Avatar billede kalle_mod Nybegynder
10. november 2006 - 22:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Problemer med inherits af class

Hej Eksperter!

Jeg er (igen) begyndt at lære lidt asp.net og denne gang bruger jeg ikke webmatrix men vs.net - hvilket giver mig nogle lidt specielle problemer. I webmatrix blev koden skrevet i <script>-blokke, i vs.net bruges klasser og derefter linkes med codebehind="" og formen arver fra min klasse, den giver bare en fejl:

Parser Error Message: Could not load type 'WebApplication1.WebForm1'.

Source Error:

Line 1:  <%@ import Namespace="system.data" %>
Line 2:  <%@ import Namespace="system.data.oledb" %>
Line 3:  <%@ Page Language="vb" autoeventwireup="false" codebehind="WebForm1.aspx.vb" Inherits="WebApplication1.WebForm1" %>
Line 4:  <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
Line 5:  <HTML>

Koden til webform1.aspx:
<%@ import Namespace="system.data" %>
<%@ import Namespace="system.data.oledb" %>
<%@ Page Language="vb" autoeventwireup="false" codebehind="WebForm1.aspx.vb" Inherits="WebApplication1.WebForm1" %>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML>
    <HEAD>
        <title>WebForm1</title>
        <meta content="Microsoft Visual Studio .NET 7.1" name="GENERATOR">
        <meta content="Visual Basic .NET 7.1" name="CODE_LANGUAGE">
        <meta content="JavaScript" name="vs_defaultClientScript">
        <meta content="http://schemas.microsoft.com/intellisense/ie5" name="vs_targetSchema">
        <link href="style.css" type="text/css" rel="stylesheet">
    </HEAD>
    <body ms_positioning="GridLayout">
        <form id="Form1" method="post" runat="server">
            <asp:Label id="Label1" style="Z-INDEX: 101; LEFT: 48px; POSITION: absolute; TOP: 56px" runat="server"
                height="21px" width="144px">*nsket
        brugernavn<sup>1</sup></asp:Label>
            <asp:checkbox id="showtlf" style="Z-INDEX: 130; LEFT: 200px; POSITION: absolute; TOP: 472px" runat="server"
                Width="104px" Height="24px"></asp:checkbox>
            <asp:textbox id="beskrivelse" style="Z-INDEX: 128; LEFT: 200px; POSITION: absolute; TOP: 496px"
                runat="server" Width="160px" Height="76px" Columns="20" Rows="4" TextMode="MultiLine"></asp:textbox>
            <asp:textbox id="tlf" style="Z-INDEX: 127; LEFT: 200px; POSITION: absolute; TOP: 440px" runat="server"
                Width="144px"></asp:textbox>
            <asp:textbox id="skype" style="Z-INDEX: 126; LEFT: 200px; POSITION: absolute; TOP: 408px" runat="server"
                Width="144px"></asp:textbox>
            <asp:textbox id="msn" style="Z-INDEX: 125; LEFT: 200px; POSITION: absolute; TOP: 376px" runat="server"
                Width="144px"></asp:textbox>
            <asp:textbox id="post" style="Z-INDEX: 124; LEFT: 200px; POSITION: absolute; TOP: 248px" runat="server"
                Width="48px" MaxLength="4"></asp:textbox>
            <asp:textbox id="city" style="Z-INDEX: 123; LEFT: 200px; POSITION: absolute; TOP: 216px" runat="server"
                Width="144px"></asp:textbox>
            <asp:textbox id="mail" style="Z-INDEX: 122; LEFT: 200px; POSITION: absolute; TOP: 184px" runat="server"
                Width="144px"></asp:textbox>
            <asp:textbox id="name" style="Z-INDEX: 121; LEFT: 200px; POSITION: absolute; TOP: 152px" runat="server"
                Width="144px"></asp:textbox>
            <asp:textbox id="pass2" style="Z-INDEX: 120; LEFT: 200px; POSITION: absolute; TOP: 120px" runat="server"
                Width="144px"></asp:textbox>
            <asp:textbox id="pass" style="Z-INDEX: 119; LEFT: 200px; POSITION: absolute; TOP: 88px" runat="server"
                Width="144px"></asp:textbox>
            <asp:Label id="Label15" style="Z-INDEX: 115; LEFT: 48px; POSITION: absolute; TOP: 88px" runat="server"
                height="21px" width="136px">*nsket
        kodeord<sup>2</sup></asp:Label><asp:Label id="Label14" style="Z-INDEX: 114; LEFT: 48px; POSITION: absolute; TOP: 120px" runat="server"
