Avatar billede madeindk Nybegynder
11. november 2006 - 14:52 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med JOIN SQL

Hej eksperter!

Jeg har følgende SQL:

Set RS = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
SQL = "SELECT * FROM commu_guestbook INNER JOIN users ON commu_guestbook.senderId = users.id WHERE commu_guestbook.userId=" & id & " ORDER BY commu_guestbook.ID DESC "

I min database der hedder 'commu_guestbook' har jeg et felt der hedder ID, men det har jeg også i tabellen 'users' og jeg skal bruge feltet der hedder ID i 'commu_guestbook' - hvordan gør jeg det? Når jeg skriver <%=rs("id")%> kommer brugerens id ud og ikke gæstebogs beskedens id.
Avatar billede the_ghost Nybegynder
11. november 2006 - 14:53 #1
Prøv at lav SQL sætningen om, så du kun henter det ud du har brug for.

Eks.: "SELECT commu_guestbook.ID FROM commu_guestbook INNER JOIN users ON commu_guestbook.senderId = users.id WHERE commu_guestbook.userId=" & id & " ORDER BY commu_guestbook.ID DESC"
Avatar billede madeindk Nybegynder
11. november 2006 - 14:57 #2
Jeg skal sådan set bruge alle felterne i commu_guestbook - og det der vil jo heller ikke løse mit problem? Jeg skal jo stadig bruge beskedens ID men det kan jeg ikke når den så erstatter det med 'senderId's bruger ID - forstår du?
Avatar billede the_ghost Nybegynder
11. november 2006 - 15:11 #3
Hvis du ikke skal bruge noget fra "users"-tabellen, kan du skrive:
"SELECT commu_guestbook.* FROM commu_guestbook INNER JOIN users ON commu_guestbook.senderId = users.id WHERE commu_guestbook.userId=" & id & " ORDER BY commu_guestbook.ID DESC "

Jeg kan ikke rigtigt se, hvorledes det ikke vil hjælpe dig at skrive hvad du skal bruge, istedet for at bruge "*". Hvis du skal bruge alle felterne i commu_guestbook, så skriv alle felterne (commu_guestbook.ID, commu_guestbook.Title, commu_guestbook.Messge osv osv.) Det performer også bedre end når du bruger "*".
Avatar billede madeindk Nybegynder
11. november 2006 - 15:14 #4
Efter jeg har sat din string ind kan jeg slette ikke requeste på min user tabel?
Avatar billede madeindk Nybegynder
11. november 2006 - 15:16 #5
Argh, havde misforstået hvad du havde skrevet først. Men jo, selvfølgelig skal jeg bruge noget fra users tabellen.
Avatar billede the_ghost Nybegynder
11. november 2006 - 15:25 #6
Prøv at tage din oprindelig select statement, og erstat * med det du skal bruge. Brug syntaksen tabel.kolonne (eks. commu_guestbook.ID, commu_guestbook.Title, commu_guestbook.Messge osv.)

Når du så requester et felt, så skal du bruge eks.: <%=rs("commu_guestbook.id")%>
Avatar billede madeindk Nybegynder
11. november 2006 - 15:32 #7
Nu ser min string sådan her ud:

SQL = "SELECT commu_guestbook.id, commu_guestbook.message, commu_guestbook.dateAndTime, commu_guestbook.mesRead FROM commu_guestbook INNER JOIN users ON commu_guestbook.senderId = users.id WHERE commu_guestbook.userId=" & id & " ORDER BY commu_guestbook.ID DESC "

Og så længere nede i koden skriver jeg: <%=rs("users.id")%> og så får jeg fejl omkring den ikke kan finde feltet.
Avatar billede the_ghost Nybegynder
11. november 2006 - 15:44 #8
Du har jo heller ikke skrevet nogle steder, at du vil hente "users.id"!

Du henter kun felterne: commu_guestbook.id, commu_guestbook.message, commu_guestbook.dateAndTime, commu_guestbook.mesRead

Hvis du vil have "users.id", skal du lige tilføje den.
Avatar billede madeindk Nybegynder
11. november 2006 - 15:47 #9
Hmm. Det skulle jeg så mene jeg gør nu, men stadig samme problem:

SQL = "SELECT commu_guestbook.id, commu_guestbook.message, commu_guestbook.dateAndTime, commu_guestbook.mesRead, users.id FROM commu_guestbook INNER JOIN users ON commu_guestbook.senderId = users.id WHERE commu_guestbook.userId=" & id & " ORDER BY commu_guestbook.ID DESC "
Avatar billede the_ghost Nybegynder
11. november 2006 - 16:22 #10
Prøv at give den et andet navn så.
commu_guestbook.id, commu_guestbook.message, commu_guestbook.dateAndTime, commu_guestbook.mesRead, users.id AS userID

og tilgå den <%=rs("userID")%>
Avatar billede madeindk Nybegynder
11. november 2006 - 16:25 #11
Det virker nu. Skal jeg så gøre det med alle de felter jeg hiver ud fra users tabellen?
Avatar billede madeindk Nybegynder
11. november 2006 - 16:37 #12
Dropper det. Tak for svarene - vi deles bare om pointene :-)
Avatar billede the_ghost Nybegynder
11. november 2006 - 16:40 #13
Jep.. Du kan bare nøjes med at gøre det ved alle de felter, hvor der er dupletter i de 2 tabeller.