Avatar billede larsande Nybegynder
14. november 2006 - 18:00 Der er 12 kommentarer

Brug af mysql i php5

Hej

Jeg har fået installeret en apache server og php5. Jeg har fundet en test side som kan vise en dato så jeg kan se at php er korrekt opsat og det ser sådan ud. Mit problem er installationen af mysql. Jeg har installeret mysql 5.0 og tilrettet min php.ini fil så den ser således ud (uddrag):

extension_dir = C:\Programmer\PHP\ext

; Windows Extensions
; Note that ODBC support is built in, so no dll is needed for it.
; Note that many DLL files are located in the extensions/ (PHP 4) ext/ (PHP 5)
; extension folders as well as the separate PECL DLL download (PHP 5).
; Be sure to appropriately set the extension_dir directive.

;extension=php_mbstring.dll
;extension=php_bz2.dll
;extension=php_curl.dll
;extension=php_dba.dll
;extension=php_dbase.dll
;extension=php_exif.dll
;extension=php_fdf.dll
;extension=php_filepro.dll
;extension=php_gd2.dll
;extension=php_gettext.dll
;extension=php_ifx.dll
;extension=php_imap.dll
;extension=php_interbase.dll
;extension=php_ldap.dll
;extension=php_mcrypt.dll
;extension=php_mhash.dll
;extension=php_mime_magic.dll
;extension=php_ming.dll
;extension=php_mssql.dll
extension=php_msql.dll
extension=php_mysql.dll
;extension=php_oci8.dll
;extension=php_openssl.dll
;extension=php_oracle.dll
;extension=php_pgsql.dll
;extension=php_shmop.dll
;extension=php_snmp.dll
;extension=php_sockets.dll
;extension=php_sqlite.dll
;extension=php_sybase_ct.dll
;extension=php_tidy.dll
;extension=php_xmlrpc.dll
;extension=php_xsl.dll
extension=php_mysqli.dll

Hvis jeg køre en side fra mit projekt som jeg havde på min gamle pc så får jeg følgende fejl:

Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in C:\web\test\SIFF\basicPhp\mysql-funktioner.php on line 1

Som jeg ser  det kan den ikke finde funktionen måske fordi den ikke kan finde den rigtige dll fil. Jeg har installeret php under c:\Programmer\PHP og som det kan ses af mit uddrag af min php.ini fil så har jeg tilføjet linjen:

extension_dir = C:\Programmer\PHP\ext
Den er jeg også i tvilv om. I PHP manuel læste jeg at den skulle tilføjes hvis ikke php installeres i roden af c-drevet??. Men spørgsmålet er om der skal stå:
extension_dir = C:\Programmer\PHP\extention

Under biblioteket i PHP mappen med alle dll filerne hedder ext

Er der nogen som har et godt bud?

Ifølge en installationsguide jeg fandt skulle jeg når jeg har installeret php5 kunne køre sqlite men her får jeg også en fejl som tyder på noget den ikke kan finde i en dll fil.

Fatal error: Call to undefined function sqlite_open() in C:\web\test\testSqlite.php5 on line 13
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. november 2006 - 19:15 #1
Lav en fil med
  <? phpinfo(); ?>
for at se om du retter i den rigtige php.ini.
Og så har du en ";" forrest på linien med sqlite
Avatar billede larsande Nybegynder
14. november 2006 - 22:07 #2
Jeg har nu forsøgt mig med en reinstallation af php i c:\php og har lavet en phpinfo. Jeg undre mig over følgende svar i phpinfo:

extension_dir C:\php5 C:\php5

hvis man kikker i min "nye" php.ini fil så står der følgende:

; Directory in which the loadable extensions (modules) reside.
extension_dir = "c:\php\ext"

Hvordan hænger det nu sammen?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. november 2006 - 22:11 #3
Retter du i den rigtige php.ini?
Avatar billede larsande Nybegynder
15. november 2006 - 07:08 #4
hvis jeg kikker ind i mappen c:\php, så kan jeg kun finde en php.ini fil, er der andre steder jeg bør kikker, siden du spørger på den måde?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. november 2006 - 09:22 #5
Ja, du skal se i output fra phpinfo() hvilken php.ini den bruger.
Avatar billede larsande Nybegynder
16. november 2006 - 17:12 #6
Ok hvis jeg kikker på hvad phpinfo spytter ud så ser det ud som det er det jeg har konfigureret i min php.ini fil - prøv at se her:

