Avatar billede wedia Nybegynder
17. november 2006 - 11:37 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

visning af data

Hej jeg er ny når det kommer til asp.net, men har i mange år kodet i det gamle asp, men er nu begyndt at arbejde med asp.net.

Mit spørgsmål er hvordan henter man og bruger enkelte poster fra en data base, f.eks. i asp 3 ville det se sådan her ud

strheltsql = "Select * From bruger Where bruger_id = '10'"
set strhent = Conn.execute(strheltsql)

varible lige med en given post:
Dim strNavn =  strhent("brugernavn")

session variable lige med en given post :
session("Id") = strhent("bruger_id")

brug af post data i link:

<a href="<%response.write(strhent("link")%>"><%strhent("brugernavn")%></a>

indtil videre har jeg kun kunne finde eks. på hvordan man henter data fra db'en ud i et datagrid hvor alle poster bliver udskrevet på skærmen i en tabel hvilket jeg ikke kan bruge til det store hvis visningen af og brugen af det hentet data bare skal fremkomme  anderledes end i en data tabel, hvilket et kun har brugt et enkelte par gange i asp 3 i gennem 10 år.

Er der nogen der kan med kode eksempler vise mig hvordan jeg kan gøre som jeg gjorte i det gamle asp i.net udgaven
Avatar billede froenie Nybegynder
17. november 2006 - 11:53 #1
Jeg ville nok hente det ind i en datatable og så tage dem derfra.

Dim strNavn = datatable.rows(0).item("brugernavn")

rows(0) er jo bare den første, hvis der er flere kan du bare løbe igennem med "foreach" eller "do while"

Hjælper det?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 04:32 #2
ellers kan du lave en command med din select, kalde execute reader og
fiske data ud med readeren
Avatar billede froenie Nybegynder
18. november 2006 - 12:18 #3
Ja den peformer bedre, hvis du ikke skal ændre i data.
Avatar billede wedia Nybegynder
20. november 2006 - 21:30 #4
har i et kode eks. på det og smid det som et svar og få point
Avatar billede arne_v Ekspert
21. november 2006 - 01:56 #5
en skitse:

            Dim res As String
            Dim con As OleDbConnection = New OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\Databases\MSAccess\Test.mdb")
            con.Open
            Dim sel As OleDbCommand = New OleDbCommand("Select * From bruger Where bruger_id = '10'", con)
            Dim rdr As OleDbDataReader = sel.ExecuteReader
            If rdr.Read Then
                res = CType(rdr(feltnavn), String)
            Else
                ' ikke fundet - gør et eller andet
            End If
            con.Close
Avatar billede wedia Nybegynder
21. november 2006 - 12:52 #6
tak for eks. arne smid et svar så jeg kan give points, lige et lille spørgsmål her på falderebet. Denne lijne  If rdr.Read Then svare den til nogenlunde det samme som denne asp 3 linje if rdr.EOF OR rdf.BOF then altså tjekker om posten findes i tabelen
Avatar billede arne_v Ekspert
21. november 2006 - 13:13 #7
den kombinerer den *og* MoveNext

(man starter inden første række derfor skal den kaldes først og den returnerer
om der var noget)
Avatar billede wedia Nybegynder
21. november 2006 - 13:44 #8
Den skal jeg lige have en gang til er .Read  = Eof + BOF + Movenext

hvis ja hvordan se det så ud når man bruger den som movenext for i asp 3 hville en sådan funktion jo se nogenlunde sådan her ud

if not rds.Eof then
do

response.write(rdr("feltnavn"))

rdr.movenext
wihle not rdr.EOF

else
.. et eller andet hvis der ikke en nogle poster

end if

har du et eks på det.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. november 2006 - 01:21 #9
ADO:

do while not rs.eof
  ...
  rs.movenext
loop

ADO.NET:

while rdr.read
  ...
end while
Avatar billede arne_v Ekspert
22. november 2006 - 01:22 #10
ADO:

if not rs.eof
  ...
else
  ...
end if

ADO.NET

if rdr.read then
  ...
else
  ...
end if
Avatar billede wedia Nybegynder
22. november 2006 - 20:22 #11
ok det er jo super simpelt smid et svar så jeg kan give points
Avatar billede arne_v Ekspert
22. november 2006 - 22:18 #12
svar