Avatar billede kulip Nybegynder
04. november 2006 - 13:26 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Hjælp med et system

Hejsa allesammen, det jeg mangler hjælp med er: (nu tager vi det fra v-man.dk, fodbold manager)
Jeg vil gerne have sådan at php f.eks Tjekker hvilken 11 fodbold spillere der er i startopsillingen, så når man spiller en kamp skal den tjekke hvem af holdene der der bedste spillere, det vil sige den skal tjekke alle 11 spillere igennem på begge hold. Spillere kan f.eks have 11 i mod på det ene hold og 9 i mod på det andet, og 11 i spark på det ene og 8 i spark på det andet. Når den har tjekket hvilket hold der har de bedste spillere, så skal det give et tilfældigt resultat.

Håber nogle af jer kan hjælpe mig..
Avatar billede udvikler Nybegynder
04. november 2006 - 13:32 #1
Altså det er en krævene proces, men jeg kan give dig et fundament at bygge videre på:

Lav et felt ud for hver spiller i databasen der hedder spillerid hvor målmanden har 1 og venstre back har 2 osv. derefter kan du bare trække begge spillere ud med nr 1 fx og tjekke hvilken målmand der er bedst. Men først skal du også have 4 felter til, de skal hedde:

spark
hurtighed
smidighed
rutine
(det var bare et exempel)

også skal det virke som et ti-tal-system hvor 10 er bedst og 1 er værst. Alle starter med at have 5 som standard. så kan du bare bruge simpel matematik til at regne ud hvem der er bedst på hver plads. Og dernæst regne ud hvem der skal vinde.

Kom gerne med spørgsmål hvis du er i tvivl om noget.
Avatar billede kulip Nybegynder
04. november 2006 - 13:43 #2
Tak for hjælpen, det hjalp rigtigt meget, men ved ikke lige hvordan den skal tjekke det, og hvordan den så giver de "randome points", håber du kan hjælpe mig med det..
Avatar billede kulip Nybegynder
04. november 2006 - 13:48 #3
udvikler>?
Avatar billede udvikler Nybegynder
04. november 2006 - 13:49 #4
Altså du opdatere et felt i databasen således:

$id = ; // spillerens id
$point = ; // det antal point brugeren har fået + det han havde før

mysql_query("UPDATE databasenavn SET `point`='$point' WHERE spillerid = '$id'") or die(mysql_error());
Avatar billede kulip Nybegynder
04. november 2006 - 13:51 #5
ja det ved jeg godt hehe.. Men det jeg ikke forstår er hvordan den tjekker hvem der er bedst, ved alle 11 spillere, og hvordan den giver "randome points (til den som vinder)" , de skal jo have f.eks 11-0 sejr, hvordan gør man det?
Avatar billede udvikler Nybegynder
04. november 2006 - 13:56 #6
Aah, du udskriver bare pointene for målmanden fx og gemmer det i variablen $point1
Derefter så udskriver du den anden målmands point og gemmer det i variablen $point2

så lad os sige at den ene målmand er virkelig dygtigt og har 10 point (som er det højeste) og den anden målmand har 7 point.

så skriver du bare:

if ($point1 > $point2) {
// den førstnævnte målmand var bedst
}else{
// den anden målmand var bedst
}

også kan du give random points til ham der vinder ved at bruger den kode jeg gav dig før.
Avatar billede kulip Nybegynder
04. november 2006 - 14:01 #7
kan man godt gøre sådan der? når den både skal tjekke, spark, hurtighed, smidighed og rutine?

Så skal jeg da have lavet noget mere, eller hvad??

Og det er ikke spilleren som skal have random point det er holdet..

Altså lad os sige vi har en liga kamp mellem danmark og tyskland.
Så skal vinder danmark, men skal have php til at give dem et resultat, altså f.eks 7-1, ved bare ikke hvordan det gøres, det skal jo også gøres efter hvor gode holdene er i forhold til hinanden..

