Avatar billede apocalyptica_apo Nybegynder
02. november 2006 - 22:30 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Grund ide til sletning af rækker

Hey, Jeg mangler lige en ide(er) til hvordan en SQL query kunne se ud til hvad jeg havde tænkt mig. Som er:
F.eks jeg har en hoved tabel hvor hver række/record self har deres unikke ID derefter koloner med diverse data.
så har jeg en anden tabel med rækker/records der har en ID der referer til rækker/records i hovede tabelen og de har self også diverse data.

Jeg skal have rydet op i tabel #2 dvs. Jeg skal have noget der sletter rækker/records i tabel 2. hvor rækker/records i hoved tabelen mangler.

Eksempel på tabeler:
#Hoved tabel#
|ID | Data  |
| 2 | test2 |
| 3 | test3 |

#2. tabel#
------------------------------
|ID | HovedTabel_RefID | Data  |
------------------------------
| 1 |                2 | fisk1  |
| 2 |                1 | fisk2  |
| 3 |                4 | fisk3  |
------------------------------
Dvs. hvad jeg vil have slettet her er: I 2. tabel række/record ID=2 & 3

Jeg ville gerne kunne gøre dette med en query hvis muligt.

Hvis vi lige kunne lave en select med en limit også, så ville det være kanon. Så jeg lige kan se første par rækker der skal slettes, hvis nogen.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2006 - 22:36 #1
SELECT * FROM tabel_2 WHERE HovedTabel_RefID NOT IN (SELECT ID FROM tabel_1)

og

DELETE FROM tabel_2 WHERE HovedTabel_RefID NOT IN (SELECT ID FROM tabel_1)
Avatar billede apocalyptica_apo Nybegynder
02. november 2006 - 22:47 #2
Jamen smukt, Så lærte vi at den IN skal vi have kigget på en gang :)

Smid et svar arne_v..
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2006 - 23:14 #3
svar