                height="21px" width="128px">*Gentag
        kodeord<sup>2</sup></asp:Label><asp:Label id="Label13" style="Z-INDEX: 113; LEFT: 48px; POSITION: absolute; TOP: 184px" runat="server"
                height="21px" width="128px">*Email-adresse<sup>3</sup></asp:Label><asp:Label id="Label12" style="Z-INDEX: 112; LEFT: 48px; POSITION: absolute; TOP: 152px" runat="server"
                height="21px" width="128px">*Rigtige
        navn</asp:Label><asp:Label id="Label11" style="Z-INDEX: 111; LEFT: 48px; POSITION: absolute; TOP: 216px" runat="server"
                height="21px" width="128px">*By</asp:Label><asp:Label id="Label10" style="Z-INDEX: 110; LEFT: 48px; POSITION: absolute; TOP: 248px" runat="server"
                height="21px" width="128px">*Postnummer</asp:Label><asp:Label id="Label9" style="Z-INDEX: 109; LEFT: 48px; POSITION: absolute; TOP: 280px" runat="server"
                height="21px" width="128px">Tilmeld
        nyhedsbrev</asp:Label><asp:Label id="Label8" style="Z-INDEX: 108; LEFT: 48px; POSITION: absolute; TOP: 312px" runat="server"
                height="21px" width="128px">*Skole/rgang<sup>4</sup></asp:Label><asp:Label id="Label7" style="Z-INDEX: 107; LEFT: 48px; POSITION: absolute; TOP: 344px" runat="server"
                height="21px" width="136px">
                <strong>Frivillige oplysinger</strong></asp:Label><asp:Label id="Label6" style="Z-INDEX: 106; LEFT: 48px; POSITION: absolute; TOP: 376px" runat="server"
                height="16px" width="128px">Msn</asp:Label><asp:Label id="Label5" style="Z-INDEX: 105; LEFT: 48px; POSITION: absolute; TOP: 408px" runat="server"
                height="21px" width="128px">Skype</asp:Label><asp:Label id="Label4" style="Z-INDEX: 104; LEFT: 48px; POSITION: absolute; TOP: 440px" runat="server"
                height="21px" width="128px">Tlf.</asp:Label><asp:Label id="Label3" style="Z-INDEX: 103; LEFT: 48px; POSITION: absolute; TOP: 472px" runat="server"
                height="21px" width="128px">Vis
        Tlf.<sup>5</sup></asp:Label><asp:Label id="Label2" style="Z-INDEX: 102; LEFT: 48px; POSITION: absolute; TOP: 504px" runat="server"
                height="21px" width="128px">Beskrivelse</asp:Label>&nbsp;
            <asp:Label id="Label16" style="Z-INDEX: 116; LEFT: 56px; POSITION: absolute; TOP: 630px" runat="server"
                height="128px" width="561px"><sup>1</sup>Brugernavnet
        skal vre mindst 4 tegn langt og m ikke indeholde '<br />
        <sup>2</sup>Det valgte kodeord skal vre mellem 6 og 12 tegn langt.<br />
        <sup>3</sup>Srg for at emailadressen er din egen da aktiveringskoden bliver sendt
        til den emailadresse du angiver<br />
        <sup>4</sup>rgangen skal vre det r hvor du bliver student<br />
        <sup>5</sup>Telefonnummeret vil kun vre synligt for de brugere der er oprettet i samme
        klasse, alts dine nuvrende/tidligere klassekammerater. </asp:Label><asp:Label id="Label17" style="Z-INDEX: 117; LEFT: 192px; POSITION: absolute; TOP: 8px" runat="server"
                height="40px" width="336px" font-size="Large" font-bold="True">Opret
        en bruger p besoffen.dk</asp:Label>
            <asp:textbox id="bruger" style="Z-INDEX: 118; LEFT: 200px; POSITION: absolute; TOP: 56px" runat="server"
                Width="144px"></asp:textbox>
            <asp:checkbox id="nyhedsbrev" style="Z-INDEX: 129; LEFT: 200px; POSITION: absolute; TOP: 280px"
                runat="server" Width="104px" Height="24px" Checked="True"></asp:checkbox>
            <asp:dropdownlist id="DropDownList1" style="Z-INDEX: 131; LEFT: 200px; POSITION: absolute; TOP: 312px" runat="server" DataSource="<%# Page %>" Width="128px" Height="24px" AutoPostBack="True" Runat="server">
            </asp:dropdownlist>
            <asp:button id="Button1" style="Z-INDEX: 132; LEFT: 240px; POSITION: absolute; TOP: 584px" runat="server"
                Width="56px" Text="Opret!"></asp:button>
        </form>
    </body>
</HTML>