Forstår du hvad jeg mener??
Avatar billede udvikler Nybegynder
04. november 2006 - 14:09 #8
Nej det ved jeg godt, det var nu mere et exempel det med update sætningen.

men det gør du på denne måde:

du tjekker spark, hurtighed, smidighed og rutine som jeg viste før og hver gang du har tjekket giver du et holdpoint således:

if ($spark1 > $spark2) {
$holdpoint1 = 1;
// den førstnævnte målmand var bedst og har fået 1 spark point
}else{
$holdpoint2 = 1;
// den anden målmand var bedst og har fået 1 spark point
}

if ($hurtighed1 > $hurtighed2) {
$holdpoint1 = $holdpoint1++;
// den førstnævnte målmand var bedst og har fået 1 hurtigheds point
}else{
$holdpoint2 = $holdpoint2++;
// den anden målmand var bedst og har fået 1 hurtigheds point
}

osv.

derefter bruger du denne til at tjekke hvem af målmændene der var bedst:

if ($holdpoint1 > $holdpoint2) {
// den førstnævnte målmand var bedst i kampen
}else{
// den anden målmand var bedst i kampen
}

sådan tjekker du hver spiller og til sidst plusser du alle holdpoint for alle 11 spillere fra hvert hold og det hold med flest point vinder..
Avatar billede kulip Nybegynder
04. november 2006 - 14:12 #9
okay, jeg kan se det bliver et rigtigt stort script, men jeg må jeg bare igang, sidder ikke på min computer lige nu, så derfor kan jeg spørge lidt mere så alt er på plads når jeg kommer hjem. Vil gerne have sådan at der også kan komme tilskurer til kampen, Det skal være sådan den sortere tilskuere efter om holdet er kendt, altså ligger i en god liga eller i en dårlig, (begge hold) hvis begge hold er kendte skal den tage et random tal der er højt, og hvis de er dårlige et random tal som er lavt.. Noget du kan hjælpe mig med også :)?
Avatar billede udvikler Nybegynder
04. november 2006 - 14:29 #10
Ja da, men først vil jeg lige forklare dig en ting. Før du går igang med en opgave så tænk på hvordan den vil virke i virkeligheden. Det hjælper især mig igennem en masse svære opgaver. Jeg ville nemlig selv igang med et manager spil. Jeg nåede faktisk at blive næsten færdig, men så mistede jeg interessen og slettede det hele.

Nu til det med tilskuerne.

Du kan ligesom før angive hvor godt holdet er i et felt i databasen, lav et felt der hedder rang fx og det kan indeholder et tal fra 1-30 alt indenfor 1-10 er holdene i 1 division - alt fra 11-20 er holdene fra 2 division - alt fra 21-30 er så holdene fra 3 division

så kan du lave en if sætning der tjekker om holdet er fra 1,2 eller 3 division... Så skal du bare have lavet nogle regler som fx. hvor mange tilskuer må et hold fra 2 division have? (det skal jo være realistisk da deres stadions ikke er så store)

Håber det hjalp?
Avatar billede udvikler Nybegynder
04. november 2006 - 14:31 #11
der var lige en dum fejl der skulle selvfølgelig stå fra 1-11, fra 12-22 og fra 23-33
Avatar billede udvikler Nybegynder
04. november 2006 - 17:04 #12
Hvis du er kommet hjem, kan du så holde mig opdateret og sige til hvis du får problemer? vil gerne hjælpe hvis jeg kan :-)
Avatar billede kulip Nybegynder
04. november 2006 - 17:41 #13
udvikler> jeg kommer først hjem i morgen, hehe. men hvis jeg må kan jeg så ikke adde dig på msn eller omvendt, så kan vi tage mere der igennem ?
Avatar billede kulip Nybegynder
04. november 2006 - 17:56 #14
hvis du vil adde mig så: Daniel@smart-host.dk
Avatar billede udvikler Nybegynder
04. november 2006 - 18:02 #15
Jeg bruger desværre ikke msn :-)

Men jeg er næsten altid til rådighed på eksperten lige for tiden da jeg har fri.
Avatar billede kulip Nybegynder
05. november 2006 - 21:33 #16
okay det er bare i orden, så tager vi den bare herover. men jeg begynder på det tirsdag..
Avatar billede udvikler Nybegynder
06. november 2006 - 07:14 #17
Helt iorden med mig.
Avatar billede kulip Nybegynder
07. november 2006 - 11:01 #18
Hmm har været lidt igang med det, men jeg mangler endelig et design og det er jeg ikke så god til. er det noget du kan lave eller hvad :)?
Avatar billede udvikler Nybegynder
07. november 2006 - 16:27 #19
Hvis du tænker på billeder og farver så nej desværre :-)

