Avatar billede nethuset Nybegynder
21. maj 2001 - 12:54 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opret ny fil og skriv til den....

Jeg vil gerne lave en \"fil\" generator, som følger:

1. Man submitter en side med informationerne

2. Resultaterne indsættes i en asp fil, hvor jeg har en normal html side, hvor den skal skrive nogle variabler i

3. Filen bliver oprettet og gemt på serveren med et variabelt navn, som kan ændre sig alt efter input...

Hit me - også hvis det er umuligt i asp.....

Og ja, en database er selvfølgelig nemmere at arbejde med, men jeg prøver at lære asp, så derfor.....

- Kenneth
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
21. maj 2001 - 13:01 #1
Hmm .. jeg er ikke helt med .. du vil oprette en .asp fil med variabelt filnavn, skrive noget til filen og lukke den igen ?
Avatar billede nethuset Nybegynder
21. maj 2001 - 14:35 #2
Du kan sammenligne det med et diskutionsforum, hvor for hver enkel post bliver genereret en fil ud fra en skabelon... Det er sådan nogenlunde det som jeg mener...

Dertil kommer det, at filnavnet varierer fra gang til gang, alt efter mit valg af sprog, og desuden placeres i det ene bibliotek eller det andet, alt efter hvad for en kategori jeg vælger...
Avatar billede nuno Nybegynder
21. maj 2001 - 16:10 #3
er det forkert opfattet, hvis man kan stille det op, som det du vil er, at oprettet en slags forum (eller whatever), hvor data bliver gemt i textfiler istedet for i en database? Og at disse textfiler så får et navn og en placering (sti) ud fra hvilken kategori de hører til?

/nuno
Avatar billede nethuset Nybegynder
21. maj 2001 - 17:35 #4
Lige præcis mine ord...

Jeg laver en masse ting, som sagtens kan laves simplere, for at lære hvordan man ellers kan gøre det - hvis man nu en dag skal bruge det til noget vigtigt.......

Kenneth
Avatar billede kichian Nybegynder
23. maj 2001 - 11:18 #5
Objektet Scripting.FileSystemObject er din ven. Beskirivelsen af objektet findes i ASP og VB-/JScript dokumentationen.

At det du ønsker at foretage dig iøvrigt er \"uhensigtsmæssigt\", må være din egen sag.
Avatar billede nuno Nybegynder
23. maj 2001 - 13:21 #6
@nethuset> skal jeg lave et eksempel til dig? Som gemmer fx input fra et <textarea> felt i en tekstfil - og gemmer den på en sti, med et filnavn der begge afhænger af fx en kategori valgt ud fra en selectbox?

/nuno
Avatar billede nethuset Nybegynder
23. maj 2001 - 14:26 #7
NUNO>>> det må du meget gerne... Men når man nu submitter tekstboksen(e), kan det så ikke lade sig gøre, at den gererer f.eks. Følgende:

INPUTS
navn
adresse
by

Og så få den til at lave en side, hvor der er en længere htmlkode som er statisk og så skal dette være afhængigt af hvad der er skrevet i mine inputs:

Dit navn er: [navn]
Adresse: [adresse]
by: [by]

Kan du lave det til mig nuno??? Jeg kan sgu ikke selv finde ud af det???

- Kenneth
Avatar billede nuno Nybegynder
24. maj 2001 - 15:33 #8
@nethuset> sådan så er det lavet. Der er 2 filer, som skal ligge i samme bibliotek på serveren.

Den første hedder \"tekstforum.asp\" og ser således ud:

<%
    option explicit

    Const ForReading = 1
    Const ForWriting = 2
    Const ForAppending = 8
    Dim sMainPath
    Dim sFolderFileName

    sMainPath = request.servervariables(\"APPL_PHYSICAL_PATH\")
    sFolderFileName = request.querystring(\"kategori\")

%>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC \"-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN\">

<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
</head>

<body>
<font face=\"verdana\" size=2>
<form name=\"frmTxtForum\" action=\"edittextfiles.asp?t=<%=server.urlencode(now)%>\" method=\"post\">
    <select name=\"kategori\">
        <option value=\"overall\">Vælg kategori:</option>
        <option value=\"biler\">Biler</option>
        <option value=\"huse\">Huse</option>
        <option value=\"skibe\">Skibe</option>
    </select>
    <br>
    <textarea name=\"forumTekst\" rows=6 cols=25></textarea>
    <br>
    Navn: <input type=\"text\" name=\"navn\" size=15>
    <br>
    Adresse: <input type=\"text\" name=\"adr\" size=15>
    <br>
    By: <input type=\"text\" name=\"by\" size=15>
    <br>
    <input type=\"submit\" name=\"submit\" value=\"Gem tekst\">

</form>

<a href=\"java script:document.location.href=\'tekstforum.asp?t=<%=server.urlencode(now)%>&kategori=\'+document.frmTxtForum.kategori.value;\">Se indlæg i valgt kategori</a>:
<br>

