Avatar billede jenskromann Nybegynder
20. november 2006 - 15:44 Der er 7 kommentarer

Billedupload fungere ikke rigtigt.

Hej.. Jeg har lavet/fået skaffet og redigeret et "upload-profilbilled" system.

Men problemet er, at når jeg uploader, så lægger den kun billedet ind i mappen, efter jeg har prøvet hver 10 gang.

Den skulle gerne ligge direkte i mappen med det samme - men det gør den ikke, hvorfor? - er der nogle fejl?

<?php
$rand = mt_rand();

    function resize( $filename, $newfilename, $maxw, $maxh )
    {
        $srcim = imagecreatefromjpeg( $filename );
        $ow = imagesx( $srcim );
        $oh = imagesy( $srcim );
        $wscale = $maxw / $ow;
        $hscale = $maxh / $oh;
        $scale = ( $hscale < $wscale ? $hscale : $wscale );
        $nw = round( $ow * $scale, 0 );
        $nh = round( $oh * $scale, 0 );
        $dstim = imagecreatetruecolor( $nw, $nh );
        imagecopyresampled( $dstim, $srcim, 0, 0, 0, 0, $nw, $nh, $ow, $oh );
        imagejpeg( $dstim, $newfilename, 85 );
        imagedestroy( $dstim );
        imagedestroy( $srcim );
    }

// ca. Kb må billedet fylde
$kb = 210;

// max. bredde og højde
$maxw = 400;
$maxh = 300;

// Det dir som der skal uploades til, med skråstreger
$galleridir = realpath("hhh/");

// Fuld sti til galleridir
$moveto = $galleridir;

// Hvor sendes man hen efter upload?
$redir = "lol";

if (isset($_FILES["upfile"])) {

// Array med fejlbeskeder sat med $_FILES["upfile"]["error"]
$arg = array(1 => "Filen er større end tilladt upload i php.ini", 2 => "Filen er større end ". round(($kb*1024)/1000) ." Kb", 3 => "Sorry, men kun en del af filen blev uploadet", 4 => "Vælg en fil til upload!");

// Array med filtyper, til brug for det endelige filnavn
$filetypes = array(1 => "gif", 2 => "jpg");

    if($_FILES["upfile"]["error"] > 0) {
    $_SESSION["besked"] = strtr($_FILES["upfile"]["error"], $arg);
    die($_SESSION['besked']);
    }

    if($_FILES["upfile"]["size"] > ($kb*1024)) {
    $_SESSION["besked"] = "Filen er for stor til upload!!!";
    die($_SESSION['besked']);
    }

    if(false == ($str = getimagesize($_FILES["upfile"]["tmp_name"]))) {
    $_SESSION["besked"] = "Valgte fil til upload er ikke en billedfil!";
    die($_SESSION['besked']);
    }

    if($str[2] > 2) {
    $_SESSION["besked"] = "Kun *.gif og *.jpg filer kan uploades!";
    die($_SESSION['besked']);
    }

    if($str[0] > $maxw) {
    $_SESSION["besked"] = "Billedet er større end ". $maxw ." pixels i bredde!";
    die($_SESSION['besked']);
    }

    if($str[1] > $maxh) {
    $_SESSION["besked"] = "Billedet er større end ". $maxh ." pixels i højde!";
    die($_SESSION['besked']);
    }

    // FILTYPEN
    $filtypen = strtr($str[2], $filetypes);

    (String) $upname = "" . $_POST['navn'] . "";
    (String) $navn = "" . $upname . "." . $filtypen . "";

    if(move_uploaded_file($_FILES["upfile"]["tmp_name"], $moveto . $navn)) {
    $_SESSION["besked"] = "Billedet er blevet uploadet!";
    resize( $navn, $upname . "Thumb.jpg", 100, 100 );
    echo "Navn:" . $navn . "<br />BIL:" . $upname. ""; header("Location: " . $_SERVER["PHP_SELF"]);
    }else{
    $_SESSION["besked"] = "Billedet kunne desværre ikke flyttes!";
    }

?>

<body>

<form action="<?php echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>" method="post" enctype="multipart/form-data">
<input type="hidden" name="MAX_FILE_SIZE" value="<?php echo($kb*1024); ?>">
<input type="hidden" name="navn" value="<?php echo time() . mt_rand() . "NAVN";?>">
<input name="upfile" type="file" size="32"><br>
<input type="submit" value="Upload">
</form>
Avatar billede kimg Nybegynder
20. november 2006 - 16:24 #1
Har rettet lidt i den, det virker fint nu
Du skal lige rette $galleriDir til din mappe, og thumbDir til din mappe med thumbs
du skal kun ændre på den del hvor der står test1 og test2
Kim

