Avatar billede shoots Nybegynder
06. november 2006 - 10:47 Der er 5 kommentarer

log med sql queries

jeg har en appliaction som taler med en oracle 9i database (som jeg kan kigge i ) gennem et datalag som jeg ikke kan kigge i og vil gerne kende de sql queries der bliver udført på et givent tidspunkt (i.e. når jeg fyrer dem) da jeg får inkonsistente søgninger i min database, findes der en log allerede eller et andet værktøj til at gafle sql sætningen ud fra databasen (oracle 9i på windows)
Avatar billede teepee Nybegynder
06. november 2006 - 11:55 #1
Du kan være heldig at fange dem i v$long_ops, men ellers må du vist trace kaldene.
Dette kan gøres på sessionsnuviea eller på databasen.
Avatar billede teepee Nybegynder
06. november 2006 - 12:09 #2
V$SESSION_LONGSOPS  hedder den...
Avatar billede shoots Nybegynder
06. november 2006 - 12:20 #3
ikke forstået ;-) er ikke databse haj på nogen måde er V$SESSION_LONGSOPS et schema jeg kan gafle ved at selecte det feks i en query analyser? eller hvordan?
Avatar billede pgroen Nybegynder
06. november 2006 - 12:34 #4
Du kan også kigge i V$SQL, hvor de første 1000 tegn af din SQL bliver gemt, indtil den ryger ud af cachen.

Eller på 'dansk', fx:

SELECT sql_text
  FROM v$sql
WHERE UPPER(sql_text) LIKE '%EN_ELLER_ANDEN_TEKSTSTRENG%';

hvor du ved at EN_ELLER_ANDEN TEKSTSTRENG indgår i de/den queries der bliver udført,
fx et tabelnavn eller lign.
Avatar billede shoots Nybegynder
06. november 2006 - 12:53 #5
det ellers så fine forslag fra pgroen kan ikke ekskveres i min query analyser (aqua datastudio) op mod databasen denbrokker sig med denne fejl tekst :>[Error] Script lines: 1-3 --------------------------
ORA-00911: ugyldigt tegn