Avatar billede eldaria Nybegynder
19. november 2006 - 17:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kode i Excel. til at vise vilken månede det er.

Jeg kunne ikke finde en indbygget version I excel til at vise mig vilken manede et nummer er, sa jeg lavede et lille script som jeg kalder.
Dette virkede fint pa en pc men ikke pa en anden og jeg kan ikke finde ud af hvofor?

Folgende kode, giver pa en maskine det forkerte resultat "January", og pa en anden giver den det korrekte svar "February"

intMonth = 2
?UCase(Mid(CStr(Format("01-" & CStr(intMonth) & "-01", "mmmm")), 1, 1)) & Mid(CStr(Format("01-" & CStr(IntMonth) & "-01", "mmmm")), 2)

Vad er forkert, og findes der eventuelt en indbygget command til at lave det samme.
Avatar billede mrjh Novice
19. november 2006 - 17:21 #1
Denne formel klarer det. indtast nr. i B3
=VÆLG(B3;"Januar";"Februar";"Marts";"April";"Maj";"Juni";"Juli";"August";"September";"Oktober";"November";"Decmber")
Avatar billede hansdam Nybegynder
19. november 2006 - 17:25 #2
Det kan evt være pga. datoformatet (dansk/engelsk).
Der er nogle indbyggede funktioner i vba, så du kan lave et modul der skriver månedes navn.
Gå ind i "Funktioner -> Marco -> Visual Basic Editor". Her går du op i "Insert -> Module". I kodefeltet skriver du følgende:
'-------------------------------
Function mdrnavn(nr)

    mdrnavn = Monthname(nr)

End Function
'-------------------------------
Inde i excel dokumentet kan du så skrive følgende i en celle:
=mdrnavn(2)
Denne skriver så "februar"/"february" alt afhængig af om det er en engelsk eller dansk udgave af excel.

/hansdam
Avatar billede kabbak Professor
19. november 2006 - 18:06 #3
Hvis det bare skal vises i en celle, så:

=TEKST(NU();"mmmm")
Avatar billede kabbak Professor
19. november 2006 - 18:08 #4
Hvis det er tallet, du vil have, så

=VÆRDI(TEKST(NU();"m"))
Avatar billede eldaria Nybegynder
19. november 2006 - 22:06 #5
kabak, smid et svar, din losning er vad jeg skal bruge, det kommando erstatter sadanset det jeg har lavet. :)
Avatar billede kabbak Professor
20. november 2006 - 08:27 #6
et svar ;-))