PHP Variables
Variable Value
_SERVER["PHPRC"] C:/php
_SERVER["HTTP_ACCEPT"] image/gif, image/x-xbitmap, image/jpeg, image/pjpeg, application/vnd.ms-excel, application/vnd.ms-powerpoint, application/msword, application/x-shockwave-flash, */*
_SERVER["HTTP_ACCEPT_LANGUAGE"] da
_SERVER["HTTP________________"] ----- -------
_SERVER["HTTP_USER_AGENT"] Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1; .NET CLR 1.1.4322; .NET CLR 2.0.50727; InfoPath.1)
_SERVER["HTTP_HOST"] localhost
_SERVER["HTTP_CONNECTION"] Keep-Alive
_SERVER["PATH"] C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\System32\Wbem;C:\Programmer\ATI Technologies\ATI.ACE\;C:\Programmer\Fælles filer\Ulead Systems\MPEG;C:\Programmer\Ulead Systems\Ulead DVD MovieFactory 3 Disc Creator Trial;C:\Programmer\Microsoft SQL Server\80\Tools\Binn\;C:\Programmer\QuickTime\QTSystem\;C:\php
_SERVER["SystemRoot"] C:\WINDOWS
_SERVER["COMSPEC"] C:\WINDOWS\system32\cmd.exe
_SERVER["PATHEXT"] .COM;.EXE;.BAT;.CMD;.VBS;.VBE;.JS;.JSE;.WSF;.WSH
_SERVER["WINDIR"] C:\WINDOWS
_SERVER["SERVER_SIGNATURE"] no value
_SERVER["SERVER_SOFTWARE"] Apache/2.2.3 (Win32) PHP/5.2.0
_SERVER["SERVER_NAME"] localhost
_SERVER["SERVER_ADDR"] 127.0.0.1
_SERVER["SERVER_PORT"] 80
_SERVER["REMOTE_ADDR"] 127.0.0.1
_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] C:/webs/test
_SERVER["SERVER_ADMIN"] larsolaf@andersen.mail.dk
_SERVER["SCRIPT_FILENAME"] C:/webs/test/index.php5
_SERVER["REMOTE_PORT"] 1149
_SERVER["GATEWAY_INTERFACE"] CGI/1.1
_SERVER["SERVER_PROTOCOL"] HTTP/1.1
_SERVER["REQUEST_METHOD"] GET
_SERVER["QUERY_STRING"] no value
_SERVER["REQUEST_URI"] /index.php5
_SERVER["SCRIPT_NAME"] /index.php5
_SERVER["PHP_SELF"] /index.php5
_SERVER["REQUEST_TIME"] 1163693177
_SERVER["argv"] Array
(
)

_SERVER["argc"] 0
_ENV["ALLUSERSPROFILE"] C:\Documents and Settings\All Users
_ENV["CLASSPATH"] .;C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\lib\ext\QTJava.zip
_ENV["CommonProgramFiles"] C:\Programmer\Fælles filer
_ENV["COMPUTERNAME"] EJER-2CC40672C2
_ENV["ComSpec"] C:\WINDOWS\system32\cmd.exe
_ENV["FP_NO_HOST_CHECK"] NO
_ENV["NUMBER_OF_PROCESSORS"] 2
_ENV["OS"] Windows_NT
_ENV["Path"] C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\System32\Wbem;C:\Programmer\ATI Technologies\ATI.ACE\;C:\Programmer\Fælles filer\Ulead Systems\MPEG;C:\Programmer\Ulead Systems\Ulead DVD MovieFactory 3 Disc Creator Trial;C:\Programmer\Microsoft SQL Server\80\Tools\Binn\;C:\Programmer\QuickTime\QTSystem\;C:\php
_ENV["PATHEXT"] .COM;.EXE;.BAT;.CMD;.VBS;.VBE;.JS;.JSE;.WSF;.WSH
_ENV["PROCESSOR_ARCHITECTURE"] x86
_ENV["PROCESSOR_IDENTIFIER"] x86 Family 15 Model 3 Stepping 4, GenuineIntel
_ENV["PROCESSOR_LEVEL"] 15
_ENV["PROCESSOR_REVISION"] 0304
_ENV["ProgramFiles"] C:\Programmer
_ENV["QTJAVA"] C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\lib\ext\QTJava.zip
_ENV["SystemDrive"] C:
_ENV["SystemRoot"] C:\WINDOWS
_ENV["TEMP"] C:\WINDOWS\TEMP
_ENV["TMP"] C:\WINDOWS\TEMP
_ENV["USERPROFILE"] C:\Documents and Settings\LocalService
_ENV["windir"] C:\WINDOWS
_ENV["AP_PARENT_PID"] 964
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. november 2006 - 19:22 #7
Jo, men det du skal kigge efter allerførst er om det er hvilken php.ini din PHP har valgt at bruge. Det står øverst i siden fra phpinfo(), under "Configuration File (php.ini) Path"

Og hvis det så faktisk er den rigtige du retter i, så kan vi begynde at kigge på hvad du skriver.
Avatar billede larsande Nybegynder
16. november 2006 - 21:08 #8
Ja den var jo sat til c:\windows så hvis jeg flytter min php.ini til dette bibliotek så virker skidtet
Avatar billede larsande Nybegynder
16. november 2006 - 21:10 #9
-
Avatar billede larsande Nybegynder
16. november 2006 - 21:16 #10
Tja der så at jeg under indlæggene skal give point man jeg kan sørme ikke se hvor det er så jeg kan ikke helt gennemskue hvordan jeg vier dig points.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. november 2006 - 21:53 #11
Jeg samler slet ikke på point, tak. Lav selv et svar, og accepter dit eget svar.
Avatar billede larsande Nybegynder
24. november 2006 - 21:42 #12
dssd