<?php
ob_start();
session_start();
$rand = mt_rand();

    function resize( $filename, $newfilename, $maxw, $maxh )
    {
        $srcim = imagecreatefromjpeg( $filename );
        $ow = imagesx( $srcim );
        $oh = imagesy( $srcim );
        $wscale = $maxw / $ow;
        $hscale = $maxh / $oh;
        $scale = ( $hscale < $wscale ? $hscale : $wscale );
        $nw = round( $ow * $scale, 0 );
        $nh = round( $oh * $scale, 0 );
        $dstim = imagecreatetruecolor( $nw, $nh );
        imagecopyresampled( $dstim, $srcim, 0, 0, 0, 0, $nw, $nh, $ow, $oh );
        imagejpeg( $dstim, $newfilename, 85 );
        imagedestroy( $dstim );
        imagedestroy( $srcim );
    }

// ca. Kb må billedet fylde
$kb = 210;

// max. bredde og højde
$maxw = 400;
$maxh = 300;

// Det dir som der skal uploades til, med skråstreger
$galleriDir = $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/test2/";
$thumbDir = $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/test1/";

// Fuld sti til galleridir
$moveto = $galleriDir;

// Hvor sendes man hen efter upload?
$redir = "lol";

if (isset($_FILES["upfile"])) {

// Array med fejlbeskeder sat med $_FILES["upfile"]["error"]
$arg = array(1 => "Filen er større end tilladt upload i php.ini", 2 => "Filen er større end ". round(($kb*1024)/1000) ." Kb", 3 => "Sorry, men kun en del af filen blev uploadet", 4 => "Vælg en fil til upload!");

// Array med filtyper, til brug for det endelige filnavn
$filetypes = array(1 => "gif", 2 => "jpg");

    if($_FILES["upfile"]["error"] > 0) {
    $_SESSION["besked"] = strtr($_FILES["upfile"]["error"], $arg);
    die($_SESSION['besked']);
    }

    if($_FILES["upfile"]["size"] > ($kb*1024)) {
    $_SESSION["besked"] = "Filen er for stor til upload!!!";
    die($_SESSION['besked']);
    }

    if(false == ($str = getimagesize($_FILES["upfile"]["tmp_name"]))) {
    $_SESSION["besked"] = "Valgte fil til upload er ikke en billedfil!";
    die($_SESSION['besked']);
    }

    if($str[2] > 2) {
    $_SESSION["besked"] = "Kun *.gif og *.jpg filer kan uploades!";
    die($_SESSION['besked']);
    }

    if($str[0] > $maxw) {
    $_SESSION["besked"] = "Billedet er større end ". $maxw ." pixels i bredde!";
    die($_SESSION['besked']);
    }

    if($str[1] > $maxh) {
    $_SESSION["besked"] = "Billedet er større end ". $maxh ." pixels i højde!";
    die($_SESSION['besked']);
    }

    // FILTYPEN
    $filtypen = strtr($str[2], $filetypes);

    $upname = "" . $_POST['navn'] . "";
    $navn = "" . $upname . "." . $filtypen . "";

    if(move_uploaded_file($_FILES["upfile"]["tmp_name"], $moveto . $navn)) {
    $_SESSION["besked"] = "Billedet er blevet uploadet!";
    resize( $galleriDir.$navn, $thumbDir.$upname . "Thumb.jpg", 100, 100 );
    echo "Navn:" . $navn . "<br />BIL:" . $upname. ""; header("Location: " . $_SERVER["PHP_SELF"]);
    }else{
    $_SESSION["besked"] = "Billedet kunne desværre ikke flyttes!";
    }

?>

<body>

<form action="<?php echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>" method="post" enctype="multipart/form-data">
<input type="hidden" name="MAX_FILE_SIZE" value="<?php echo($kb*1024); ?>">
<input type="hidden" name="navn" value="<?php echo time() . mt_rand() . "NAVN";?>">
<input name="upfile" type="file" size="32"><br>
<input type="submit" value="Upload">
</form>
<?PHP
ob_end_flush();
?>
Avatar billede jenskromann Nybegynder
20. november 2006 - 22:20 #2
Virker desværre stadig ikke.. Desuden skal den uploade til samme mappe som filen ligger i. Men det gør den ikke!
Avatar billede kimg Nybegynder
20. november 2006 - 22:37 #3
så retter du bare til samme mappe, og jeg har testet det, det virker

Kim
Avatar billede jenskromann Nybegynder
21. november 2006 - 00:36 #4
Ja, det kan jeg godt regne ud.. Men det virker stadig ikke. Den uploader ikke.. Desuden hvad har du overhovedet ændret i filen?
Avatar billede kimg Nybegynder
21. november 2006 - 08:12 #5
Her er et link, så kan du se det virker, hvis du ikke ændrer noget i filen.
http://www.kimg.dk/test.php
Får du nogen fejlmelding?
Hvad virker ikke?
Avatar billede webmus Nybegynder
21. november 2006 - 09:00 #6
Det er Meget lettere at lave i mysql:)

Skriv li hvis du er interesseret så ska jeg poste noget kode:)
Avatar billede jenskromann Nybegynder
21. november 2006 - 11:59 #7
kører mit script over localhost.. kan det mon være derfor?