Avatar billede thewamp Nybegynder
17. november 2006 - 02:38 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Jeg skal bruge en ny computer til at game.

Hejsa
Jeg skal til at bygge mig en computer men kan se på det hele at jeg er nogle år bagefter.. duel core a-hva for noget ?

Jeg sidder med en
AMD64 3500+ S939 CPU
ABIT AV8-3rd eye Via KT800 Pro S939 Bundkort
Crosair Twin 3200 XLPT Pc400 "4 x 256 MB" Ram
Seagate Barracuda 7200.7 200GB SATA Harddisk
Og et Asus 52x speed Cd-Rom drev.

Mit Grafikkort brændte af "GT6800" og da jeg ville finde et nyt kunne jeg se at AGP er yt og PCI er in.
Så nu skal jeg altså bruge en ny computer som kan trække de nyeste og mest krævende spil. Den må gerne indholde f.eks ram fra den gamle men er på ingen måder et "must" hvis det betyder at de trækker ned på resten.
Har også været tilhænger af AMD og Nvidia men er åben for andre forslag hvis det _skal_ være :>. Og så næsten vigtigst.. Den må MEGET gerne være tæt på lydløs uden at være vandkølet.
Er temlig ligglad om den ser vild ud, så længe den bare er det.
Jeg har mellem 8000 og 12000kr til legetøjet.

Håber der er nogen der kan trylle lidt lækkert frem til mig :)
På forhånd tak.
Avatar billede jacla Nybegynder
17. november 2006 - 02:43 #1
hvad må det koste?

vh

jan
Avatar billede thewamp Nybegynder
17. november 2006 - 03:29 #2
:) mellem 8000 og 12000 kr som jeg også håber står på din skærm :)
Avatar billede jacla Nybegynder
17. november 2006 - 06:07 #3
ok

Core2 duo CPU min 2 GB DDR RAM.

Jeg ville vælge Geforce grafikkort, bedre til spil end Navida.

Måske gå ind på Dell's hjemmeside og byg den selv. Fordel er at du for oplyst hvilke komponenter der kører bedst med dem du har valgt.

se evt: http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/dimen_e520?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs
Avatar billede loppehund Nybegynder
17. november 2006 - 07:25 #4
Jacla >

Geforce er kortet og nVividia er chipset eller driver. Geforcen/nVidia er det samme :D
Avatar billede loppehund Nybegynder
17. november 2006 - 07:28 #5
Korrektion - nVidia laver også GPUér. Men det er stadig samme producent.

Info Jacla http://www.nvidia.com/page/home.html
Avatar billede jacla Nybegynder
17. november 2006 - 07:53 #6
Undskyld jeg tænkte på Radeon (ATI)

sorry :)
Avatar billede jacla Nybegynder
17. november 2006 - 07:55 #7
Mener ikke det håndtere spil lige så godt GeForce
Avatar billede jacla Nybegynder
17. november 2006 - 07:59 #8
=>Loppehund der er vist nogen der ikke kan li os :)
Avatar billede simlau Nybegynder
17. november 2006 - 09:10 #9
Jeg er enig med jacla Core 2 duo er et must, og 2 gb ram. Hvis du vil købe ny.

Jeg ville vælge:

Bundkort:
Asus P5W/DH/Deluxe

CPU:
Core 2 Duo E6600

Ram:
Corsair Twin2X 2x1024MB DDR2, PC6400 DDR800, CAS 4-4-4-12

Grafikkort:
Asus EN8800GTS 640 mb DX10 kort

Det kan du få til 10402 kr hos shg. sikkert billiger hvis du køber det andre steder.

Så kan du bruge dit gamle kabinet og hardisk.

Du skal nok have ny strømforsyning, seasonic er kvalitet det ville jeg gå efter.

I dit nye system vil det være hardisken der er flaskehalsen, så en WD raptor disk bare på 36 gb ville være god som system disk, det ville formindske .
Avatar billede simlau Nybegynder
17. november 2006 - 09:11 #10
*flaskehalsen.
Avatar billede jacla Nybegynder
17. november 2006 - 09:31 #11
simlau=> det lyder godt  C";)
Avatar billede thewamp Nybegynder
17. november 2006 - 13:00 #12
Simlau det lyder til du har fat i noget der :) og vi er helt sikkert i den rigtige ende af hardware. Dog mangler der lige at den gerne må stå og holde sin kæft. Så et kabinet der kan holde larmen inde og gerne en større harddisk. "den gamle kan ryge med resten af lortet". Det ryger måske lidt over 12000, men det lyder til du har styr på pisset og så bliver den vel også pengene værd :).
Avatar billede jacla Nybegynder
17. november 2006 - 13:31 #13
seasonic PSU er meget støjsvag
Avatar billede adema Nybegynder
17. november 2006 - 13:40 #14
drop raptoren, og køb en 7200rpm sata2 disk istedet. så slår du lyden ned allerede der. du får stortset samme ydelse spilmæssigt, det er kun loadtiden der lidt hurtigere på raptoren.
Avatar billede simlau Nybegynder
17. november 2006 - 13:47 #15
Jeg vil ikke have at du smider den gamle computer ud.. så vil jeg gerne betal for portoen så du kan sende den til mig...

