Avatar billede Six Nybegynder
07. november 2006 - 21:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

PHP specialtegn

Hej eksperter.

Jeg er ved at rette lidt til i mit googlesuggestclone script. - jeg skal have det til at fungere med ÆØÅ.

Og jeg er lidt blank på den her:

Hvorfor er det at hvis jeg laver en søgning i mit felt, med ae så vil den gerne finde resultater i min database startende med æ, men bruger jeg æ, så fungere det bare ikke?

Så vidt jeg kan se her, så er det eneste der sker at jeg omformer ae til æ, inden søgningen - så hvorfor er det lige den ikke vil lave en søgning når jeg bare bruger æ ?

$prefix = preg_replace('/\s+/', ' ', $prefix);
$old_dansk = array("ae","oe","aa", "Ae", "Oe", "Aa");
$dansk = array("æ","ø","å", "Æ", "Ø", "Å");
$prefix = str_replace($old_dansk,$dansk,$prefix);
Avatar billede udvikler Nybegynder
07. november 2006 - 21:33 #1
Fordi at MySQL databaser ikke forstår specieltegn som æøå :-)
Avatar billede Six Nybegynder
07. november 2006 - 21:33 #2
Jamen jeg fik så selv lavet en løsning.. - Hvis jeg udskiftede min replace med:

$prefix = preg_replace('/\s+/', ' ', $prefix);
$prefix = utf8_decode($prefix);

Så virker det bare optimalt!

Hvis andre har problemer med Googlesuggestclone og ÆØÅ - så skal de lige læse alle mine spm igennem omkring dette emne, så er jeg sikker på de kan finde en løsning på det :)

Ellers er jeg klar til at hjælpe hvis jeg ser spørgsmålet engang :)
Avatar billede udvikler Nybegynder
07. november 2006 - 21:36 #3
Bare iorden.
Avatar billede yvette Nybegynder
08. november 2006 - 08:24 #4
Min MySQL database forstår fint æøå?
Avatar billede Six Nybegynder
10. november 2006 - 19:28 #5
Jeg tror problemet lå i at ajax skulle behandle æøå - men jeg er ikke sikker ;D