Avatar billede Skoven Praktikant
20. november 2006 - 17:28 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Bedste linux styresystem?

Hej.

Nu har jeg kørt med windows i meget land tid og synes det er ved at være tiden at prøve noget andet (da windows jo faktisk sucks!).

Så hvilket linux styresystem synes i er det bedste for en som mig der ikke har prøvet andet end windows? en af mine kammerater anbefalede ubuntu (http://www.ubuntu.com/).

Er det overhovedet muligt at køre alle sine spil i linux? (der er jo masser der bruger DirectX osv.)

på forhånd tak.
Avatar billede hite Nybegynder
20. november 2006 - 17:41 #1
Nej spil kan ikke med garanti køres i linux. Der findes et program på linux der hedder Wine, som kan køre windows programmer (og dermed spil). Hvis din maskine er stærk nok kan mange køres herfra.

Selv kører jeg OpenSuse linux som jeg synes fungerer relativt godt. www.opensuse.org. Jeg har netop læst at Novell (som laver den normale suse) er gået i samarbejde med Micro$oft, for at forbedre samarbejdet mellem linux og windows, så suse kan i fremtiden forventes at være det styresystem der lægger sig mest op ad windows. Se http://www.novell.com/linux/microsoft/ og
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
20. november 2006 - 17:42 #2
"Bedste linux" afhænger helt klart af hvad det er man har behov for, og lægger vægt på.

Hvis hovedformålet med dit OS er at køre alle dine WINDOWS spil, så vil jeg klart anbefale at bruge Windows.
Man kan dog køre nogle windows programmer vha. wine, men jeg ville ikke satse på at dine spil kører under wine.

Men ellers er jeg enig i at Ubuntu er en rigtig god linux til desktop brug (bruger det selv).
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2006 - 19:18 #3
Jep, Ubuntu er helt klart den distro der er lettest at gå til, men glem alt om Linux, hvis du går meget op i spil. Der bliver ikke udviklet ret mange spil til Linux. Wine kan være ok til at afvikle Windowsspil under Linux, men faktisk findes der noget der er bedre, nemlig Cedega som kan en del mere. Men det er kun lappeløsninger, og windows er og bliver bedst til at afvikle windowsspil.

Den bedste løsning for dig vil nok være dualboot. Dvs. du både har Linux og Windows installeret på din maskine. Når maskinen booter, vil du kunne vælge, hvad du vil køre.
Avatar billede Skoven Praktikant
21. november 2006 - 18:05 #4
okay... tror jeg holder mig til windows bla. pga. spil'ne. Men takker...
Gider i alle at ligge et svar?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
21. november 2006 - 18:20 #5
;-)
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2006 - 18:38 #6
Jeg springer over. Men tag lige og overvej den dualboot-installation jeg nævner ovenfor :-)
Avatar billede hite Nybegynder
22. november 2006 - 10:06 #7
Btw hvis du igen vil overveje linux, så kig på http://www.klid.dk og særligt http://www.klid.dk/sw/kom-igang.html . De har nogle relativt gode vejledninger og forslag til nybegyndere. Man kan også prøve linux der (med en live-cd) uden at skulle installere det på systemet.

Held og lykke