Avatar billede djblues Nybegynder
16. november 2006 - 09:18 Der er 1 kommentar

Export data fra Excel til formateret textfil

Jeg har data i nogle rækker i Excel. 1 "post" pr. række.
eks:
STR1 - 101 - Tekst1 - Prompt1 - Help1    osv.
STR1 - 102 - Tekst2 - Prompt2 - Help2    osv.

Dette skal eksporteres til en fil som følgende :

; xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
; ---------------------------------------------------------------------------
DBVERSION 3

FILE KJ_Linie 0
  FORMREF #KJ_Linie
  PROMPT  #KJ_Linie
    FIELD STR1 101 Tekst1 CREATE UPDATE STORE
        PROMPT #Prompt1
        HELP #Help1
        FIELDREF
    ENDFIELD
    FIELD STR2 102 Tekst2 CREATE UPDATE STORE
        PROMPT #Prompt2
        HELP #Help2
        FIELDREF
    ENDFIELD
ENDFILE
----------------------------

er det nogen der har en ide .....
Avatar billede keil Nybegynder
22. november 2006 - 18:20 #1
Jeg forstår, at du har teksten stående i 1 kolonne, med værdierne adskildt med " - " er det rigtigt forstået?

I så fald skal du først overføre alle cellerne til en tekstfil. Derefter importerer du tekstfilen til Excel og fortæller at skille tegnet er " - ". Det medfører at du får felterne i hver sin celle men stadig i samme række.

(Hvis du allerede har det, så kan du starte her)

I første række (Række A) har du:
A1: STR1
A2: 101
A3: Tekst1
A4: Prompt1
A5: Help1

Derefter laver du en sammenkædningsformel, som du kopierer til hver linie (Det er lettest at bruge templaten). Den skal hedde:
=Sammenkæd("FIELD" A1 " " A2 " " A3 "ABREATE UPDATE STORE PROMT #" A4 "HELP #" A5 "FIELDREF ENDFIELD)

Herefter kan du føre resultatet til en tekstfil og der editere linierne, så der er linieskift de ønskede steder.

Det hele tager faktisk ikke så lang tid.