Der er 5 ting i computer der kan larme:

Cpu køler, Grafikkort, Chipsæt, PSU og Hardisk.

Cpu:
Den stadart køler der sidder på intels nye processer larmer ikke ret meget, men ellers kan du købe en zalman køler til den fx:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206825

Gfx:
De nye køler der sidder på 8800 serien skulle være ret lydløse, har ikke selv prøvet det men det har jeg læst mig frem til i diverse test.
Det skulle være nogle af de bedste standart køler der er lavet.

Chipsæt:
På det asus bundkort jeg linkede til er med passiv køling, så den sider ingen ting.

PSU:
Lige som jacla siger, seasonic er meget støjsvag.

Hardisk:
Hardisken larmer ikke ret meget i sig selv, men fordi den køre rundt med 7200 eller 10000 rpm, laver den resonans i kabinettet, og derved kommer der larm.
Dette kan løses ved at købe et godt kabinet hvor der er ophæng til hardisken eller gummi belægning der hvor hardisken sidder fast.
Dette skal du være meget opmærksom på hvis du køber en raptor disk med 10000 rpm.

Så det handler ikke ret meget om hvor godt kabinettet er til at holde lyden inde, men det hander om at have nogle komponenter der ikke larmer ret meget.
Avatar billede simlau Nybegynder
17. november 2006 - 13:59 #16
Til adema: Jeg er enig i at sata2 er hurtig.
Men det hamler slet ikke op med raptor disken.
Hvis du skal have en alm sata2 disk til at køre næsten lige så hurtigt som en rapotr skal du købe 2 og sætte dem i raid.
Men gør at windows laver alt for mange fragmenteret filer, det vil sige meget lange loadtider, specielt for windows selv.

Hvis du har et godt kabinet kan du næsten ikke høre raptoren.
Avatar billede thewamp Nybegynder
17. november 2006 - 15:24 #17
Super Simlau :) Så har jeg næsten styr på det hele.. Mangler dog lige en størrelse på strømforsyningen og et navn på et karbinet hvor det hele passer ind "med ophæng / gummi belægning" osv" ville også være en god bonus.
Avatar billede simlau Nybegynder
18. november 2006 - 01:15 #18
Avatar billede thewamp Nybegynder
18. november 2006 - 01:37 #19
endte med at købe

http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=820173

http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=810938

Core 2 Duo E6600

Asus EN8800GTS 640 mb DX10 kort

Corsair Twin2X 2x1024MB DDR2, PC6400 DDR800

Asus P5W/DH/Deluxe

Det gav 13800kr ca :)

Så mange tak for hjælpen Simlau :) håber jeg har fattet at give dig de 80p ellers må du meget gerne lige brokke dig :)
Avatar billede simlau Nybegynder
18. november 2006 - 02:05 #20
Jeg tager det i mig igen med at du skulle vælge en raptor disk.
Har lige snakket med en der mere hardware nød end mig, (det findes :p). Han siger at raptor disken, ikke yder nok i forhold til støjen.

Så du skal tage 2 sata2 diske og sætte dem i raid. Det ville være det bedste hvis du vil have en lydløs computer.

De mest lydløse diske pt. er samsung (det er dem han min ven har):

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=234096

Så køb 2 af dem i stedet for en raptor.

Desuden ville har jeg diskuteret lidt frem og tilbage med ham om bundkort, og vi er blevet enige om at et GigaByte 965P-DS3, P965, LGA775 bundkort er bedre end det Asus P5W/DH/Deluxe.

Så kommer prisen ned under 13500 kr. Men du får også toppen af poppen så.

Det eneste som ham min ven sagde var at du godt kunne købe nogle hurtiger ram, men jeg mener det er over kill.

Held og lykke med din nye computer.
Avatar billede thewamp Nybegynder
18. november 2006 - 04:21 #21
hehe amen :D .. nu er det andet sådan set bestilt og betalt :) Sata i raid er mere lydløst men ikke hurtigere `? og mener du at jeg skal lave om i min bestilling som den forligger ? eller har jeg stadig fået toppen men bare betalt mere for den ? Og jeg takker for din tid :)