Avatar billede lakana Nybegynder
11. november 2006 - 01:29 Der er 3 kommentarer

mysql til de meget kloge

hej.. jeg har denne sætning:

SELECT COUNT(`id`) as antalstemmer, billed FROM stemmer GROUP BY billed ORDER BY antalstemmer DESC LIMIT 0,10

Derefter skal den få "billed" ind i tabellen "billedgalleri" og finde brugernavnet - derefter skal den gå til tabellen "brugere" og tjekke om "koen" er 1

i én sætning..

Altså den skal tjekke om ens køn er enten 1 eller 0:

SELECT COUNT(`id`) as antalstemmer, billed FROM stemmer GROUP BY billed ORDER BY antalstemmer DESC LIMIT 0,10

Den skal forbi 3 tabeller i alt.. Kan det lade sig gøre?
Avatar billede lakana Nybegynder
11. november 2006 - 02:24 #1
SELECT billed, COUNT(*) as ialt FROM stemmer GROUP BY `billed` ORDER BY ialt DESC

der får jeg listen over dem med flest stemmer

Men så skal den ind i gennem "billedgalleri" og tjekke om "billed" fra "stemmer" er "billede" i "billed" fra "stemmer".

Når dette er gjort, skal den få "brugernavn" ud fra "billedgalleri" og gå hen til tabellen "brugere" og tjekke om "koen" er = "d"
Avatar billede hardcorewizard Nybegynder
13. november 2006 - 22:03 #2
SELECT billed, COUNT(*) AS ialt FROM stemmer
  INNER JOIN billedgalleri ON billedgalleri.billede = stemmer.billed
  INNER JOIN brugere ON brugere.brugernavn = billedgalleri.brugernavn
WHERE brugere.koen = 'd'
GROUP BY billed
ORDER BY ialt DESC

Jeg skulle mene det skulle kunne gøre det, selvom du nok lige skal checke navnene. Det ville nok være en god ide at bruge et _id-postfix efter dine referencer, eller noget lignende.
Avatar billede lakana Nybegynder
07. august 2011 - 20:47 #3
svar hardcorewizard