Avatar billede damon Nybegynder
10. november 2006 - 11:09 Der er 7 kommentarer

UTL_FILE problem

TEST_fil UTL_FILE.FILE_TYPE;
LINIE VARCHAR2(1000);
BEGIN
TEST_fil := UTL_FILE.FOPEN('C:\','MARTIN.txt','W');

UTL_FILE.FCLOSE(TEST_fil);

Jeg prøver ovenstående men får af vide:

ORA-29280: invalid directory path
ORA-06512: at "SYS.UTL_FILE", line 18
ORA-06512: at "SYS.UTL_FILE", line 424
ORA-06512: at "PFU6000.OPENFILE_TEST", line 31
ORA-06512: at line 2

Jeg ved godt jeg ikke skriver noget ned i filen, men jeg ville bare gerne se om jeg kunne åbne den..
nogen der kan hjælpe med hvad det kan være?
Avatar billede hgc Nybegynder
10. november 2006 - 11:35 #1
Du kan ikke blot angive et fil-system directory.
Directory skal oprettes med "create directory ...... " kommandoen.
Avatar billede damon Nybegynder
10. november 2006 - 12:37 #2
Okay, jeg er lidt i tvivl om hvordan man bruger den. hvor den skal placeres.
Avatar billede hgc Nybegynder
10. november 2006 - 12:49 #3
F.eks
create or replace directory my_dir as 'c:\my_fildir'

hvorefter du refererer til my_dir som første parameter i utl_file.fopen(...)

du skal formentlig først grant rettigheder for at kunne udføre create directory og afhængig af om det er samme bruger der skal læse fra filen skal der evt. også grantes read, write rettighed til directoriet.
Avatar billede teepee Nybegynder
10. november 2006 - 15:35 #4
Du mangler at specificere UTL_FILE_DIR i init.ora-filen. Måske at den er udkommenteret. Den fortæller hvor at du kan skrive på disken. UTL_FILE_DIR=* gør at du kan skrive overalt (lidt farlig).
Avatar billede mach3 Nybegynder
25. september 2008 - 23:17 #5
Prøv at køre det her

select value from v$parameter where name = 'utl_file_dir'
Avatar billede mach3 Nybegynder
25. september 2008 - 23:20 #6
er ikke sikker på om det kun er i forbindelse med at skrive til filer at det er relevant. det har nogen andre måske input på.
Avatar billede mach3 Nybegynder
25. september 2008 - 23:36 #7
ja så vidt jeg kan se, skal din C:\ mappe fremgå i resultatet af v$parameter where name = 'utl_file_dir' for at du kan læse derfra.

"
This parameter specifies one more more locations to where files can be written and from where files can be read using utl_file.
"

Fra http://www.adp-gmbh.ch/ora/misc/init_params.html