Avatar billede ice2k2 Nybegynder
24. november 2006 - 08:34 Der er 1 kommentar og
1 løsning

hvordan ændre jeg select commanden i DropDownList

ok brugte lige DropDownList i asp.net til at vise noget data fra sql, har den displayed værdi til at være addresserne i sql databasen og value er deres id.
f.eks.

den valgte værdi vil jeg så bruge i den næste dropdown, f.eks.
men hvordan bruger jeg DropDownList1.SelectedValue (altså så at jeg får id med videre i den næste sql selection.

        <asp:SqlDataSource ID="SqlDataSource1" runat="server" ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:CinemaConnectionString %>"
            SelectCommand="select id, address from something where id=0;"></asp:SqlDataSource>

har prøvet "+dropdown......+" men virker ikke nogen som ved hvordan det fixes
Avatar billede helmet Nybegynder
24. november 2006 - 09:39 #1
Det gør du ved og definere en selectparameter i din sqldatasource og sætter den til og være selectedvalue i den første dropdownlist.

Har lige smidt et eksempel sammen med to dropdownlist hvor indholdet i dropdown2 er afhængig af indholdet i dropdown1.
<asp:DropDownList ID="DropDownList1" runat="server" AutoPostBack="True" DataSourceID="SqlDataSource1" DataTextField="SupplierID" DataValueField="SupplierID">
</asp:DropDownList>
<asp:DropDownList ID="DropDownList2" runat="server" DataSourceID="SqlDataSource2" DataTextField="CompanyName" DataValueField="CompanyName">
</asp:DropDownList>
<asp:SqlDataSource ID="SqlDataSource1" runat="server" ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:NorthwindConnectionString %>"
SelectCommand="SELECT [SupplierID] FROM [Products]"></asp:SqlDataSource>
<asp:SqlDataSource ID="SqlDataSource2" runat="server" ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:NorthwindConnectionString %>"
SelectCommand="SELECT [CompanyName] FROM [Suppliers] WHERE ([SupplierID] = @SupplierID)">
<SelectParameters>
  <asp:ControlParameter ControlID="DropDownList1" DefaultValue="0" Name="SupplierID"
  PropertyName="SelectedValue" Type="Int32" />
</SelectParameters>
</asp:SqlDataSource>
Avatar billede ice2k2 Nybegynder
24. november 2006 - 10:28 #2
tak for det hurtige svar :)