Avatar billede fun22 Nybegynder
16. november 2006 - 11:09 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Lave en lille holde kreds

Hej

Jeg har tre knapper, og tre relæ'er.

De tre knapper er "kun" tryk knapper hvilket vil sige at de blot giver en impuls.

De relæer jeg har kræver at der altid er spændning på spolen...Men hvordan laver jeg det nemmest når nu jeg kun har de knapper her.. Jeg skal jo have lavet en form for holdekreds som jeg kan afbryde med et impuls mere..

Spolen bliver forsynet med 12 V DC og selve kontakten, kan klare 12 V DC 10A..

Nogen som har et forslag til hvad jeg kan gøre?
Avatar billede oz3tl Nybegynder
16. november 2006 - 11:23 #1
Er det kun slutte eller har du også brydekontakter.

M.V.H.
TLV
Avatar billede fun22 Nybegynder
16. november 2006 - 11:36 #2
jeg har kun slutte.. Og det er tre forskellige kredse... Hvilket vil sige der er en knap til hver relæ..
Avatar billede niels_hansen Praktikant
16. november 2006 - 11:57 #3
sæt en RS flipflop foran relæet (og en transistor efter RS FF så den transistoren trækker relæet, og husk diode forspændt i spærre retningen over relæets spole, for at tage transienter) , og brug en prelfri kontakt, eller sæt en prel "fanger" lige efter kontakten.
Avatar billede fun22 Nybegynder
16. november 2006 - 11:59 #4
Niels_hansen >> Ja nemlig ja.. Øhh kunne jeg få dig til at forklare lidt nærmere??
Avatar billede fun22 Nybegynder
16. november 2006 - 12:07 #5
Jeg har følgende relæer:
40319012 - RELÆ 12V/10A 1 SKIFT

Som er købt ved www.vejle-rc.dk men jeg ved ikke om de er prelfri??
Avatar billede niels_hansen Praktikant
16. november 2006 - 12:35 #6
prel, er når en kontakt sluttes, pga fjeder effekten i "armene" vil kontakten hoppe op og ned et par gange, inden den falder helt til ro, og er 100% sluttet, det er derfor i selve den kontakt du trykker på at prel skal fjernes (ellers vil din efterfølgende RS flipflop, skifte state adskillige gange)

i praksis laves en prel fanger med et lille kredsløb med hysterese, så der er indsat en lille tidsforsinkelse inden udgangen skifter state efter en påvirkning af indgangssiden.

En RS flipflop er en kreds de skifter status på udgangen ved et clock signal på S benet (mener jeg, kan ikke huske i hovedet sandhedstabellen for en RS FF i hovedet), men den kan googles
Avatar billede niels_hansen Praktikant
16. november 2006 - 12:53 #8
jeg huskede forkert, kig efter en D flipflop ;)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
16. november 2006 - 12:57 #10
følgende kan det du skal buge http://www.learn-c.com/74ls74.pdf

men hvorfor ikke bare bruge et kiprelæ ? (der er indbygget holde funktion i)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
16. november 2006 - 12:57 #11
bruge
Avatar billede fun22 Nybegynder
16. november 2006 - 12:59 #12
fordi man ikke kan få det.. uden det koster 530 kr plus moms...
Avatar billede niels_hansen Praktikant
16. november 2006 - 13:00 #13
hvor stor strøm skal relæet kunne holde til ? (så skal jeg hustigt finde dig en meget billigere løsning ;) )
Avatar billede fun22 Nybegynder
16. november 2006 - 13:01 #14
12V DC 10 A
Avatar billede fun22 Nybegynder
17. november 2006 - 11:17 #15
Har du fundet noget?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
17. november 2006 - 12:12 #16
ja men så du har haft et tidligere spørgsmål om emnet, og det var samme link jeg fandt (det til de ca 210kr)
Avatar billede fun22 Nybegynder
17. november 2006 - 23:11 #17
Så er det billigere med den flipflop.. Men hvordan skal den helt præsis samles?
Avatar billede wolfborn Nybegynder
18. november 2006 - 13:52 #18
Du er nødsaget til at trække relæet via. en transistor på udgangen af flipfloppen, da den kun leverer 5 volt (Dit relæ er af 12Volt typen).
Du seriel kobler din relæ spole fra 12v til kollektor på transistoren, og ligger emitter'en til stel.
Fra flip floppen's udgang forbinder du en modstand (1k ca) til basis af transistoren.
Transistoren kunne eventuelt være af typen BC547, BC546 eller tilsvarende npn transistor.

