17. november 2006 - 19:56Der er
16 kommentarer og 1 løsning
trylle støv!
Jeg leder efter en simpel tutorial eller (endnu bedre), en færdig MAX fil, der viser/forklarer hvordan man laver 'trylle støv'. Når jeg skriver trylle støv, mener jeg den effekt som bl.a. bliver brugt i Disney introen (med feen, klokkeblomst); det spor af stjerner der følger tryllestavens bevægelse! Hvad jeg helt præcis mener med tryllestøv, tror jeg at de fleste er med på, ellers uddyber jeg det gerne nærmere. please help! 1000 tak.
Til den slags er det bedst at bruge Max en af partikelsystemerne i Max (f.eks. Blizzard som du finder under Create Particle systems) og så linke dette particle system til en spline vha. Path Constraint (med din particle system markeret, vælger du path constriant under Animation menuen og trækker "elastikken" til din spline)
Så vil particle systemet fint og nysseligt sprede små partikler ud i luften mens den suser hen over din spline (som du naturligvis har modelleret så den snor sig ind og ud som du ønsker det). Kan være du skal rotere din "particle emitter" så de sprøjter bagud og checke at du har sat Path Follow i din path constraint.
Når du synes det ser ok ud, stille på dit particle system så den bruger geometri f.eks. spheres til partiklerne. Dernæst bygge et materiale til dine partikler, f.eks. med noget self illumination på.. og så assigne materialet til particle systemet. Som post effect kan du f.eks. lege med at sætte noget glow på .. det tror jeg kan blive helt godt :-)
Er et hav af instillinger på dit particle system som du kan stille på, det er bare at prøve sig frem. Hvis du har lyst kan du også bruge Pflow particle systemet (en nyerere altdækkende particle system) istedet for de gamle, men til mange opgaver stadig anvendelige particlesystmer så som Blizzard.
.. læser lige igen at du vil have det til at komme ud fra tryllestaven, og hvis den ikke lige følger en spline kan det være bedre at linke dit particle system til selve tryllestaven.
Tak for dit svar og dine løsningsforslag. Jeg er en 100% newbie indenfor MAX. Prøvede det du skrev, i går og noget virker - noget virker ikke, men det kræver lidt pillearbejde. Så alt i alt tak!
Ah ja det kan være lidt overvældende når man starter med Max (og det er det også selv om man har rodet med det et stykke tid :-) Det lyder godt at noget af det virkede for dig. Hvad havde du konkret problemer med?
Jeg lavede en lille test her hvor jeg: 1. Byggede en tryllestav (en cylinder) og animerede den til at svinge lidt rundt. 2. Valgte et particle system og placerede dens emitter oven på tryllestaven. 3. Med particle system valgt linkede jeg dette til tryllestaven. 4. Stillede på partikel parametre indtil jeg synes det sprøjtede ud som ønsket. 5. Lavede et materiale og puttede det på particle systemet 6. Satte Render Glow Effect på particlerne (kræver at du f.eks. sætter Mat IDs m.m) 7. Renderer animationen
Hver af disse skridt kræver noget, især der hvor du går ind og stiller på particle systemet (læs f.eks. på Pflow systemet som er det mest flexible og meget brugbart til netop dette problem). Også det med at sætte Glow på kræver lige at der f.eks. sættes et Materiale ID på det givne materiale og at dette Materiale ID så angives under Render effects (hvor jeg endda mener at Glow ligger gemt inde under Lense Flair effecter) under Render > Effects.
Men jo .. en del lige at holde styr på, men bare spørg jeg testede det lige og det ser ud til at virke fint her.
Tak for din mail. Jeg har sendt filerne til dig (det er Max filerne til mine hurtige tests), de første med brug af et Blizzard particle system på en spline og efterfølgende med particle system attached til en lille cylinder (tryllestav) der animeres svingende lidt rundt i scenen. Til de sidste har jeg brugt particle systemet Pflow (der er det nyeste og mest fleksible af particle systemerne i Max).
Til den sidste har jeg desuden sat en Gravity ind i scenen som jeg lader trække lidt nedaf i partiklerne som om der var noget tyngdekraft, ser ikke perfekt ud endnu men der er forhåbentlig noget du kan bruge som inspiration :-)
Kom du videre med tryllestøvet? Jeg kom til at tænke på at en sjov effekt kunne være at modellere nogle små stjerner og lade dem være objekterne der bruges som partikler.
Nej det er ikke så basis det du har gang i her.. jeg har ikke lige lavet nogen Max fil med min ide har, men du kan blot tage udgangspunkt i en af de Max filer jeg har sendt dig. Du skal beslutte dig for hvilken type partikel system du vil bruge (en af de "gamle") eller den "nye" Particle Flow (Pflow). Det kommer også an på om dette med tryllestøvet blot er en enkelt opgave og du ikke sandsynligvis ikke skal bruge partikler så tit (så kan du evt. bruge en af de "gamle" og komme et godt stykke vej med det), eller du gerne vil rode noget mere med partikler også fremover så synes jeg du skulle tage springet og se på Pflow. Uanset hvad er den bedste måde at lære det på at læse lidt om det in Max online hjælpen og prøve en enkelt tutorial eller to. Partikler er rigtig godt dokumenteret i hjælpen synes jeg.
Men tilbage til ideen.. jo jeg tænkte at du skulle prøve at modellere en lille stjerne (istedet for som i mine eksempler blot at bruge prikker eller små kugler) der kan bruges som partikel. Man skal så blot fortælle partikel systemet at man vil bruge en "mesh" istedet for (der er et sted hvor du kan få lov at pege på det objekt - dvs. din stjerne) som den skal bruge som partikel objekt når den renderer.
Jeg så lige starten af en Disney Princesse film sammen med min datter, og der kom en lille fe flyvende med den masse tryllestøv. Og umiddelbart så det alt sammen ud som små bitte stjerne der dryssede ud.... ok hvordan man så modellerer en stjerne .. tja det er jo helt op til dig .. men her et par tips:
Først laver vi en simpel stjerne (bare et forslag du kan jo modellere den som du vil): - Tegn et Star objekt - Tilføj en Cap Holes modifier - Konverter den til Editable Poly - Shift roter den (så den cloner) 90 grader - Attach den ene til den anden
Nu har du en meget simpel stjerne agtigt objekt.
Prøv så at lave en Pflow particel system. Lad os starte fra scratch .. i create vælger du particle systems og vælger Parray og tegner en sådan. Gå i modify på din Pflow og aktiver Particle View. Dette er en helt default Pflow... prøv at slide lidt frem og tilbage i animationen og se at den spytter particler ud.
Nu udskifter du Shape (slet den) med en Shape Instance (drag drop den) .. og med Shape Instance valgt trykker du knappen øverst og vælger dit stjerneobjekt. Prøv at scrolle lidt i din animation .. nu skulle den gerne spytte stjerner ud ... nå nej .. det gør den først når du renderer. Så for at se det i viewporten også kan du vælge Display 01 komponenten og stille Type til Geometry.. så skulle den vise stjerner når du scroller.
Som du ser kan jeg godt lide at gå skridtvis frem. Prøve simple ting af og sætte sammen til mere og mere komplekse ting.
Når du har det her fungerende kan du bygge en tryllestav og attache din Pflow emitter til enden af den. Rotere den på plads osv. osv. .. som i de tidligere Maxfiler jeg sendte dig.
Det var så lidt. Skriv hvis der er noget der driller .. Jeg glæder mig til at se hvad du kommer frem til. Hav det godt
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.