Men hvis det virker er her et svar.
Avatar billede udvikler Nybegynder
07. november 2006 - 16:27 #20
ups
Avatar billede kulip Nybegynder
07. november 2006 - 16:31 #21
okay, hmm skal jo have et design før jeg kan begynde..
Avatar billede kulip Nybegynder
07. november 2006 - 16:58 #22
men ang det med point system, så skal det vel være sådan her:

if ($spark1 > $spark2) {
$malmand1 = 1;
// den førstnævnte målmand var bedst og har fået 1 spark point
}else{
$malmand2 = 1;
// den anden målmand var bedst og har fået 1 spark point
}

if ($hurtighed1 > $hurtighed2) {
$malmand1 = $malmand1++;
// den førstnævnte målmand var bedst og har fået 1 hurtigheds point
}else{
$malmand2 = $malmand2++;
// den anden målmand var bedst og har fået 1 hurtigheds point
}

osv med alle tingene og spillere

også til sidst:

if ($malmand1 > $malmand2) {
$holdpoint1 = 1;
}else{
$holdpoint2 = 1;
}

if ($forsvar1 > $forsvar2) {
$holdpoint1 = $holdpoint1++;
}else{
$holdpoint2 = $holdpoint2++;
}

osv osv??
Avatar billede udvikler Nybegynder
07. november 2006 - 19:02 #23
Lig præcis ;-)
Avatar billede kulip Nybegynder
07. november 2006 - 19:08 #24
okay, jeg er igang med koden, men har ikke fået design endnu..
Avatar billede kulip Nybegynder
07. november 2006 - 19:16 #25
hmm tænkte lidt på, hvordan gør man sådan at man f.eks henter id og navn fra url således her

$mithold = $_GET[hold1];
$dereshold = $_GET[hold2];

hvordan skal url så se ud?

index.php?hold1=navn ..
hvad skal der mere være??
Avatar billede kulip Nybegynder
07. november 2006 - 19:46 #26
du kan følge med i koden, her: http://www.vhcamp.dk/kode.txt
Avatar billede udvikler Nybegynder
07. november 2006 - 22:44 #27
Så skal der være et & tegn efterfulgt at den anden variabel
Avatar billede udvikler Nybegynder
07. november 2006 - 22:44 #28
og forresten, undskyld jeg nogle gange svare sent, men har så meget at lave :-)
Avatar billede kulip Nybegynder
08. november 2006 - 16:47 #29
det er bare i orden :)
Avatar billede kulip Nybegynder
09. november 2006 - 11:23 #30
Hmm har lavet et design, syntes det er okay ikke noget specielt, men så kan jeg få en anden til det senere, du kan se det på www.vhcamp.dk/manager/index.php
Avatar billede kulip Nybegynder
09. november 2006 - 15:22 #31
kan simpelthen ikke forstår, hvorfor det her ikke virker:
<?php session_start();
    include("database/connect.inc");
$brugernavn = $_REQUEST['brugernavn'];
$result = mysql_query("SELECT * FROM manlogin WHERE brugernavn='$brugernavn'");
if (mysql_num_rows($result) == "1")
{
echo '<body background="bg.jpg" link="#FFFFFF" vlink="#FFFFFF" alink="#FFFFFF" text="#FFFFFF">';
echo("Brugernavnet er optaget, vælg venligst et andet.");
}
else
{
$holdnavn = $_REQUEST['holdnavn'];
$result = mysql_query("SELECT * FROM manlogin WHERE holdnavn='$holdnavn'");
if (mysql_num_rows($result) == "1")
{
echo '<body background="bg.jpg" link="#FFFFFF" vlink="#FFFFFF" alink="#FFFFFF" text="#FFFFFF">';
echo("Hold navnet er optaget, vælg venligst en anden.");
}
else
{
$mail = $_REQUEST['mail'];
$result = mysql_query("SELECT * FROM manlogin WHERE mail='$mail'");
if (mysql_num_rows($result) == "1")
{
echo '<body background="bg.jpg" link="#FFFFFF" vlink="#FFFFFF" alink="#FFFFFF" text="#FFFFFF">';
echo("Denne mail er allerede i brug");
}
else
{
if (isset($_POST['news'])) {
if(empty($brugernavn) || empty($password) || empty($mail) || empty($holdnavn) || empty($manager) || empty($land) || empty($alder)) {
echo '<body background="bg.jpg" link="#FFFFFF" vlink="#FFFFFF" alink="#FFFFFF" text="#FFFFFF">';
echo "Udfyld venligst alle felterne";
}
else {
$oprettet = date("j/n Y");
$header = $_POST['header'];
$brugernavn = $_POST['brugernavn'];
$password = $_POST['password'];
$mail = $_POST['mail'];
$holdnavn = $_POST['holdnavn'];
$alder = $_POST['alder'];
$manager = $_POST['manager'];
$land = $_POST['land'];

