Avatar billede faxy Nybegynder
09. november 2006 - 09:11 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opdele text felt

Det skal lige siges først jeg intet ved om SQL ved hvad det er og det er det, kan ingen kodning eller noget.

jeg har et text felt, hvor der står ca 8 liniers tekxt, inde midt i denne tekst er der noget jeg gerne vil hente ud.

f.eks

3213 h jeg er god hajfa
person(er)/sted/Emne(r) her er så teksten jeg vil trække ud, 20 tegn men kun 20 tegn for er ikke interesseret i at få dette med ud
6e6 J hygge

spørger for en ven, der ved lige så meget som mig, og han spørger så om det muligt, og hvad koden er hvis det er muligt
Avatar billede sjoran Nybegynder
09. november 2006 - 11:29 #1
Denne tager de første 20 tegn af dit tekstfelt
left(dit_text_felt,20) as nyt_felt

Eller denne
Der leder efter en bestemt tekstdel (teksdelen der ledes efter er i dette tilfælde "3212") i feltet, og tager derefter de 20 felter der ligger fra den første gang denne tekstdel findes.
mid(dit_text_felt,instr(dit_text_felt,"3213"),20)
Avatar billede sjoran Nybegynder
09. november 2006 - 11:33 #2
Her er et fuldt eksempel

select dit_tekst_felt, mid(dit_text_felt,instr(dit_text_felt,"3213"),20) as nyt_felt
from din_tabel;
Avatar billede faxy Nybegynder
09. november 2006 - 13:04 #3
okay, jeg smækker lige koden videre også prøver han, så får du noget respons
Avatar billede faxy Nybegynder
16. november 2006 - 13:05 #4
det virker ikke...

han sidder i sql server 2000

der har han en tabel der hedder    fuld
og en kollone tror jeg det hedder der hedder  fuldtext

i den fuld text skal han finde ordet  emner  og 20 tegn frem
det skal han så smide over i en anden tabel    nyt

med en kollone der hedder    nytfelt
Avatar billede sjoran Nybegynder
16. november 2006 - 13:40 #5
Ja jeg har lige opdaget, at jeg er kommet ind i en forkert gruppe. Det jeg har skrevet er MS Access SQL. Men hvis det virker i SQL server så skal der stå

Create table nyt as
select fuldtext, mid(fuldtext,instr(fuldtext,"emner"),20) as nytfelt
from fuld

Du kan slette fuldtext hvis det kun er det nye felt der skal med over i den nye tabel.
Avatar billede faxy Nybegynder
21. november 2006 - 09:00 #6
den siger den ikke kender instr eller noger i den stil  ?
Avatar billede sjoran Nybegynder
21. november 2006 - 10:42 #7
prøv med dette

Create table nyt as
select fuldtext, substring(fuldtext,charindex(fuldtext,'emner'),20) as nytfelt
from fuld

Ellers er jeg blank.
Avatar billede sjoran Nybegynder
21. november 2006 - 12:37 #8
Eller den skal muligvis vende sådan inde i charindex parentesen

Create table nyt as
select fuldtext, substring(fuldtext,charindex('emner',fuldtext),20) as nytfelt
from fuld
Avatar billede faxy Nybegynder
21. november 2006 - 13:04 #9
nu er vi på kursus de næste to dage, så kan ikke love et svar før torsdag fredag, men tak for hhjælpen indtil videre.