<br><br>
-------
<br>
<%
    Dim objFSys
    Dim objFolder
    Dim objFile
    Dim colFiles
    Dim sFile
    Dim stmFileContent
    Dim sFullPath
    Dim sFileContent

    Set objFSys = server.createobject(\"Scripting.FileSystemObject\")

    if not request.querystring(\"kategori\") = \"\" then
        if objFSys.FolderExists(sMainPath & sFolderFileName) then
            Set objFolder = objFSys.GetFolder(sMainPath & sFolderFileName)
            Set colFiles = objFolder.files
            For each sFile in colFiles
                response.write \"<a href=\'tekstforum.asp?t=\"&server.urlencode(now)&\"&kategori=\"&request.querystring(\"kategori\")&\"&visindholdaf=\"&sFile.Name&\"\'>\"&sFile.Name&\"</a><br>\"
            next
        end if

    if not request.querystring(\"visindholdaf\") = \"\" then
        sFullPath = sMainPath & sFolderFileName & \"\\\" & request.querystring(\"visindholdaf\")
        Set objFile = objFSys.GetFile(sFullPath)

        Set stmFileContent = objFile.OpenAsTextStream(ForReading)

        if stmFileContent.AtEndOfStream <> true then
            sFileContent = stmFileContent.ReadAll
        end if

        response.write \"<br><br><br>-------<br><b><u>Indholdet af indlæg</u>:</b><br>\" & Replace(sFileContent,vbCrLf,\"<br>\")
    end if

    Set objFolder = nothing
    Set colFiles = nothing
    Set stmFileContent = nothing
    Set objFSys = nothing
%>

</font>
</body>
</html>

Den anden hedder \"edittextfiles.asp\" og ser således ud:

<%
    option explicit

    Const ForReading = 1
    Const ForWriting = 2
    Const ForAppending = 8
    Dim sMainPath
    Dim sFolderFileName
    Dim sFileContent
    Dim objFile
    Dim stmFileContent
    Dim sFullPath
    Dim sUnique

    if request.form(\"kategori\") = \"overall\" then
        response.write \"<script type=text/javascript>alert(\'Du skal vælge en kategori\');history.go(-1);</script>\"
        response.end
    end if

    sMainPath = request.servervariables(\"APPL_PHYSICAL_PATH\")
    sFolderFileName = request.form(\"kategori\")
    sFileContent = request.form(\"forumtekst\")

    Dim objFSys

    Set objFSys = server.createobject(\"Scripting.FileSystemObject\")

    if not objFSys.FolderExists(sMainPath & sFolderFileName) then
        objFSys.CreateFolder(sMainPath & sFolderFileName)
    end if

    sUnique = replace(CStr(now),\":\",\"\")
    sUnique = replace(sUnique,\" \",\"_\")

    if not objFSys.FileExists(sMainPath & sFolderFileName & \"\\\" & sFolderFileName & \".txt\") then
        sFullPath = sMainPath & sFolderFileName & \"\\\" & sFolderFileName & sUnique & \".txt\"
        objFSys.CreateTextFile sFullPath
    end if

    Set objFile = objFSys.GetFile(sFullPath)
    Set stmFileContent = objFile.OpenAsTextStream(ForWriting)
    stmFileContent.write \"Navn: \" & request.form(\"navn\") & vbCrLf & \"Adresse: \" & request.form(\"adr\") & vbCrLf & \"By: \" & request.form(\"by\") & vbCrLf & \"Dato: \" & date & vbCrLf & \"-----\" & vbCrLf & sFileContent
    stmFileContent.Close

    Set stmFileContent = objFile.OpenAsTextStream(ForReading)

    if stmFileContent.AtEndOfStream <> true then
            sFileContent = stmFileContent.ReadAll
    end if

    stmFileContent.Close

    Set objFile = nothing
    Set stmFileContent = nothing
    Set objFSys = nothing

    response.redirect (\"tekstforum.asp?t=\"&server.urlencode(now))
%>

__________________________________________

Du bruger \"forumet\" således:
Indtast tekst og vælg en kategori. Indtast navn, adr. og by og klik \"Gem tekst\"
- Hvis du så vil se indlægget - så vælg den kategori det blev oprettet under med selectboxen - og klik \"Se indlæg i valgt kategori:\" - herefter vil de indlæg, som er oprettet i en kategori blive listet - og du kan nu klikke på dem for at se selve de indtastede data, selve teksten og dato for oprettelse.

/nuno
Avatar billede nethuset Nybegynder
24. maj 2001 - 15:36 #9
Tak for hjælpen ;-)!
Avatar billede nuno Nybegynder
24. maj 2001 - 15:38 #10
du skal naturligvis sørge for, at der er skriverettigheder på serveren for at kunne bruge det!!

/nuno
Avatar billede nethuset Nybegynder
24. maj 2001 - 15:39 #11
Cføli :-)