og koden til webform1.aspx.vb:
Public Class WebForm1
    Inherits System.Web.UI.Page

#Region " Web Form Designer Generated Code "

    'This call is required by the Web Form Designer.
    <System.Diagnostics.DebuggerStepThrough()> Private Sub InitializeComponent()

    End Sub
    Protected WithEvents Label1 As System.Web.UI.WebControls.Label
    Protected WithEvents Label2 As System.Web.UI.WebControls.Label
    Protected WithEvents Label3 As System.Web.UI.WebControls.Label
    Protected WithEvents Label4 As System.Web.UI.WebControls.Label
    Protected WithEvents Label5 As System.Web.UI.WebControls.Label
    Protected WithEvents Label6 As System.Web.UI.WebControls.Label
    Protected WithEvents Label7 As System.Web.UI.WebControls.Label
    Protected WithEvents Label8 As System.Web.UI.WebControls.Label
    Protected WithEvents Label9 As System.Web.UI.WebControls.Label
    Protected WithEvents Label10 As System.Web.UI.WebControls.Label
    Protected WithEvents Label11 As System.Web.UI.WebControls.Label
    Protected WithEvents Label12 As System.Web.UI.WebControls.Label
    Protected WithEvents Label13 As System.Web.UI.WebControls.Label
    Protected WithEvents Label14 As System.Web.UI.WebControls.Label
    Protected WithEvents Label15 As System.Web.UI.WebControls.Label
    Protected WithEvents Label17 As System.Web.UI.WebControls.Label
    Protected WithEvents DropDownList1 As System.Web.UI.WebControls.DropDownList
    Protected WithEvents DropDownList2 As System.Web.UI.WebControls.DropDownList
    Protected WithEvents Label16 As System.Web.UI.WebControls.Label
    Protected WithEvents Button1 As System.Web.UI.WebControls.Button
    Protected WithEvents showtlf As System.Web.UI.WebControls.CheckBox
    Protected WithEvents beskrivelse As System.Web.UI.WebControls.TextBox
    Protected WithEvents tlf As System.Web.UI.WebControls.TextBox
    Protected WithEvents skype As System.Web.UI.WebControls.TextBox
    Protected WithEvents msn As System.Web.UI.WebControls.TextBox
    Protected WithEvents post As System.Web.UI.WebControls.TextBox
    Protected WithEvents city As System.Web.UI.WebControls.TextBox
    Protected WithEvents mail As System.Web.UI.WebControls.TextBox
    Protected WithEvents name As System.Web.UI.WebControls.TextBox
    Protected WithEvents pass2 As System.Web.UI.WebControls.TextBox
    Protected WithEvents pass As System.Web.UI.WebControls.TextBox
    Protected WithEvents bruger As System.Web.UI.WebControls.TextBox
    Protected WithEvents nyhedsbrev As System.Web.UI.WebControls.CheckBox

