21. maj 2001 - 23:26 #5
joo...det är ju jättebra att det fungerar, men hur ska jag göra för att mitt ska fungera....kan ju inte ha en massa poster kvar i databasen när nästa kund kommer in och ska handla...och om han då oxå hoppas ur \"fel\"...då blir det jättekaos...

Tomas
Avatar billede burningice Nybegynder
21. maj 2001 - 23:42 #6
okay... har du prøvet at skrive ud din sessionid på en testside??

altså response.write session.sessionid, svarer det til en post der findes i din db??
Avatar billede serial69 Nybegynder
21. maj 2001 - 23:51 #7
jodå...posten finns i temptab.....man tycker ju att det inte ska vara så svårt...alla webshoppar måste ju ha nåt liknande...

Tomas
Avatar billede burningice Nybegynder
22. maj 2001 - 13:03 #8
det er det altså heller ikke... jeg gør det jo selv... kunne du evt. komme med HELE din global.asa her??
Avatar billede serial69 Nybegynder
22. maj 2001 - 15:16 #9
nu har jag ändrat så att den pekar \"hårt\" till databasen, men det funkar ändå inte...
detta är allt jag har i global.asa...

<OBJECT RUNAT=Server SCOPE=Application ID=cn PROGID=\"ADODB.Connection\">
</OBJECT>

<script language=vbscript runat=server>
Sub Session_OnEnd

cn.Open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=\"d:\\shop\\db\\shop.mdb\")
sql=\"DELETE * FROM Temptab WHERE SID=\" & session.sessionid
cn.execute(sql)
cn.close
set cn=nothing
End Sub
</script>
Avatar billede burningice Nybegynder
22. maj 2001 - 15:43 #10
okay... prøv med denne istedet

<script language=vbscript runat=server>
Sub Session_OnEnd
set cn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
cn.Open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=\"d:\\shop\\db\\shop.mdb\")
sql=\"DELETE * FROM Temptab WHERE SID=\" & session.sessionid
cn.execute(sql)
cn.close
set cn=nothing
End Sub
</script>