Flip floppen forbinder du på følgende måde:
Ben 14(vcc) til +5V
Ben 7(gnd)  til gnd
Ben 2      til Ben 6
Ben 5      til modstand (som går til basis på transistor)
Ben 3      til din kontakt (Som giver +5 V når du trykker)

Resten af benene på flip floppen ser du bare bort fra(Forbind dem eventuelt til stel).

Håber ikke jeg glemte noget.
Avatar billede wolfborn Nybegynder
18. november 2006 - 13:57 #19
Ben 1 og Ben 4 på flip floppen skal forbindes til +5V, meget vigtigt...kom lige i tanke om det.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
18. november 2006 - 14:07 #20
wolfburn du bør nok også lige fortælle hvilken flioflop du benytter i dit tilfælde, der er jo forskel på ben layout ;)
Avatar billede wolfborn Nybegynder
18. november 2006 - 20:15 #21
ah ja, vidste jeg glemte noget.

Jeg refererede til den som var foretslået tidligere på siden 74LS74
link:
http://www.learn-c.com/74ls74.pdf
Avatar billede fun22 Nybegynder
19. november 2006 - 10:15 #22
Wolfborn >> Super!.. Den 1k ohm's modstand er det ca eller kan jeg bruge en på 1k ohm?? :)
Avatar billede fun22 Nybegynder
19. november 2006 - 11:00 #23
Avatar billede niels_hansen Praktikant
19. november 2006 - 11:19 #24
ja, bortset fra du i det tilfælde skal bruge en kontakt der er prelfri, ellers vil du ikke kunne vide om relæet tænder eller slukker.
Avatar billede wolfborn Nybegynder
20. november 2006 - 06:40 #25
Flip floppen holder kun til 5v ifølge datasheet.
Du er nødsaget til at regulere din indgangsspænding så du både har 12v og 5v.

Du skal give 5 v til ben 14(vcc) og ben 3(når du trykker).

du kan eventuelt anskaffe dig en LM7805 kreds, også kaldet en 5 volt spændingsregulator.
Den har 3 ben.
Et forsyningsben, hvor du sætter din 12v spænding på.
Et stel ben, hvor du sætter din minus (stel) på.
Et 5v ben, hvor din 5v kommer ud.

link:
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/fairchild/LM7805.pdf
Avatar billede fun22 Nybegynder
20. november 2006 - 08:55 #26
Wolfborn >> Kunne jeg få dig til lige at kigge det her igennem:
http://exp.jtpdevelopment.dk/745157/diagram1.jpg

Jeg syntes selv jeg har det hele med men er ikke sikker...
Avatar billede wolfborn Nybegynder
20. november 2006 - 12:35 #27
Som jeg kan se det, ville det virke.
Hvis du skal gøre det lidt mere stabilt, kobler du ubenyttede ben til stel.
Sæt eventuelt 2 kondensatorer på 100 nanofarad fra 5V til stel, og fra 12V til stel.

Og samtidig ville en "pull down" modstand på ben 3 være en god ide ->>
Du kobler en modstand på ca. 4.7K fra ben 3 til stel, og bibeholder selvfølgelig din kontakt på samme måde som før.
Avatar billede fun22 Nybegynder
21. november 2006 - 08:44 #28
Avatar billede wolfborn Nybegynder
21. november 2006 - 14:07 #29
Det ser rigtigt ud, det skulle virke efter min mening.
Avatar billede fun22 Nybegynder
27. november 2006 - 19:20 #30
Min spændingsregulator, bliver utrolig varm, og hee osætningen virker ikke :(

Jeg har forbundet den som på teningen, og er sikker på jeg har vendt spændningsregulatoren rigtigt, da jeg kan måle 5v på den rigtige side...

