Avatar billede naebet Nybegynder
20. november 2006 - 20:13 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

vælg flere ting med knapper

Jeg vil gerne lave en side hvor man kan vælgen en person ud af 12 via en knap, herefter en kategori ud af 4. Disse to valg skal lægges i en base. Hvordan bygger jeg den første side op??
Avatar billede expnet Seniormester
20. november 2006 - 21:38 #1
kan du ikke prøve at uddybe det lidt beder
Avatar billede webmus Nybegynder
21. november 2006 - 11:23 #2
du mener fx:

Alle kategorier:

Valg1 Valg2 Valg3 Valg4 Valg5 Valg6 Valg7 Valg8 Valg9 Valg10 Valg11 Valg12

....vi vælger Valg5..:

            Valg5:
valg1 valg2 valg3 valg4 valg5

så man tilsidst har oplysningerne "kategori=valg5&underkategori=valg3! ?

altså ligesom med kategori og album?

det er nemlig rimelig simpelt, det laves sådan her:

<a href="denneside.php?kategori=valg1">valg1</a>
<a href="denneside.php?kategori=valg2">valg2</a>
<a href="denneside.php?kategori=valg3">valg3</a>
<a href="denneside.php?kategori=valg4">valg4</a>
osv...

også når man har valgt en kategori skal man bare vælge en underkategori som fx:

<a href="denneside.php?kategori=valg2&underkategori=$valg3">valg3</a>

.....hvis du vil have mere hjælp er du nødt til at uddybe dit spørgsmål, og fortælle hvor meget du kan og hvor meget du ikke kan
Avatar billede olympus Nybegynder
21. november 2006 - 15:28 #3
Du skal vist allerførst vende dit spørgsmål på hovedet!

Du har aldrig to valg, - kun et. Valget har så nogen argumenter, og det
er dem du gerne vil registrere. Det er du nødt til at gøre i en tabel, i en database. Hvis du ikke har database-adgang, kan jeg anbefale dig at hente text_db_api fra http://c-worker.ch/ . Den er let at sætte op og bruge, og der er et godt eksempel, som viser hvordan du laver databasen og tabellerne.

Opret en formular, som gemmer data i tabellen "Valg" med et skjult felt
til ID, og et input-felt til vælger
Jeg ville nok bruge en Dropdown-box til at hente personlisten fra en
tabel, og et sæt radioknapper til kategorien. Afslut med en submit-knap
til at gemme valget.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Tabellen personer
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
_____________________
| ID |  person        |
|____|________________|
|__1_|_Mickey_________|
|__2_|_Anders_And_____|
|__3_|_Fedtmule_______|
|  4_|_Højben_________|
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
|_11_|_Rap____________|
|_12_|_Rup____________|
|    |                |

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Tabellen kategori
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
________________
| ID |Kategorier |
|____|___________|
|__1_|_Heldig____|
|__2_|_Sød_______|
|__3_|_Grim______|
|__4_|_Dum_______|

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Tabellen Valg
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
__________________________________________
| ID |    Vaelger    |person_ID|kategori_ID|
|____|_______________|_________|___________|
|__1_|_Mit_valg______|____8____|_____3_____|
|__2_|_Onkel's_valg__|___11____|_____1_____|
|__3_|_Mormor's_valg_|___10____|_____4_____|
|__4_|_Søster's_valg_|____3____|_____3_____|
|    |              |        |          |

Men du vil vel også gerne se dine data igen, i en lidt lettere form end:

Onkel's valg, 11, 1

Så må du til at kryds-tabulere lidt på tabellerne, og forespørge på alle
tre tabeller samtidigt.
Din SQL kunne så se sådan ud:

SELECT valg.vaelger, personer.person, kategori.kategorier FROM valg
LEFT JOIN personer ON valg.person_ID = personer.ID
LEFT JOIN personer ON valg.kategori_ID = kategori.ID

Happy Construction! :~D

Jensi
Avatar billede naebet Nybegynder
21. november 2006 - 21:20 #4
Jeg prøver lige igen ;-)

der er 12 spiller på en bane (nr 1-12) de kan lave point på 3 forskellige måder. Jeg vil gerne registerer hvem og hvordan pointene laves. Det med at få den i en tabel har jeg styr på så det er det med at få lavet en side hvor jeg kan trykke på en knap for spiller og en for måden pointet blev lavet på.

Håber det blev lidt mere forståeligt
Avatar billede naebet Nybegynder
28. november 2006 - 08:04 #5
lukker