Avatar billede larsajensen Nybegynder
06. november 2006 - 14:19 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

MS SQL og java

Jeg har ikke tidligere benyttet Microsoft SQL server.

Jeg programmerer i java 1.4 (pt må jeg ikke anvende nyere), og jeg ønsker at kunne tilgå data placeret i MS SQL. I første omgang er det et mindre forsøgs-projekt, blot for at vurdere MS SQL og java 1.4.

Jeg har et par spørgsmål: På microsoft hjemme side har jeg mulighed for at downloade hhv

1) Server 2005 Trial Software
2) Download SQL Server 2005 Express Edition

Hvad er dine anbefalinger ?

Og - JDBC-driveren ? Hvor finder man denne ?

//
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
06. november 2006 - 14:21 #1
Hent Express Edition. Den kan udfylde en del behov.

Og hent driver her:

http://msdn.microsoft.com/data/ref/jdbc/
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
06. november 2006 - 14:24 #2
Express edition er en gratis udgave, som har nogle begrænsninger i forhold til den store sql-server. Men medmindre man skal køre jobs i form af replikering o.lign. kan express edition sagtens klare ens behov.
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
06. november 2006 - 14:26 #3
Og som sql-værktøj kan jeg anbefale Sql Server Studio Express, som ligeledes er gratis:

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/sql/
Avatar billede hacked Nybegynder
06. november 2006 - 14:42 #4
Avatar billede arne_v Ekspert
06. november 2006 - 14:55 #5
restriktionerne er at den maksimalt kan bruge 1 CPU & 1 GB RAM og at databasen
ikke kan blive stoerre end 4 GB
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
06. november 2006 - 15:03 #6
Og den har ingen SqlAgent...
Avatar billede larsajensen Nybegynder
06. november 2006 - 16:17 #7
Jeg har installeret mssql og lagt sqljdbc.jar ind i jre\lib\ext

Jeg har oprettet en database db.

Jeg får en lidt intetsigende fejl

com.microsoft.sqlserver.jdbc.SQLServerException: The TCP/IP connection to the host  has failed. java.net.ConnectException: Connection refused: connect

Umiddeltbart mener jeg ikke, at det har nogen betydning om jeg ændrer navnet på databasen, mit bruger, eller password.

Jeg bruger følgende stump kode:
String url = "jdbc:sqlserver://127.0.0.1:1433;databaseName=db;user=mig;password=mitpw";
String driver ="com.microsoft.sqlserver.jdbc.SQLServerDriver";
System.out.println(url);
Class.forName(driver).newInstance();
connection = DriverManager.getConnection(url);
Avatar billede arne_v Ekspert
06. november 2006 - 16:37 #8
er SQLServer sat op til TCP/IP ?

er der nogen firewall som blokerer port 1433 ?
Avatar billede larsajensen Nybegynder
06. november 2006 - 17:14 #9
Tjahh, til syneladende kører der ingen server på port 1433. Det er på localhost, så en firewall burde ikke kunne gøre noget.

Jeg har forsøgt at åbne for TCP/IP forbindelse 2 steder ... Jeg har svært ved at forstå, at man kan have en database at kunne anvende den traditionel server (ip, port, database, bruger, og password).
Avatar billede hacked Nybegynder
06. november 2006 - 18:30 #10
Prøv localhost istedet for 127.0.0.1. Ved godt det er det samme, men det er et forsøg værd.
Har du angivet et andet instanceName end default? Hvis du har bliver du nødt til at skrive det i din url.
Har du prøvet at telnet? eller prøvet at connecte via et værktøj?
Avatar billede hacked Nybegynder
06. november 2006 - 18:33 #11
Prøv at skriv følgende i command prompt:

sqlcmd -S Server\Instance

altså
SQLExpress er vist default instance.

sqlcmd -S localhost\SQLExpress
Avatar billede larsajensen Nybegynder
06. november 2006 - 19:32 #12
Problemet er, at der ikke bliver oprettet en lyttende tcp/ip socket.

Hvis jeg fra en dos-prompt skriver

telnet 127.0.0.1 1433

burde mssql give sig til kende. Det gør den ikke.
Jeg har lige reinstalleret mssql, idet jeg anvender en 'mixed model' - men det havde vist ikke noget med sagen at gøre.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. november 2006 - 19:39 #13
viser netstat -an noget paa port 1433 ?
Avatar billede larsajensen Nybegynder
06. november 2006 - 19:54 #14
Nej, netstat viser heller ingen former for liv på mssql...
Avatar billede arne_v Ekspert
06. november 2006 - 20:07 #15
saa er det i config programmet der skal troubleshootes og ikke i Java
Avatar billede larsajensen Nybegynder
06. november 2006 - 20:18 #16
yes, det er rigtigt.

Smid et svar alle sammen. I har besvaret mit oprindelige spørgsmål.

Jeg opretter (snart) et nyt spørgsmål om mssql og socket forbindelse på port 1433
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
06. november 2006 - 20:35 #17
Kommer her...
Avatar billede hacked Nybegynder
06. november 2006 - 22:05 #18
Et svar :)