mysql_query("INSERT INTO manlogin (oprettet, brugernavn, password, mail, holdnavn, alder, manager, land) VALUES ('$oprettet','$brugernavn','$password','$mail','$holdnavn','$alder','$manager','$land')") or die (mysql_error());
echo '<body background="bg.jpg" link="#FFFFFF" vlink="#FFFFFF" alink="#FFFFFF" text="#FFFFFF">';
echo 'Din bruger er oprettet, og klar til at logge ind.<br>
Første gang du logger ind, skal du lige gå ind under "Min Profil" og skrive de sidste oplysninger.<br>
Under "Mine oplysninger" kan du se om du har betalt, hvor du sidder osv.<br><br>

Hilsen VHCamp Crew.
';
}
} else {

?>
<?
if (isset($_SESSION["s_navn"]))
{
echo '<body background="bg.jpg" link="#FFFFFF" vlink="#FFFFFF" alink="#FFFFFF" text="#FFFFFF">';
echo "Du er logget ind og kan derfor ikke tilmelde dig igen.";
}
else
{?>

<form action="<?php echo $SERVER[PHP_SELF]; ?>" method="post">
                        <table border="0" width="280" id="table4" cellspacing="0" cellpadding="0">
                            <tr>
                                <td width="115">
                                <p align="left"><i>Brugernavn</i></td>
                                <td>
                                    <p align="left">
                                    <input type="text" size="23" name="brugernavn">
                                </td>
                            </tr>
                            <tr>
                                <td width="115">
                                <p align="left"><i>Password</i></td>
                                <td>
                                <p align="left">
                                    <input type="password" size="23" name="password"></td>
                            </tr>
                            <tr>
                                <td width="115">
                                <p align="left"><i>E-mail</i></td>
                                <td>
                                <p align="left">
                                    <input type="text" size="23" name="mail"></td>
                            </tr>
                            <tr>
                                <td width="115">
                                <p align="left"><i>Hold navn</i></td>
                                <td>
                                <p align="left">
                                    <input type="text" size="23" name="holdnavn"></td>
                            </tr>
                        </table>
                        <p align="left"><b>Manager</b></p>
                        <table border="0" width="270" id="table5" cellspacing="0" cellpadding="0">
                            <tr>
                                <td width="115">
                                <p align="left"><i>Manager navn</i></td>
                                <td>
                                <p align="left">
                                    <input type="text" size="23" name="manager"></td>
                            </tr>
                            <tr>
                                <td width="115">
                                <p align="left"><i>Land</i></td>
                                <td>
                                <p align="left">
                                    <input type="text" size="23" name="land"></td>
                            </tr>
                            <tr>
                                <td width="115">
                                <p align="left"><i>Alder</i></td>
                                <td>
                                <p align="left">
                                    <input type="text" size="23" name="alder"></td>
                            </tr>
                            </table>
                            <br>
                            <input type="submit" value="Tilmeld"></td></tr>
</form>
<?
}
?>
Når jeg trykker tilmeld sker der ikke noget, andet et update..
Avatar billede kulip Nybegynder
09. november 2006 - 15:58 #32
har fået det til at virke :)
Avatar billede kulip Nybegynder
13. november 2006 - 22:04 #33
hej jeg har sådan at jeg gerne vil have lavet, så den regner ud hvor meget jeg har i indægter, det virker også fint. men vil gerne have den til at hvis der ikke er tilføjet noget endnu skal den bare skrive 0. her er koden:

$hold = $_SESSION[s_holdnavn];
$query2  = sprintf("select sum(belob) from regnskab where form='indtægt' AND klub='%s'", $hold);
if($data2 = mysql_query($query2)) {
  if($row2 = mysql_fetch_row($data2)) {
    echo $row2[0];
  }

Nogle som kan hjælpe mig med resten.?