Avatar billede kol Nybegynder
23. november 2006 - 21:26 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Hvis værdi overskrider max. skal ganges med faktor

Volumen udregnes i D2 på baggrund af h x b x d fra cellerne A2, B2 og C2.
Hvis værdien i A2 er større end "1,2" skal resultatet i D2 ganges med en faktor, som findes i F2.
Det nye resultat skal stå i D2, og hvis A2 samtidig kunne bringes til at farves rød, ville det være helt formidabelt, men det sidste er dog ikke nødvendigt.

Hilsen KOL
Avatar billede mrjh Novice
23. november 2006 - 21:31 #1
Ved ikke om det er dette du søger
=din formel i D2 * hvis(A2>1,2;F2)
Avatar billede kol Nybegynder
23. november 2006 - 21:48 #2
mrjh, den går ikke helt som tænkt:
=(A2*B2*C2)*HVIS(A2>1,2;F2) returnerer et "0" hvis værdien i A2 er under 1,2.
Men da skulle jo bare volumen regnes ud uden at øge med faktoren.
Men du er på sporet, for ved værdier over 1,2 fungerer formelen fint.

KOL
Avatar billede kol Nybegynder
23. november 2006 - 21:54 #3
Prøvede selv, denne virker:
=(A2*B2*C2)* HVIS(A2>1,2;F2;1)

Men rød baggrund i celle A2. Kan det laves?

KOL
Avatar billede carloz Nybegynder
23. november 2006 - 21:55 #4
Her er et eksempel (håber det fungerer, når det postes):

    A    B    C      D          E      F
1    b    h    d      facit      faktor  hvis-funktio<n
2    1,5  2    3      =B2*C2*F2  5      =HVIS(A2>1,2;A2*E2;A2)

Som det ses af F2 (hvis-funktionen), vil cellen returnere A2 ganget med faktoren (E2 - her 5), såfremt A2 er større end 1,2. Hvis mindre end 1,2 retuneres A2 uden faktor.

Det er ikke helt præcis svaret på dine tal, men idéen skulle gerne være der.
Du skal altså bruge "HVIS"-funktionen i Excel.

mvh/Kristian
Avatar billede mrjh Novice
23. november 2006 - 21:56 #5
Formater > betinget formatering. Her kan du angive et format hvis cellen er >1,2
Avatar billede kol Nybegynder
23. november 2006 - 22:11 #6
Tak for alle svarene.
Jeg ser på det i morgen.
For nu: God nat.

Hilsen KOL
Avatar billede kol Nybegynder
25. november 2006 - 19:19 #7
carloz, tak for tippet. Som du nævner, ikke præcis det, jeg søgte, men det fungerer OK.

mrjh, du ramte tæt på 10'eren og gjorde løsningen klar for mig.
Desuden, naturligvis, den betingede formatering. Det virker fint i A2, mon den også kunne farve F2 rød?

Vil I begge lægge et svar, så vil jeg fordele point: 20 til carloz og 40 til mrjh.

Hilsen KOL
Avatar billede mrjh Novice
26. november 2006 - 14:33 #8
Svar kommer her. For at farve F2 skal du også i F2 bruge betinget formatering, og her vælge "formlen er" og angive =A2>1,2
Avatar billede kol Nybegynder
26. november 2006 - 22:02 #9
mrjh
Perfekt!

carloz
Svar et eller andet, så jeg kan give point.

Hilsen
KOL
Avatar billede carloz Nybegynder
26. november 2006 - 23:14 #10
Så er jeg her.
Glad for det hjalp ;)
Mvh. Kristian
Avatar billede kol Nybegynder
26. november 2006 - 23:35 #11
Tak for hjælp.
Hermed point.

Hilsen
KOL