Avatar billede luctatic Nybegynder
13. november 2006 - 16:31 Der er 5 kommentarer

Webservice test

Jeg er ved at teste en webservice som bare skal returnere en flad tab separeret fil, selvfølgelig med linefeeds for hver linie. Så jeg går igennem mit XML dokument med data, og laver det om til en lang string med \t og \r\n de givne steder, og nu vil jeg så teste det.

Problemet er bare, at når jeg publisher den og tester den via den indbyggede tester og invoker webservicen, så viser den jo svaret som om det var xml. altså den skriver FX:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
  <string xmlns="http://test/testservice">a b c d e 1 2 3 4 5</string>

og ikke som den skulle:
a b c d e

Er det muligt at få den til at vise det svaret som det kommer (altså som en plain string -> txt)?
Avatar billede hacked Nybegynder
13. november 2006 - 18:15 #1
Den viser det rigtigt. Det xml'en viser er at du får en string parameter tilbage hvis indhold er "a b c d e 1 2 3 4 5".
Hvis du udvikler et andet program der benytter din webservice vil det program såfremt du skriver parameteren ud vise "a b c d e 1 2 3 4 5".
Tags'ne beskriver strukturen i det der bliver sendt frem og tilbage imellem client og webservice.
Hvis du vil style dit XML dokument kan du bruge XSLT. Så burde du kunne få den til grafisk, at vise din text uden tags.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. november 2006 - 04:02 #2
web services er beregnet til at blæive brugt af programmer - programmer kan lide
strict syntax som XML og data bliver ikke set af menneskeøjne medmindre der
debugges

hvis det skal ses af mennesker og se godt ud, så drop web service og lav en
web page som returnerer content-type text/plain og det ønskede
Avatar billede luctatic Nybegynder
14. november 2006 - 08:49 #3
Hmmm, ok, så en webservice genererer altid et xml dokument. Fair nok. Så må modtageren af denne service selv forholde sig til det. Men indeholder string-værdien så stadig \r\n og \t, selvom de ikke bliver vist?
Avatar billede luctatic Nybegynder
14. november 2006 - 08:50 #4
Ja arne, jeg kan også bedst selv li' xml, men nu vil modtageren af denne service desværre have sine data smidt i hovedet som tabsepareret tekst, og så må vi jo gøre hvad han beder os om.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. november 2006 - 13:03 #5
jeg tror at den bruger bliver bedst tilfreds med en web page som returnerer CSV