Avatar billede thomasabcd Nybegynder
07. november 2006 - 19:34 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

GUID eller int som ID

Nogle gange bruger jeg GUID og andre gange int som ID i mine db-tabeller. Hvad er egentligt bedst? Der er ikke nogen rationel grund til, at jeg gør det ene eller det andet.
Avatar billede snepnet Nybegynder
07. november 2006 - 19:54 #1
Hvis du har scenarier hvor du f.eks. skal samle data fra flere baser (f.eks. hvis du arbejder med disconnectede baser) er det hensigtsmæssigt med guid's.
Hvis du blot arbejder med databaser der er lokale for enkelte applikationer er integers fine.
Hvis du søger lidt vil du finde tråde herinde om det - så vidt jeg husker vil du støde på nogle ok links i dem.
... Ellers har arne sikkert nogle gode på lager.
Mvh
Avatar billede arne_v Ekspert
07. november 2006 - 21:41 #2
naeh

men jeg vil sige:

pro UNIQUEIDENTIFIER:
  god hvis man skal merge data

pro IDENTITY INTEGER:
  sortering (*)
  plads (4 versus 16 bytes)

*) en hurtig googling viste dog at SQLServer 2005 har en nu mulighed for at generere
  UNIQUEIDENTIFIER's som kan sorteres i raekkefoelge
Avatar billede thomasabcd Nybegynder
11. november 2006 - 01:05 #4
hmmm.... jeg står ikke lige og skal merge data, så jeg benytter en int. Tak for hjælpen. Smider I ikke begge et svar, så I kan få point?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2006 - 01:33 #5
svar fra mig
Avatar billede snepnet Nybegynder
11. november 2006 - 07:41 #6
Og et her.
Mvh