Avatar billede 32grader Nybegynder
20. november 2006 - 18:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Batteri ikke højere end 61%

Hej. Tror min iBook er blevet forkølet. Ligemeget hvor meget den står til opladning kommer den ikke højere end 61%. Og når den når til omkring 20% slukker den bare. Hvad sørensen er der lige galt der?
Avatar billede egonspock Seniormester
20. november 2006 - 18:31 #1
Måske hjælper det at "resette" din PMU (power management unit):
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449
Avatar billede 32grader Nybegynder
20. november 2006 - 23:40 #2
Kan jeg få dig til at forklare mig, på dansk, hvordan det gøres?
Synes ikke rigtig jeg forstår det
Avatar billede egonspock Seniormester
21. november 2006 - 00:54 #3
Okay, hvilken udgave af en iBook er det? Det kan være lidt svært at finde ud af, så prøv i første om gang at se i æblemenu->om denne Mac hvad der står der.
Avatar billede 32grader Nybegynder
21. november 2006 - 10:24 #4
Der står:

Mac OS X
Version 10.4.8

Processor 1.42 GHz PowerPC G4
Hukommelse 1 GB DDR SDRAM
Startdisk Macintosh HD
Avatar billede egonspock Seniormester
22. november 2006 - 02:34 #5
Okay, i første omgang ville jeg nok forsøge mig med at resette PRAM'men. Det gøres ved at genstarte og så under genstart holde æble-alt-P-R nede samtidigt. Så vil computeren sige Bong og det skal den have lov til at gøre tre gange (gammel overtro vistnok, men så er man på den sikre side).
Hvis det ikke umiddelbart virker så vil jeg forsøge at resette PMU'en. Det skriver Apple at man gør således:
1) Sluk computeren
2) nulstil PMU'en ved samtidig at trykke følgende taster ned og give slip igen: shift-ctrl-alt-startknap. Tryk ikke fn-knappen nede mens dette gøres!
3) vent 5 sekunder
4) tryk startknappen for at starte din iBook.
Med lidt held vil det i hvert fald vise dig de rigtige værdier for dit batteri, men det er nok ved at skulle udskiftes.