Avatar billede michael_r Nybegynder
21. maj 2001 - 09:29 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Få Sendmail til at bruge ip alias

--
Jeg var i tvivl om, hvor dette spørgsmål skulle placeres, men da jeg kører med FreeBSD valgte jeg denne kategori.
--

Spørgsmålet er egentlig ganske let, men svaret er stort set umuligt at finde, selv via Google, så jeg håber der sidder en Sendmail ekspert herinde.

Jeg har en FreeBSD 4.3 maskine med nyeste Sendmail (8.11.3). Maskinen kører samtidig som gateway/firewall, og jeg har derfor oprettet nogle alias på det udvendige netkort (jeg har flere eksterne ip\'er). Så langt så godt, og jeg har også fået Sendmail til at lytte på ét af aliaserne, men problemet er at den ikke vil binde sig til selv samme alias når den sender mails ud af huset.

Efter hvad jeg har læst mig til på bl.a. Google, skulle man kunne indstille dette ved at indsætte følgende i sin .mc fil, bygge sendmail.cf og genstarte sendmail:

define(`confCLIENT_OPTIONS\', `Addr=x.x.x.x\')dnl

Hvor x.x.x.x er mit ip alias. Men dette virker ikke, og det lader til at Sendmail ignorere det fuldstændigt.

Da spørgsmålet herover har været en slem hovedpine igennem de sidste 3-4 dage, vil jeg hellere end gerne give 1500 points til den der kan hjælpe med en løsning :)

På forhånd mange tak, og spørg endelig hvis der er noget jeg har glemt at oplyse.

Mvh. Michael.
Avatar billede annika Nybegynder
21. maj 2001 - 09:38 #1
Jeg er overhovedet ikke sendmail ekspert. Min erfaring er imidlertid, at sendmail binder sig til det ip nummer den kan resolve ud fra dit hostname.

Prøv at give din maskine et nyt hostname og bind det eksterne ip nummer til det i din nameserver eller /etc/hosts.
Avatar billede michael_r Nybegynder
21. maj 2001 - 09:48 #2
Tak for den hurtige kommentar :)

Men det har desværre stået til det rette hostname fra starten af, og min DNS laver korrekt reverse lookup til alias-ip\'en. Og alligevel vælger Sendmail firewall\'ens ip (netkortets \"oprindelige\" ip), som slet ikke kan slås op via reverse DNS.

Det mystiske er også, at jeg har set flere (på groups.google.com), der har fået det til at virke med netop den linie jeg tidligere skrev.

Mvh. Michael.
Avatar billede makse Nybegynder
21. maj 2001 - 10:04 #3
Avatar billede makse Nybegynder
21. maj 2001 - 10:40 #4
Avatar billede michael_r Nybegynder
21. maj 2001 - 14:00 #5
Jeg har netop prøvet det der stod i den første artikel du henviste til:

define(`confCLIENT_OPTIONS\', Addr=w.x.y.z)

(altså uden `\' rundt om)

Desværre er det nøjagtig det samme, serveren sender stadig via netkortets \"rigtige\" ip adresse, og ikke aliaset.

Det andet link, relayingdenied, har jeg kigget meget på igennem de sidste par dage, men kan ikke finde noget nyt ang. mit problem der :-/

M.h.t. 8.12.0.beta7 så tror jeg ikke umiddelbart den vil ændre noget på dette område, og jeg er da heller ikke så meget for at installere en beta version...

Hvis det kan hjælpe noget, vil jeg gerne poste hele .mc filen her - men jeg har prøvet at placere førnævnte linie forskellige steder uden held :(

Mvh. Michael.
Avatar billede makse Nybegynder
21. maj 2001 - 14:22 #6
Ja, smid den her ind. Om ikke andet, så er der sikkert nogle eksperter, der snildt kan løse det problem. :)
Avatar billede michael_r Nybegynder
21. maj 2001 - 15:06 #7
Man kan jo altid håbe :)

Here goes (dog uden alle linierne der starter med dnl):

- - cut - -
divert(-1)

# en masse copyright halløj her...

divert(0)
VERSIONID(`$FreeBSD: src/etc/sendmail/freebsd.mc,v 1.10.2.8 2001/03/06 02:12:59 gshapiro Exp $\'
)
OSTYPE(bsd4.4)dnl
DOMAIN(generic)dnl

