Avatar billede fagghunter Nybegynder
07. november 2006 - 13:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Sql add virker ikke

Ey!

Jeg har et problem med SQL (Paradox 5 eller hva det hedder) i Delphi, problemet er at jeg skal løbende opdaterer SQL Query1 til forskellige procedurer i mit program:

procedure TForm6.Fornavn1Click(Sender: TObject);
var SoegeNoegle : string;
begin
SoegeNoegle:=
    InputBox('Søgenøgle til ny søgning','Fornavn','');
    Query1.Close;
    Query1.Prepare;
    Query1.SQL.Clear;
        if (Skelne = 0) then
        begin
        Query1.SQL.Add('SELECT * FROM Elever WHERE LOWER(Efternavn) LIKE :EfterStr AND LOWER(Fornavn) LIKE :ForStr');
        Query1.Params[1].AsString:=Lowercase('%'+SoegeNoegle+'%');
        end
        else
        begin
        Query1.SQL.Add('SELECT * FROM Elever WHERE Efternavn LIKE :EfterStr AND Fornavn LIKE :ForStr');
        Query1.Params[1].AsString:='%'+SoegeNoegle+'%';
        end;
        Query1.Params[0].AsString:='%';
    Query1.Open;
    Query2.Open;
end;

Det er en database med gymnasieelever som kan søges i, og her vil jeg søge i fornavn. Man skal have mulighed for at vælge om programmet skal skelne ml. store og små bogstaver eller ej, og problemet er at når den skal det så skal der ændres i Query så det bliver Lowercase begge steder...

Jeg får fejlen:
"Query1: Not SQL statement available"

Det er 2 Query's fordi det er en sammensat master tingest, så der er en oversigt og en hvor man redigerer i, og den søger i oversigten.
Avatar billede fagghunter Nybegynder
07. november 2006 - 13:45 #1
virker nu, prepare fvar det der fuckede..
Avatar billede martinlind Nybegynder
07. november 2006 - 15:27 #2
Query1.Close;
    Query1.Prepare;  <--- Skal ikke køres her, efter du har sat sql og det er med parametre så kører du prepare, sætter dine params, og så er du klar til execute/open
    Query1.SQL.Clear;
Avatar billede jensfudge Nybegynder
09. november 2006 - 08:34 #3
Og så skal du iøvrigt kun kalde prepare én gang du har sat SQL-strengen op. Det er en god ide at kalde prepare på følgende måde:
if not Query1.prepared then
  Query1.prepare

Så kører det for dig