Avatar billede m_rasmussen Nybegynder
08. november 2006 - 22:26 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Styresytem : Workstation : Windows xp vil ikke finde lydkort

Hej jeg har et problem med mit lydkort.
Jeg kører win xp og har sat et soundblaster live 5.1 i min comp.
I bios er onboard sound disabled.
Xp vil som sagt ikke finde mit soundblaster kort og har derfor ikke mulighed for at installere drivere til det.
Har prøvet en del forskelligt men har endnu ik fundet en løsning...
Avatar billede cpufan Juniormester
08. november 2006 - 23:04 #1
start > højreklik "denne computer"

vælg egenskaber > hardware > enhedshåndtering > enheder til lyd video og spil

der finder du dit kort, højrekli og vælg opdater driver,

vælg "windows skal ikke søge" og "har diskette"

find stien til din driver, sikkert på den medfølgende cd.
Avatar billede m_rasmussen Nybegynder
09. november 2006 - 07:35 #2
Jo tak for svaret men er en af de ting jeg allrede har prøvet og det virker desværre ikke.
Avatar billede milter Ekspert
09. november 2006 - 12:15 #3
Prøv det her:

Højreklik "Denne computer" > Administrer > klik på plusset ud for "Tjenester og programmer > Tjenester > Rul ned, til du finder "Windows Audio" og dobbeltklik den > Generelt > "Starttype" skal stå til "Automatisk" > Anvend > OK.
Avatar billede m_rasmussen Nybegynder
09. november 2006 - 13:39 #4
Tak for svaret men den service står som den skal og der sker stadig ikke noget.
Hvis du har flere forslag må du meget gerne skrive igen:-)
Avatar billede milter Ekspert
09. november 2006 - 16:47 #5
Prøv at checke directx sådan her:

Start > Kør > I vinduet skriver du:  dxdiag  > Hvilken version DirectX har du?  >  ..og hvordan ser der ud i "Lyd" og "Musik"? Bliver dit SB-kort genkendt her?

Kan du se dit kort i Enhedshåndtering?

Er der gule udråbstegn i Enhedshåndtering?

Hvor gammelt er kortet, og har det virket i den computer før?
Avatar billede milter Ekspert
09. november 2006 - 16:48 #6
Glemte at sige, at efter du har skrevet "dxdiag", skal du klikke "OK".
Avatar billede m_rasmussen Nybegynder
09. november 2006 - 22:54 #7
Min directx ver. er 9.0c
directx kan ikke genkende noget kort.
Er ikke helt sikkert på at mit kort kan ses i enhedshåndteringen.
Der er gule udråbstegn i enhedshåndteringen under Other devices.
Har prøvet at have kortet i denne comp før og der havde jeg samme problem. Den gang prøvede jeg endda at reinstallere win xp. Det virkede dog heller ikke.
Kortet har virket i en anden comp.
Avatar billede m_rasmussen Nybegynder
09. november 2006 - 22:56 #8
Hvis det er nødvendigt kan jeg sende dig et screendump af enhedshåndteringen. Så kan du måske bedre få et overblik over hvordan det ser ud.
Avatar billede milter Ekspert
09. november 2006 - 23:20 #9
Prøv at lægge et screendump. Sørg for, at alle "+'er" er åbne.

Hvis du piller kortet ud af computeren og kan finde ud af, hvilken model det er, kan det også hjælpe. Det starter sikkert med CT + et eller andet nummer.
Avatar billede m_rasmussen Nybegynder
09. november 2006 - 23:50 #10
Kortet er et Sound Blaster live 5.1 digital.
Model Number:SB0220
Ved desværre ikke helt hvordan jeg sender dig mit screendump her fra siden.
Avatar billede cpufan Juniormester
10. november 2006 - 00:01 #11
er der ikke leveret en cd med,
jeg syntes de plejer at have et komplet installationsprogram,
som aktiverer kortet og installerer driver?
Avatar billede cpufan Juniormester
10. november 2006 - 00:03 #12
fjern de komponenter der har gule udråbstegn - de fungerer ikke alligevel.
lav en genstart, windows vil så se at der er ny hardware, kør derefter manuel installation af driver.
Avatar billede m_rasmussen Nybegynder
10. november 2006 - 00:03 #13
Jeg har desværre ingen installations cd - har fået kortet af en ven som ikke skulle bruge det længere.
Avatar billede milter Ekspert
10. november 2006 - 00:23 #16
Der findes et utal af Sound Blaster kort. Jeg har selv haft mange problemer med drivere til et par stykker, og efter forsøg med mange forskellige driverversioner opgav jeg. Prøv at kigge på linket herunder:

http://reviews.ebay.com/Sound-Blaster-Live-Audio-Cards-are-not-all-the-same_W0QQugidZ10000000002137896?ssPageName=BUYGD:CAT:-1:LISTINGS:5

Hvis det er et kort, som har siddet i en anden, færdigsamlet computer, kan det give en masse hovedpine at finde den rigtige driver. Somme tider kan du være heldig, at XP har en driver, som kan bruges, men så er det normalt kun en driver med begrænsede funktioner.

Har du SP2 på computeren?

Jeg vil prøve at kigge lidt mere. I mellemtiden kan du måske selv prøve på Google med denne søgning (der er mange at vælge imellem):

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22sound+blaster%22+SB0220&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=lr%3Dlang_da%7Clang_en%7Clang_no%7Clang_sv%7Clang_de
Avatar billede m_rasmussen Nybegynder
11. november 2006 - 11:04 #17
Jeg har efterhånde droppet at arbejde med at få lydkortet til at virke for har gennemprøvet et utal af drivere nu, men intet virker. Jeg mistænker lidt mit bundkort for ikke at virke ordentligt for når jeg bare sæår over og bruger onboard lyd, virker det heller ikke. Har desuden brugt et andet Sound blaster live kort og der kunne jeg kun få lyd i den ene højtaler.
Nu anvender jeg bare et helt simpelt usb lydkort og det virker fint.

Jeg har også Sp2 installeret.

Er ikke nødvendigt du kigger efter flere drivere da jeg som sagt ikke tror det vil løse problemet.
Du ska have mange tak for hjælpen.
Håber du har fået dine point for hjælpen, hvis ikke må du lige sende mig en beskrivelse af hvordan jeg tildeler dig dem.
Avatar billede cpufan Juniormester
11. november 2006 - 11:21 #18
så vidt jeg kan se på creative's hjemmeside er lydkortet til en dell
det er måske dér problemet ligger.

for at tildele point skal du markere navne til venstre og trykke accepter - tror jeg