FEATURE(`no_default_msa\')dnl
FEATURE(access_db, `hash -o /etc/mail/access\')dnl
FEATURE(blacklist_recipients)dnl
FEATURE(local_lmtp)dnl
FEATURE(mailertable, `hash -o /etc/mail/mailertable\')dnl
FEATURE(relay_based_on_MX)dnl
FEATURE(virtusertable, `hash -o /etc/mail/virtusertable\')dnl

define(`confCW_FILE\', `-o /etc/mail/local-host-names\')dnl
define(`confCLIENT_OPTIONS\', Addr=x.x.x.x)dnl
define(`confDOMAIN_NAME\', `$w.mit-domain.com\')dnl
DAEMON_OPTIONS(`Addr=127.0.0.1, Name=MTA\')dnl
DAEMON_OPTIONS(`Addr=x.x.x.x, Name=MTA\')dnl
define(`confDONT_PROBE_INTERFACES\', `true\')dnl
define(`confTO_ICONNECT\', `10s\')dnl
define(`confCOPY_ERRORS_TO\', `Postmaster\')dnl
define(`confMAX_MIME_HEADER_LENGTH\', `256/128\')dnl
define(`confNO_RCPT_ACTION\', `add-to-undisclosed\')dnl
define(`confPRIVACY_FLAGS\', `authwarnings,noexpn,novrfy\')dnl
MAILER(local)dnl
MAILER(smtp)dnl
- - /cut - -

Hvor x.x.x.x er adressen på aliaset.

Mvh. Michael.
Avatar billede annika Nybegynder
21. maj 2001 - 17:57 #8
Hvad med bruge lave dit eksterne ip nummer som det \"oprindelige\" ip nummer og så definere dine interne ip numre som aliaser...
Avatar billede michael_r Nybegynder
21. maj 2001 - 18:31 #9
Hej igen,

Jeg har 2 netkort i maskinen, det ene kører med intrerne ip numre og det andet med eksterne.

Som tidligere nævnt har jeg flere eksterne ip adresser, og derfor har jeg oprettet et alias til mailserver brug (som resolver til mail.*). I midlertid ønsker jeg ikke at min gateway skal hedde mail.*, og derfor kan jeg ikke bruge denne ip som \"primær/oprindelig\" på maskinen.

Det jeg ikke forstår er, hvorfor andre (i følge flere indlæg på Google) har haft held med at bruge linien:

define(`confCLIENT_OPTIONS\', Addr=x.x.x.x)dnl

Når det ikke virker hos mig, selv om det fremgår korrekt i sendmail.cf og det hele.

Alt i alt et problem der er 1500 points værd ;o(

Mvh. Michael.
Avatar billede makse Nybegynder
23. maj 2001 - 14:11 #10
Har du prøvet at indsætte ifconfig ppp0:1 inet 2.2.2.2 som er omtalt på
http://www.linuxsa.org.au/mailing-list/2000-11/996.html
Avatar billede michael_r Nybegynder
23. maj 2001 - 14:41 #11
Nej, men i følge nævnte artikel er det også linien

define(`confCLIENT_OPTIONS\', Addr=w.x.y.z)

...der bestemmer hvilket interface/ip der benyttes, og tricket med ppp0 er jo blot for at vedkommen kan ringe op til hver af sine 3 udbydere, og stadig sende med sin Sendmail - min forbindelse er via netværket, så jeg vil ikke mene at ovenstående kan bruges, problemet er jo at få Sendmail til at binde sig til en given ip.

Mvh. Michael.
Avatar billede michael_r Nybegynder
24. maj 2001 - 16:21 #12
Nu har jeg langt om længe fået løst problemet, og fejlen lå i at min maskine også kører natd, og udgående trafik blev derfor ledt igennem denne.

Jeg må indrømme at det var en af de ting jeg ikke havde strejfet med en eneste tanke, men jeg er ked af at jeg ikke nævnte at maskinen også kørte med NAT.

However, jeg er en flink fyr og i utrolig godt humør lige nu, da jeg har fået løst mit problem - så, annika og makse, opret lige et svar hver, så skal I få lidt gratis point\'s for jeres ulejlighed :)

Mvh. Michael.
Avatar billede makse Nybegynder
24. maj 2001 - 16:26 #13
Simpel løsning, på et stort problem. Tak for det. :)
Avatar billede annika Nybegynder
24. maj 2001 - 18:12 #14
Det glæder mig at du fik løst problemet :)
Avatar billede michael_r Nybegynder
24. maj 2001 - 21:33 #15
Jeg håber I er tilfredse med hver 500 point :)

Fortsat god dag.

Mvh. Michael.
Avatar billede makse Nybegynder
24. maj 2001 - 21:34 #16
Det nu mere end rigeligt. Men tak for det. :)
Avatar billede annika Nybegynder
24. maj 2001 - 21:54 #17
Ditto :)