Avatar billede lenebene Nybegynder
06. november 2006 - 23:02 Der er 5 kommentarer

Forskellig sideopsætning i Word-dokument

Hej eksperter

Hvordan kan man styre forskellig sideopsætning i et word-dokument vha. VBA?

Fx en brevskabelon hvor margener på side 1 er:
Top: 7 cm
Bund: 2 cm
Venstre: 2 cm
Højre: 5 cm

På side 2 er den:
Top: 2 cm
Bund: 2 cm
Venstre: 2 cm
Højre: 2 cm

+ det for mit vedkommende største problem: der skal være sidetal på side to og frem.

Hvordan klarer jeg det?

lenebene
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. november 2006 - 08:10 #1
Du indsætter et sektions skifte fortsat i bunden af side 1. Går om på side 2, klikker vis - sidehoved og sidefod. Her slår du "samme som forgående" fra. Så indstiller du side 2 med margner og sidetal (husk at du kan indstille sidetal til at starte med 2).

Så skulle den være der
Avatar billede lenebene Nybegynder
07. november 2006 - 10:37 #2
Jeg er desværre kommet til at skrive en fejl. Det drejer sig ikke om et word-dokument, men en word-skabelon. Derfor ved jeg jo ikke på forhånd, om der er mere end 1 side i dokumentet.
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. november 2006 - 11:26 #3
Jeg tror ikke det kan betale sig at lavedet i en skabelon, men hvis du vil dette, då skulle der ikke være det store problem, så er det "bare" et andet sektionskifte du skal bruge. Her er du nok nødt til at probe dig frem, start med at prøve med sektionsskifte næste side og se om det virker eller om derskal et andet til.

Det der sker erat sektionsskiftet flyttes ned i bunden at den sidste side der skrives. Det betyder at kommer du over side 1, så flittes det hele automatiskt. Du er dog nødt til atkontrollerer side tal og den slags, jeg husker ikke om det også ændres automatiskt
Avatar billede lenebene Nybegynder
07. november 2006 - 11:44 #4
Det er i en skabelon, det skal laves, så det kan godt betale sig ;-) Jeg har prøvet mig frem med diverse sektionsskifte, men har ikke haft held med noget af det. Derfor efterlyser jeg VBA-kode, da jeg har hørt, at det var løsningen.
Avatar billede learningvba Nybegynder
07. november 2006 - 13:26 #5
bufferzone har vist lidt af vejen, og nedenstående er optaget ved at bruge Funktioner, Makro, Indspil ny makro:

Sub Macro1()
  Selection.TypeText Text:="Side1" & vbNewLine
  Selection.InsertBreak Type:=wdSectionBreakNextPage
  Selection.EndKey Unit:=wdStory
  Selection.TypeText Text:="Side2"
  Selection.HomeKey Unit:=wdStory
  With Selection.PageSetup
      .TopMargin = CentimetersToPoints(7)
      .BottomMargin = CentimetersToPoints(2)
      .LeftMargin = CentimetersToPoints(2)
      .RightMargin = CentimetersToPoints(5)
  End With
  Selection.EndKey Unit:=wdStory
  With Selection.PageSetup
      .TopMargin = CentimetersToPoints(2)
      .BottomMargin = CentimetersToPoints(2)
      .LeftMargin = CentimetersToPoints(2)
      .RightMargin = CentimetersToPoints(2)
  End With
End Sub

Opretter 2 sider, sørger for forskelligt sideformat (top, bund, venstre, højre).

Det bedste for at få hjælp herinde er som regel at komme med lidt kode som gør det lidt nemmere at give konkret assistance til; det abstrakte er altid lidt sværere :-)

Ang. sidefod, så skal du bede om F1-hjælp til ordet "DifferentFirstPageHeaderFooter" i VBA.

Håber det kan hjælpe dig lidt mere på vej.