Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
17. november 2006 - 04:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Genstart efter windows update

Hej !

Findes der en vej til at gøre, så man ikke behøver at genstarte maskineriet efter en windows update?

Det er så skide irriterende at den beder om at genstarte, hvori den eneste løsning jeg har fundet, til at få det væk - er ved at deaktivere automatiske opdateringer.

Jeg tænker - stakkels dem der sidder f.eks. på et kontor, med en computer, at de ikke kan forlade computeren fem minutter, uden at maskineriet siger at den genstarter efter fem minutter, og tæller ned. På den måde kan man jo ikke undgå at miste data, hvis man f.eks. har frokost pause på sin arbejdsplads på f.eks. et kontor, eller andre steder hvor man sidder foran en computer og arbejder.

Det er en ting jeg synes er irriterende - findes der noget imod det? Sådan at de opdateringer der kræver genstart, bare træder i kraft efter at man har genstartet, og at det ikke er en nødvendighed at genstarte lige med det samme, ligesom f.eks. programmer man installere, har en Ja/Nej valgmulighed?

Nu er jeg godt nok ikke sådan en med sådan et slags arbejde, men jeg tænker bare stakkels dem - hvis de sidder i noget de ikke kan afbryde, og så computeren lukker af sig selv pga. opdateringer.

Det synes jeg er én stor fejl, fra Microsoft af, at Windows XP genstarter automatisk efter opdateringer, at den simpelthen giver 5 minutter, efter at computeren ikke har været genstartet, og at den hvert 5 minut, giver en besked.... Det burde være lignende "Ja, genstart nu" "Nej, genstart senere." - min mening.

Håber der er nogle der kan besvare mit spørgsmål,

På forhånd tak

d4rkd3vil
Avatar billede gl.k. Nybegynder
17. november 2006 - 06:32 #1
Du kunne overveje, at indstille autom. opdateringer på den måde, at du selv bestemmer hvornår opdateringerne skal hentes og installeres.Derved er du fri for de påmindelser.

I kontolpanelet - sikkerhedscenter - autom. opdateringer. Her har du mulighed at indstille det, hvis du har Service Pack 2 installeret.
Avatar billede nhe Nybegynder
17. november 2006 - 07:25 #2
Som tiderne er med hensyn til opdagelse og udnyttelse af sårbarheder må man ikke slå automatiske opdateringer fra!! Men helt enig med k. Konfigurer den så du selv bestemmer hvornår du vil genstarte.
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
17. november 2006 - 07:46 #3
Hmm, jeg har da aldrig nogensinde oplevet at computeren genstarter af sig selv, den kommer og siger at den gerne vil genstartes!!

I et stører kontor milijø vil det givetvis heller ikke være noget problem, fordi der kører man mange gange med noget der hedder en WSUS server som er ansvarlig for alle Windows opdateringer, i de tilfælde er det så netværksadministratoren der bestemmer hvad der skal ske, hvornår det skal ske, og hvordan det skal ske :-)

/Jan
MCP Windows 2003 Server
Avatar billede nva Praktikant
17. november 2006 - 08:01 #4
Jeg stiller den til at hente updates men først installere år jeg giver lov. Så starter jeg installationen lidt før jeg alligevel har tænkt mig at lukke ned.
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
17. november 2006 - 13:01 #5
lundorff-net >

Den spørg hvert X antal minutter, om man vil genstarte, eller om man vil genstarte senere. Og til sidst - begynder den med at tælle ned fra 5 minutter, og når man ikke at trykke senere, så genstarter den, AUTOMATISK.

Det har jeg været udesat for, engang jeg lige var væk i en kort periode fra maskineriet, og så var alt det jeg havde gang i - forsvundet.

Det er en af de ting jeg ikke kan lide, ....ved Microsoft. Deres procedure for windows updates og genstart.
Avatar billede gl.k. Nybegynder
24. november 2006 - 17:35 #6
"Findes der en vej til at gøre, så man ikke behøver at genstarte maskineriet efter en windows update?"

Jeg håber,at du føler at have fået nogle gode svar nu.

Jeg personligt har aldrig oplevet det, du beskriver ( 5 min nedt. ). Jeg tvivler faktisk lidt på, at det var en WindowsXP opdatering... ;-)

Du kan jo overveje, at give mig nogle points, hvis du synes at jeg var til hjælp.

mvh
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
24. november 2006 - 20:59 #7
Sry, har været lidt inaktiv de sidste par dage.. ;-)

Det er i hvert fald en løsning, med at sætte det til at man selv bestemmer hvornår de skal hentes/installeres. :-)

Der var engang jeg var ude af huset, og via noget remote administrator grej, satte maskinen til at installere nogle opdateringer. Der gik max. 1.5 time, indtil jeg så var hjemme igen, og der havde maskinen så genstartet automatisk. Dertil synes jeg bare MS skulle lave det lidt om, så det hed hvis man vælger "Genstart senere", så er det MANUELT senere, og at den således ikke popper op med en besked med den bestemte interval der nu er på det, og siger at den ikke er blevet genstartet, og om man vil det nu, etc.. Lige dér, der synes jeg at Microsoft har begået en stor fejl. Det er selvfølgelig godt at de hjælper med nogle sikkerheds opdateringer, osv. Men det skulle også gerne være på den måde, at man kan vælge selv, hvornår man ønsker at genstarte efter dem.
Ligesom hvis man installere et stykke software, eller noget, så spørg den jo også om man vil genstarte nu, eller om man vil genstarte senere, vælger man da senere, vil det være når man manuelt genstarter. På samme måde, synes jeg at det med automatiske opdateringer burde være. Automatisk genstart på den måde, har jeg oplevet både i Windows XP Pro, og XP Home.

Jeg tror bare jeg må acceptere, at løsningen er at vælge selv hvornår de skal hentes/installeres, eller vælge hvornår de skal installeres, bare...

k., acceptere dit svar i det du var først med en kommentar. :-)

og tak for kommentarne (alle sammen..)! :-)