Avatar billede jenskromann Nybegynder
13. november 2006 - 00:42 Der er 6 kommentarer

Regner forkert i top 10 liste

Hejsa. Denne giver noget helt forkert udtræk.

Den skal hente TOP 10, med flest stemmer i mit hot or not system

Vi siger f.eks der er 2 personer der har stemt på billedet "hej.jpg". Den ene person gav den karakteren fra (0-5) 3 og den anden person gav den 2

Så har jeg 2 felter i min tabel (hotornotstem) den ene hedder ialt, og den anden stemmer.

Nu vil stemmer have 5, da den ene person stemte 3 og den anden 2 ( 3+2=5)

i alt er så 2, fordi der er 2 der har stemt.

Men jeg får hele tiden karakteren (5.00) ud fra denne. Hvorfor?

SELECT (stemmer / ialt) AS gns, ialt AS stemmerialt,  brugere.brugernavn AS navnet, billedgalleri.billede AS billed
FROM hotornotstem, brugere, billedgalleri
WHERE billedgalleri.brugernavn = brugere.brugernavn
AND brugere.koen = 'd'
ORDER BY gns DESC LIMIT 0,10

håber en kan hjælpe. Spørg gerne
Avatar billede coderdk Praktikant
13. november 2006 - 01:19 #1
Jeg tror der er noget galt med din join. Hvordan hænger hotornotstem sammen med billedgalleri? Med "billedid" ? For så ville jeg lave query'en om til:

    SELECT
        (h.stemmer / h.ialt) AS gns, h.ialt AS stemmerialt
        ,b.brugernavn AS navnet
        ,g.billede AS billed
    FROM
        hotornotstem AS h
    INNER JOIN
        billedgalleri AS g
    ON
        h.billedid = g.billedid
    INNER JOIN
        brugere AS b
    ON
        g.brugernavn = b.brugernavn
    WHERE
        b.koen = 'd'
    ORDER BY
        gns DESC
    LIMIT
        0,10
Avatar billede jenskromann Nybegynder
13. november 2006 - 01:57 #2
Den skal hente dem med top 10 karakter fra "hotornotstem". Hvor den skal ind og finde brugernavnet i "billedgalleri". Så skal den finde "navn" i "billedgalleri" og tjekke om "koen" er sat til "d" i tabellen "brugere"
Avatar billede coderdk Praktikant
13. november 2006 - 04:14 #3
Jeg gentager lige mig selv: Jeg tror der er noget galt med din join. Hvordan hænger hotornotstem sammen med billedgalleri?
Avatar billede jenskromann Nybegynder
13. november 2006 - 12:05 #4
hotornotstem tabellen har jo kolonnen "billed"
så skal den ind i "billedegalleri" tabellen og tjekke om "billed" fra hotornotstem er "billede" i "billedgalleri". Så skal den finde "navn" i billedgalleri og tjekke om kønnet enten er p eller d i tabellen brugere.
Avatar billede coderdk Praktikant
13. november 2006 - 12:14 #5
SELECT
        (h.stemmer / h.ialt) AS gns, h.ialt AS stemmerialt
        ,b.brugernavn AS navnet
        ,g.billede AS billed
    FROM
        hotornotstem AS h
    INNER JOIN
        billedgalleri AS g
    ON
        h.billed = g.billed
    INNER JOIN
        brugere AS b
    ON
        g.brugernavn = b.brugernavn
    WHERE
        b.koen = 'd'
    ORDER BY
        gns DESC
    LIMIT
        0,10

går jeg ud fra, så
Avatar billede miqe Nybegynder
15. november 2006 - 23:07 #6
"Men jeg får hele tiden karakteren (5.00) ud fra denne. Hvorfor?"
Er felterne i din db sat som integers eller floats?