Avatar billede searchjob Nybegynder
11. november 2006 - 13:00 Der er 4 kommentarer

MySQL skal joine 2 tabeller

Hej.

Hvordan laver jeg en mysql-sætning som siger:

SELECT ven,brugernavn FROM venner WHERE "tabellen venner" = '$_GET['page2']' ORDER BY "tabellen brugere, kolonne: tid" <> 0 ASC ?
Avatar billede searchjob Nybegynder
11. november 2006 - 13:01 #1
SELECT ven, brugernavn
FROM venner
WHERE `tabellen venner, kolonne: brugernavn` = '" . $_GET['page2'] . "'
ORDER BY `tabellen brugere, kolonne: tid` <> 0
ASC
Avatar billede searchjob Nybegynder
11. november 2006 - 13:47 #2
Slet ingen der kan det?
Avatar billede hardcorewizard Nybegynder
13. november 2006 - 21:53 #3
Hmm, jeg er ikke rigtig sikker på hvad du vil. Vil du joine to tabeller sammen, er det rimelig simpelt ved hjælp af JOIN. Læs evt. mere her: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/join.html .

Hvordan ser din tabelstruktur ud? For at du kan joine dine to tabeller (venner og brugere), skal du jo have en eller anden form for reference mellem dem. F.eks. et felt i tabellen venner, med navnet bruger_id, som så refererer til en record i din brugertabel.
Avatar billede mbagge Nybegynder
17. november 2006 - 09:13 #4
Jeg er ikke helt sikkert på hvad det er du vil, og hvordan din database er opbygget, men  jeg gætter på at du søger noget i denne stil:

select ven, brugernavn from
venner v left join brugere b on v.brugernavn = b.brugernavn
where v.brugernavn = '" . $_GET['page2'] . "' and tid <> 0
order by tid asc

Jeg ved dog ikke lige hvilke to kolonner du skal joine med. Her har jeg blot antaget at der er en "brugernavn" kolonne i hver af de to tabeller

/Bagge