Avatar billede janiz Nybegynder
16. november 2006 - 01:10 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Bedste måde at opnå 2TB+ storage med raid? hjemmebyg

hej jeg tænkte om det istedet for at købe en dyr NAS kan være muligt bygge en storage server (kabinet med feks 4+ 750GB seagate diske og få dem til at køre raid (vil det sige at det bliver set som én disk på 3tb?)

Jeg vil så mounte denne server på min andre pc'ere som feks H: og så skal de kunne hente film osv derfra. Det er vigtigt der er data sikkerhed (feks raid 5 ) og så skal alt kunne accesses via et drev bogstav.

Er dette muligt og er det noget der kan anbefales.

hvor mange diske kan der max bruges?

jeg har brug fopr en oversigt over de stumper der skal bruges og lidt guiding.

på forhånd tak.
Avatar billede janiz Nybegynder
16. november 2006 - 01:14 #1
http://www.thecus.com/products_over.php?cid=1&pid=8  her er et raid storage kabinet til ca 7000 uden diske, ville det være en bedre løsning og hvorfor? det kunne så være 5x750GB
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. november 2006 - 11:24 #2
Du kunne måske også anvende Asus P5B deluxe bundkort, som har RAID 5 på southbridgen med op til 6 diske. Den kan også køre RAID 10 med op til 6 diske.
Blot en mulighed.
Avatar billede janiz Nybegynder
16. november 2006 - 11:26 #3
ja de tlyder som e spændende mulighed, men skal jeg så bygge en ny pc om omkring dette bundkort? jeg har ikke prøvet dette før så ved ikke helt hvordan det fungerer, denne "storage pc" behøver vel ikke sin egen skærm osv gør den?
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. november 2006 - 11:34 #4
Nej, kun i forbindelse med opsætningen. Det gør dette arbejde meget lettere.
Avatar billede janiz Nybegynder
16. november 2006 - 11:43 #5
ok det lyder godt, hvad vil du anbefale af hardware i den box? jeg skal nok placere den i et aflukket skab så den skal helst ikke brænde sammen af varmen.
Og andre tekniske detaljer er meget velkomne, jeg har aldrig sat raid op før er det 'let' nok og vil resultatet blive en ekstra 'harddisk' på de der 2-3TB som jeg kan læse og skrive fra som var den monteret i mine arbejds maskiner?

mange tak for hjælpen
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. november 2006 - 11:52 #6
Der skal ud over bundkort være en strømforsyning, et Pci-E x16 grafikkort af de helt billige, noget DDR2 RAM, en CPU og selvfølgelig en stak SATA2 diske.
Bundkortet har indbyttet LAN, og der kan tilkøbes WLAN, som det er forberedt til.
Du skal have et operativsystem installeret

Når først det er sat op, så vil RAID'en blive betragtet som en stor disk, og du kan partitionere og formatere den som et drev.
Avatar billede janiz Nybegynder
16. november 2006 - 12:03 #7
det lyder super godt :) er det lettest at sætte winxp op på den eller kan man få et mindre styresystem som bare er til raid?
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. november 2006 - 14:11 #8
WinXP
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. november 2006 - 10:55 #9
Er du kommet videre ?