Avatar billede executer Nybegynder
21. maj 2001 - 12:27 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Order by

Hej,

Jeg arbejder med en sql sætning som skal kunne sortere efter dato, hvilket jo i sig selv er simpelt nok. Men problemet består i at jeg har en tabel(Tabel_1) hvor jeg har: Tidspunkt(DATE), produktID(INT). Og en anden tabel(Tabel_2) hvor jeg har: ProduktID(INT) og Periode(INT). Periode er altid angivet i måneder.

Så vil jeg gerne selecte data fra Tabel_1 og sortere dem efter (Tabel_1.Tidspunkt + Tabel_2.Periode) Nogen som kan hjælpe mig med denne ??

Med venlig hilsen

Jakob
Avatar billede disky Nybegynder
21. maj 2001 - 12:29 #1
brug

order by Tabel_1.Tidspunkt, Tabel_2.ProduktID

osv.

Du kan skrive hvilken tabel foran kolonne navnet adskilt af .
Avatar billede htx98i17 Professor
21. maj 2001 - 12:30 #2
er det ikke bare:
ORDER BY Tabel_1.Tidspunkt,Tabel_2.Periode

jeg har ikke selv prøvet det,
300 point er vidst også lige i overkanten ;o)
Avatar billede disky Nybegynder
21. maj 2001 - 12:32 #3
tja hvis manden har brug for hjælp,

executer: havde lige overset hvilke du ville sortere på, men du kan jo nok sagtens se systemmet
Avatar billede limemedia Nybegynder
21. maj 2001 - 12:35 #4
prøv :
SELECT Tabel_1.*, Tabel_2.Periode, DATE_ADD(Tabel_1.Tidspunkt,INTERVAL Tabel_2.Periode MONTH) AS PeriodeSort
FROM Tabel_1, Tabel_2
WHERE Tabel_1.ProduktID=Tabel_2.ProduktID
ORDER BY PeriodeSort
Avatar billede executer Nybegynder
21. maj 2001 - 13:12 #5
Det var lige det jeg stod og manglede ljweb.

Smukt ;-)
Avatar billede disky Nybegynder
21. maj 2001 - 13:18 #6
nu vil jeg gerne klage.

Hans løsning er tæt på nøjagtig det samme som både min egen og htx98i17\'s

Den eneste forskel er at han har pakket datoen sammen
Avatar billede disky Nybegynder
21. maj 2001 - 13:19 #7
hmmm, forskellen er minimal fra vores andres.
Avatar billede executer Nybegynder
21. maj 2001 - 13:23 #8
Jeg vil mene at jeg gjorde det rimelig klart at jeg skulle bruge de to værdier sammenlagt og derefter sorteret.

Kan ikke se hvordan jeres svar kunne give mig det ? Jeres svar var blot en sortering.
Avatar billede disky Nybegynder
21. maj 2001 - 13:25 #9
okay.

Jeg forstod det som om du bare skulle sortere ud fra de 2 kolonner, og ikke have dem adderes først.

Du brugte godtnok + men det bruges ofte af \'nørder\' som ordet \'og\'
Avatar billede htx98i17 Professor
21. maj 2001 - 13:25 #10
hey, det var kun disky der havde den mening, jeg kan godt se at ljweb\'s kode er den rigtige...
Avatar billede limemedia Nybegynder
21. maj 2001 - 13:26 #11
:o) kanon at du kunne bruge det.
Avatar billede executer Nybegynder
21. maj 2001 - 13:27 #12
Fair nok.

Så er vi jo alle glade ;-)
Avatar billede disky Nybegynder
21. maj 2001 - 13:27 #13
htx: vores løsning var jo ens :)
Avatar billede htx98i17 Professor
21. maj 2001 - 13:30 #14
disky, det er da ikke end betydende med at jeg har samme mening som dig? jeg kunne godt se, da ljweb kom med sit svar, hvad spm egentlig gik ud på...
Avatar billede disky Nybegynder
21. maj 2001 - 13:31 #15
det ved jeg da godt at det ikke er ensbetydende med at vi har samme mening, men det har jeg jo heller ikke skrevet vel ?
Avatar billede htx98i17 Professor
21. maj 2001 - 13:35 #16
det var hvad jeg kunne tolke ud fra dit indlæg 13.27 ...
Avatar billede disky Nybegynder
21. maj 2001 - 13:42 #17
hvor i den skriver jeg at du havde samme mening/ide som jeg havde ?

Du skal ikke tolke, du skal læse :)
Avatar billede htx98i17 Professor
21. maj 2001 - 13:44 #18
bla bla u 2
Avatar billede lord_fantomos Nybegynder
21. maj 2001 - 14:32 #19
ROFL