Nogen forsla?
Avatar billede wolfborn Nybegynder
27. november 2006 - 21:39 #31
Kom lige til at se på tegningen at det ser ud som om at relæet sidder på emitteren, det skal side fra 12V til kollektor på transistoren.

Udover det skal der en diode over relæ spolen, den skal sidde med anoden på kollektor af transistoren og forbindes med katoden mod 12 V.

Efter du har gjort det så tjeck at den giver 5 volt til flip floppen's clock indgang (Der hvor din kontakt er forbundet til).
Hvis den gør det, så tjeck at udgangen af flip floppen skifter position fra 5V og 0V når du trykker på kontakten (Og fra 0V til 5V når du trykker igen).

Hvis den ikke gør det så er kredsen enten brændt af, ellers er der muligvis noget som vi har overset.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
27. november 2006 - 21:42 #32
ovenstående diagram tager ikke forbehold for den prel der er i kontakten
Avatar billede fun22 Nybegynder
28. november 2006 - 06:53 #33
Der står konstant 3,94v på udgangen af flip floppen.. Og der kommer godt nok 5v på indgangen og når man trykker på knappen.. Men jeg prøver lige at vende transistoren, og sætte den diode på..
Avatar billede fun22 Nybegynder
28. november 2006 - 07:04 #34
Jeg forstå ikke lige det du skrive med emitteren og det... Min 12v+ skal gå til kollektoren, og det skal relæet også?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
28. november 2006 - 07:45 #35
der burde være 5 volt på udgangen, hvor stor er modstanden fra output benet fra FF til basis på transistor ?
Avatar billede fun22 Nybegynder
28. november 2006 - 08:32 #36
den er på 1k.. Men de 3.94v er målt før modstanden..
Avatar billede wolfborn Nybegynder
28. november 2006 - 16:56 #37
du skal forbinde transistor trinnet således:

12V----relæ---Kollektor

Emitter skal gå direkte til stel.

Prøv at lade alle andre ben end den dem som bliver brugt svæve istedet for, (dvs. forbind dem ikke til stel, bare lad dem være uden tilslutning til noget).
Tror det er derfor at spændingsregulatoren bliver varm.
Avatar billede fun22 Nybegynder
02. december 2006 - 10:32 #38
Nu bliver spændnings regulatoren godt nok ikke varm længere, men udgangen på flip-floppen skifter ikke Der er konstant 3,79v på udgangen før modstanden og efter modstanden er der 0,65v :(

Der er 5v på ben 1 og 14. Og der er 0 på ben 7.

Når jeg trykker på knappen, kommer der godt nok 5v ned på ben 3.. Men udgangen
Avatar billede fun22 Nybegynder
02. december 2006 - 10:37 #39
Avatar billede wolfborn Nybegynder
03. december 2006 - 20:45 #40
Relæ spolen er stadig forkert.
Den ene side af spolen skal forbindes til +12V,
Den anden side af spolen skal forbindes til kollektor.

Men eftersom at udgangen på flip floppen ikke skifter position efter du trykker på knappen, tror jeg kredsen er brændt af.

Der skal ligge enten 5V eller 0V på udgangen af flip floppen.
3,79v kunne tyde på at du enten har sat en lille modstand fra flip flop til basis på transistor eller kunne også være tegn på at kredsen er brændt af.
Tjeck eventuelt om det nu også er en 1k ohms modstand du har sat fra Flip floppen til basis på transistor.
Avatar billede fun22 Nybegynder
07. december 2006 - 18:04 #41
Det virker stadig ikke.. Der er godt 4v på flip-floppens udgang, men det er der hele tiden.. Jeg kan ikke "slukke"..
Avatar billede fun22 Nybegynder
07. december 2006 - 18:06 #42
jeg har skiftet kredsen...
Avatar billede fun22 Nybegynder
07. december 2006 - 18:10 #43
Der var ikke en af jer der kunne lave et diagram??
Avatar billede fun22 Nybegynder
12. december 2006 - 16:07 #44
Er der nogen??
Avatar billede fun22 Nybegynder
14. januar 2007 - 10:36 #45
Fik en anden til at kigge på det og så virkede det.. Der skulle 0v på som signal..