    'NOTE: The following placeholder declaration is required by the Web Form Designer.
    'Do not delete or move it.
    Private designerPlaceholderDeclaration As System.Object

    Private Sub Page_Init(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Init
        'CODEGEN: This method call is required by the Web Form Designer
        'Do not modify it using the code editor.
        InitializeComponent()
    End Sub

#End Region
    Dim conn As System.Data.OleDb.OleDbConnection = New System.Data.OleDb.OleDbConnection("provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; data source=" & Server.MapPath("besoffen.mdb"))
    Dim aAdapter As System.Data.OleDb.OleDbDataAdapter
    Dim sql As String
    Private Sub Page_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
        'Put user code to initialize the page here
        'Hiv data ud til DropDownList1 med skoler

        If Not Page.IsPostBack Then

            sql = "select id, skolenavn from skoler order by skolenavn"
            conn.Open()
            aAdapter = New System.Data.OleDb.OleDbDataAdapter(sql, conn)
            'Dim dsSkoler As System.Data.DataSet = New System.Data.DataSet
            'aAdapter.Fill(dsSkoler, "skoler")
            DropDownList1.DataSource = aAdapter
            DropDownList1.DataTextField = "Skolenavn"
            DropDownList1.DataValueField = "ID"
            DropDownList1.DataBind()
            conn.Close()
        End If

    End Sub

    Sub DropDownList1_Change(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles DropDownList1.SelectedIndexChanged
        'Hiv data ud til DropDownList2 med klasser p valgte skole
        'DropDownList1.selecteditem.value til at hente id for skolen

        sql = "select klasse, id from klasser where SkoleID=" & DropDownList1.SelectedItem.Value & " order by klasse"
        conn.Open()
        aAdapter = New System.Data.OleDb.OleDbDataAdapter(sql, conn)
        'Dim dsKlasser As System.Data.DataSet = New System.Data.DataSet
        'aAdapter.Fill(dsKlasser, "klasser")
        DropDownList2.DataSource = aAdapter
        DropDownList2.DataTextField = "klasse"
        DropDownList2.DataValueField = "id"
        DropDownList2.DataBind()
        conn.Close()
    End Sub
End Class

Endvidere kunne jeg godt tænke mig at min databinding kommer til at virke(hvis der er nogle fejl), ideen er at dropdownlist med klasser kun vises når en skole er valgt, og det er de klasser der findes på den pågældende skole der skal vises.

På forhånd tak
Casper Schmidt
Avatar billede arne_v Ekspert
10. november 2006 - 23:45 #1
Mangler der ikke en

NameSpace WebApplication1

End NameSpace

omkring din Class ?
Avatar billede kalle_mod Nybegynder
13. november 2006 - 12:06 #2
kan da godt ske :) Må så sige det undrer mig at vs.net ikke selv laver den?

Kalle
Avatar billede kalle_mod Nybegynder
13. november 2006 - 12:10 #3
Den fejler ligemeget om jeg har inherits="webapplication1.webform1" eller (som vs.net selv retter det til) inherits="webapplication1.webapplication1.webform1", fjerner jeg inherits vises formen men der sker intet med dropdown fordi den jo ikke får fat i min sub :)

Kalle
Avatar billede snepnet Nybegynder
14. november 2006 - 23:44 #4
Ikke fordi det er releteret til dit spørgsmål, men når du nu lige er gået igang med asp.net (igen), synes jeg da næsten at du skulle bruge version 2.0 ... har du ikke mulighed for det?
Mvh
Avatar billede kalle_mod Nybegynder
15. november 2006 - 12:36 #5
jo har i mellemtiden installeret 2.0 :)

Kalle
Avatar billede kalle_mod Nybegynder
15. november 2006 - 13:10 #6
Efter opdateringen virker koden faktisk :)

Ved ikke om du vil have point snepnet, hvis du vil så råb lige op inden weekenden, ellers lukker jeg selv engang lørdag/søndag :)

Kalle
Avatar billede snepnet Nybegynder
15. november 2006 - 17:09 #7
Hehe .. nej det skal jeg ikke have point for :o)
Mvh