Avatar billede kaydk Nybegynder
20. november 2006 - 21:40 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvilken kursus skal jeg vælge C eller C plus plus?

Har mulighed for en af de to valgfag:

Embedded C Programming
Embedded C++ Programming

Hvilket skal jeg tage?

De to minder jo meget om hinanden. Er der andre forskelle udover at C++ er OO, mens C ikke er?

Er begge lige udbredt mht. applikationsprogrammering til windows?

Jeg har arbejdet lidt med begge sprog i forbindelse med microcontroller programmering. Men nu er der mulighed for at et kursus, for at lære det grundlæggende, så det vil jeg tage.

Er der sådan en sammenhæng, hvis man kan det ene så kan man også det andet?

Argumenter for at jeg skal vælge det ene fremfor det andet søges.
Avatar billede kaydk Nybegynder
20. november 2006 - 21:40 #1
Hehe man kan ikke skrive C++ i titlen :)!
Avatar billede kaydk Nybegynder
20. november 2006 - 21:41 #2
Jeg har en del erfaring med OOP og Java.
Avatar billede alex_sleiborg Nybegynder
20. november 2006 - 21:55 #3
Du skal helt klart vælge c++, hvis du skal lave GUI programmering
Avatar billede davidfossil Nybegynder
20. november 2006 - 21:55 #4
C++ vil nok være det der minder mest om fx Java, selvom der stadig er nogle basale forskelle mellem at arbejde med managed og unmanaged code. Selv har jeg kun lidt erfaring med begge sprog, men jeg vil nok umiddelbart anbefale C som giver rig mulighed for at tilegne sig noget temmelig low-level computerviden, uden at man skal bekymre sig særlig meget om selve programmeringssproget.

Ok - det var lidt mærkeligt, men jeg håber at du forstår nogenlunde hvad jeg mener :)
Avatar billede bertelbrander Praktikant
20. november 2006 - 22:28 #5
Hvis du skal lære det samme på de to kurser vil jeg anbefale C++.
Avatar billede kaydk Nybegynder
20. november 2006 - 22:29 #6
Jeg skal primært bruge det til at programmere microcontrollere :). Hvad skal jeg så vælge? Det gør ikke noget det ikke er OO, jeg vil bare have det som er det mest anvendte.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2006 - 22:31 #7
"andre forskelle udover" er ligesom at spoerge om der er nogen forskel paa
en VW Polo og en VW Passat udover stoerrelsen

:-)

----

embedded applikationer != Windows GUI applikationer

saa hvis det er Windows GUI applikationer du vil lave kan jeg ikke anbefale nogen
af dem
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2006 - 22:33 #8
baade C og C++ bruges til embedded

og jeg tror ikke at forskellen paa C++ og C er saa stor paa embedded - CPU og
memory restricter formentligt kreativiteten for komplekse C++ loesninger en del
Avatar billede bertelbrander Praktikant
20. november 2006 - 22:42 #9
På små microcontrollere er det mest C der bruges.
Men langt de fleste bliver programmeret i C++.
Har man lært C++ kan man også det meste af C.

Hvis de to kurser tager lige lang tid, må man lære noget på C kurset som man ikke lærer på C++ kurset, for der er meget mere at lære i C++.
Avatar billede kaydk Nybegynder
20. november 2006 - 22:54 #10
arne_v: jeg skal programmere embeddede, hvad skal jeg så vælge?

Hvis jeg skal programmere windows applikationer med GUI, hvad skal jeg så vælge?

bertelbrander: jeg kan ikke lige få det du skriver til at give mening: "Hvis de to kurser tager lige lang tid, må man lære noget på C kurset som man ikke lærer på C++ kurset, for der er meget mere at lære i C++."
Avatar billede bertelbrander Praktikant
20. november 2006 - 23:13 #11
Det jeg mener er at C er et forholdsvist enkelt sprog at lære, hvorimod der er meget mere at lære om C++.

Hvis man skal lære alt om C++ skal man (stort set) lære alt om C + en del mere.

Så enten lærer man C meget mere grundigt end C++, eller man lærer noget på C kurset der ligger ud over selv sproget, det kunne være om tråde, hardware access, interrupts, ...
Avatar billede kaydk Nybegynder
20. november 2006 - 23:21 #12
bertelbrander: nåh ok, det synes jeg ikke betyder så meget, det drejer sig bare om at få det fundamentale på plads, og så kan man jo lære sig frem af at læse tutorials og søge på nettet.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
20. november 2006 - 23:35 #13
Hvis du vil arbejde med microcontrollere synes jeg du skal vælge C
Hvis du vil lave GUI synes jeg du skal vælge C++
Hvis du har en del erfaring med java, bør det ikke være svært at lære C++ senere.
Avatar billede kaydk Nybegynder
20. november 2006 - 23:37 #14
bertelbrander: hvorfor synes du det, når du skrev "På små microcontrollere er det mest C der bruges. Men langt de fleste bliver programmeret i C++." jeg vil bare forstå dig ret :).
Avatar billede bertelbrander Praktikant
20. november 2006 - 23:57 #15
Som jeg forstår det er kurset et kortere kursus i det grundlæggende i hhv C og C++ ?

I så fald tror jeg at du får mest ud af C, dels fordi du alligevel ikke kan lære alt om C++ på et kort kursus og dels fordi du altid kan lære C++ bagefter.

Vil du arbejde med microcontrollere er det ret vigtigt at du har den grundlæggende forståelse for det nederste niveau i koden, den del der ligger tættest på hardwaren.
Og det får du bedst i C, hvor man i C++ har en tendens til at se en anelse mere abstrakt på tingene.

Næsten alle programmer til microprocessorer har en del der er skrevet i C (eller C++ uden udstrakt brug af C++ features), det er den del der tilgår hardware, håndterer interrupts og har access til operativ systemet. Når du har denne del på plads er det forholdsvist simpelt at bygge en C++ applikation ovenpå.
Avatar billede kaydk Nybegynder
21. november 2006 - 00:07 #16
Det gav faktisk meget mere mening. Det er semesterkursus på 6 ECTS :), så tror der er en del at lære. Men tak for det.
Avatar billede davidfossil Nybegynder
21. november 2006 - 09:15 #17
Der fik bertelbrander også lige uddybet min kommentar #4 i denne tråd :)

Jeg holder stadig på C, hvor jeg tror der er bedst potentiale for at lære en masse om hvordan tingene hænger sammen. I C++ er der så mange andre elementer at sætte sig ind i, at det nemt kan gå hen at blive "bare et andet programmeringsprog". Til et semesterkursus på universitetet skal du klart vælge det hvor du lære hvordan tingene hænger sammen - du vil alligevel skulle lære nye programmeringsprog når du senere kommer ud i "den virkelige verden".
Avatar billede kaydk Nybegynder
21. november 2006 - 21:54 #18
Læg et svar og få point.
bertelbrander: 40 point
davidfossil: 20 point
Avatar billede bertelbrander Praktikant
21. november 2006 - 22:50 #19
Jeg samler ikke på point.
Avatar billede kaydk Nybegynder
23. november 2006 - 22:45 #20
siden davidfossil ikke svarer samler jeg dem tilbage, hvis vil have så bare læg en besked.