Avatar billede Slettet bruger
19. november 2006 - 16:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Forbindelse til mysql fra J#

Hej,

Jeg er ny i .NET "verden", men er alligevel gået igang med J#. Jeg har søgt lidt rigtigt på nettet for at finde ud af hvordan jeg connecter til en mysql DB. Dog har jeg ikke rigtig fundet noget, som virkede. Er der nogen som kan hjælpe?
Avatar billede davidfossil Nybegynder
19. november 2006 - 17:44 #1
Der findes et par forskellige måder at snakke med MySql fra .NET, men den bedste er (IMO) den officielle MySql Connector/Net. Denne kan downloades (som source eller dll) fra MySql's hjemmeside: http://www.mysql.com/products/connector/net/
Avatar billede arne_v Ekspert
19. november 2006 - 17:47 #2
J# er et utraditionelt valg af sprog

men connectioren som david linker til bør virke fint fra J# også
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2006 - 18:06 #3
Jeg prøver at kigge på det her til aften og venter tilbage i morgen. Det er muligt at J# er et utraditionelt sprog, men det er mega let at komme i gang, da jeg har Java.
Avatar billede davidfossil Nybegynder
20. november 2006 - 16:32 #4
Hvis du har styr på Java vil du ikke have nogen problemer med at skrive C#. Tag et kig på det og overvej om ikke det er et bedre valg fra start af. Størstedelen af hvad du vil finde af open-source kode og kode-eksempler på nettet er i C# - resten er af uforklarlige årsager skrevet i VB.NET...
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2006 - 17:41 #5
davidfossil > Jeg har også kigget lidt på om jeg ikke skulle tage C# i stedet. Det ser ikke voldsomt svært ud og tror også det er et mere udbredt sprog.

Skal Connector/NET også benyttes hvis jeg vil skrive det i C#?
Avatar billede davidfossil Nybegynder
20. november 2006 - 21:48 #6
Jeps. Connector/NET er en .NET assembly (skrevet i C# hvilket i og for sig er ligegyldigt for dig) som stiller et API til rådighed med alt hvad du skal bruge til at snakke med en MySql database.

API'et er bygget så det ligner System.Data.SqlClient næsten på en prik - med andre ord vil det være meget let for dig senere at omstille dig til at snakke med MS Sql Server hvis et fremtidigt projekt skulle kræve dette. Endvidere vil de fleste kodeeksempler på kommunikation med Sql Server kunne oversættes meget nemt til MySql ved blot at indsætte et "My" her og der - fx MySqlConnection i stedet for SqlConnection og MySqlDataReader i stedet for SqlDataReader :)
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2006 - 18:39 #7
Tak for hjælpen. Jeg fik det til at virke i C#, så det forsætter jeg med :-)