Avatar billede learningvba Nybegynder
23. november 2006 - 12:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

VBA - chart.export uden overflødig "luft".

Hej,

et "lille" problem med export af charts.
Jeg har 2 worksheets, 1 med data og 1 med grafik.
Ønsket er at få grafikken eksporteret som fil, png.

Nedenstående kode virker fint, bortset fra et kosmetisk problem, mit diagram står øverst i venstre hjørne og der er masser af luft forneden og til højre.
Lidt sjusket, især når filen skal vises i et word-dokument :-)

Jeg har ikke noget problem med at bruge clipboard + enhanced metafile til at få grafikken vist i Word, en løsning som desværre giver mulighed for mere "pilleri" end godt er.

Så, en .png uden overflødig luft vil være meget velkommen :-)

Sub exp_call4ideas()
  Dim xChart As Chart

  Sheets("model").Shapes.SelectAll
  Selection.ShapeRange.Group.Select
  Selection.Copy
  Selection.ShapeRange.Ungroup.Select

  Set xChart = Charts.Add
  xChart.Paste
  xChart.Export "C:\Temp\Model.PNG", "PNG", False
  xChart.Delete
  Set xChart = Nothing
End Sub

(Hvis 60p er for fedtet, så sig til :-) )
Avatar billede falster Ekspert
23. november 2006 - 13:45 #1
Måske kan du bruge (noget af det), som jeg er inde på i

http://www.eksperten.dk/spm/743611

Med HTML.XLA og XLHTML.DLL kan man "styre" pæne output til html.
Avatar billede learningvba Nybegynder
24. november 2006 - 07:55 #2
Tak for dit input, falster, men desværre ikke helt :-)
(Iøvrigt mangler min Office2003 XLHTML.DLL, og IT-afdelingen er ikke så forstående på det punkt :-) )
Avatar billede falster Ekspert
24. november 2006 - 10:27 #3
OK. Det var også kun et langskud, da ingen andre havde budt ind. I øvrigt kan både HTML.XLA og XLHTML.DLL downloades. De skal blot lægges i de angivne mapper. "Min" IT-afdeling havde lagt HTML.XLA ind i Office 2003, men ikke dll'en. Mystisk.

Held og lykke (kigger med).
Avatar billede learningvba Nybegynder
27. november 2006 - 08:08 #4
Lukker & slukker.
Løsning ikke fundet (tak for input, falster)
Avatar billede learningvba Nybegynder
12. december 2006 - 07:40 #5
Workaround:
Gem som nævnt.
Import i Word.
Aflæs højde+bredde
Crop InLineShape indtil den passer nogenlunde
Tildel aflæst højde+bredde.

Absolut ikke den pæneste løsning, men kun en workaround.
Point gives stadigvæk til den der kommer med en løsning på hvordan man kan få eksporteret uden "luft"