Avatar billede foxmulder Nybegynder
20. november 2006 - 16:23 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Drop-down menu i Excel

Jeg vil meget gerne gøre det lettere for mine brugere at navigere rund i mit regneark. Jeg er ikke særligt imponeret over hvordan de små faneblade virker og vil gerne gøre det smartere. Jeg kunne derfor godt tænke mig at indsætte en drop-down menu på alle ark som brugeren kan bruge til at navigere rund på de mange ark.

Er der nogen som har erfaringer med en sådan.... har siddet og Googlet en times tid nu, og er faktisk ret overrasket over at ingen har lavet noget... (... eller også er det bare mig som ikke kan finde det :D  )....

Jeg har en deadline på opgaven som hedder kl. 20:00 -idag den 20. november 2006

Dennis
Avatar billede excelent Ekspert
20. november 2006 - 16:36 #1
gå ud fra du kender : højreklik på pilene du navigerer med mellem arkene
Avatar billede foxmulder Nybegynder
20. november 2006 - 17:54 #2
Jep jep..... men jeg vil gerne gøre det let for mine brugere ved at kunne kategorisere nogle af fanerne
Avatar billede gammer Nybegynder
21. november 2006 - 21:42 #3
Jeg har set at din deadline er ovre på nuværende tidspunkt, men her er alligevel et forslag:
Jeg har i et regneark lavet makroer der hopper mellem de enkelte ark. Makroerne aktiveres via menupunkter.
Du kan finde makroen, der laver menupunkterne i dette svar jeg tidligere har fået på eksperten:
http://www.eksperten.dk/spm/724266
Dette kunne være et alternativ til en drop-down menu. Endvidere behøver du ikke at lave en drop-down menu på hvert ark, da menupunkterne jo altid er til stede uanset hvilket ark du står i.
Avatar billede mrjh Novice
22. november 2006 - 01:24 #4
Her en primitiv drop down, via datavalidering
Kode indsættes i This workbook modulet og listen indsættes i A1 hver gang et ark aktiveres.

Private Sub Workbook_SheetActivate(ByVal Sh As Object)
første = 1
sidste = ActiveWorkbook.Sheets.Count
For I = første To sidste
    If I = sidste Then
        arknavne = arknavne & Worksheets(I).Name
        Else
        arknavne = arknavne & Worksheets(I).Name & ","
    End If
Next I
    With Range("A1").Validation
        .Delete
        .Add Type:=xlValidateList, _
        Formula1:=arknavne
        .IgnoreBlank = True
        .InCellDropdown = True
    End With
End Sub

Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Source As Range)
If Source.Address = "$A$1" Then
    navn = Selection.Value
    ActiveWorkbook.Worksheets(navn).Activate
End If
End Sub
Avatar billede foxmulder Nybegynder
22. november 2006 - 21:33 #5
Hey Gammer og Mrjh,

Super gode svar, begge to.

Ja, min deadline er overskredet og jeg måtte ty til en lidt mere simpel løsning... Jeg valgte at opbygge en menubar (lavet af tekstbokse som hver var tildelt et hyperlink til et ark) og placerede den i Kolonne A. Herefter lavede jeg en makro som kunne skjule og vise Kolonne A og placerede makroen på en knap på hvert ark. Simpelt - ja - men det virkede ok...

Men det var nu mere en løsning som din, Mrjh, som jeg var ude efter. Jeg ville dog godt have lidt mere kontrol over hvilke ark der kom med i menuen - men det tror jeg nu godt selv jeg kan hitte ud af at putte ind i koden. (Faktisk var det mest den sidste Sub jeg var på jagt efter)

Jeg vil gerne belønne jer begge for de flotte løsninger, jeg er sikker på at jeg i fremtiden vil benytte mig af begge to. Hva' siger I til at dele pointene mellem jer, 100 til hver?

Send et svar og I skal blive belønnet :)
Avatar billede mrjh Novice
22. november 2006 - 22:20 #6
Fint med mig. :-)
Avatar billede gammer Nybegynder
23. november 2006 - 07:13 #7
Og fint med mig.