Avatar billede fasterlars Nybegynder
02. november 2006 - 14:01 Der er 2 kommentarer

Simpelt .gif baggrundsbillede i applet

Hej.

Jeg er er ikke den skarpeste til java, er lige begyndt.
Har ledt i lang tid efter et eksempel på et ganske simpelt gif baggrundsbilede, som nok først skal loades, og så indlæses, men kan ikke finde noget. Utroligt nok.

Så hvordan laver jeg dette, således at alle andre objekter, knapper, textfields og lign. kommer til at være i forgrunden, og mit lille gif billede bliver i baggrunden?

Derudover, kan det så ændres med en lille stump tekst så baggrundsbilledet enten er tiled, strechted eller centered?

Tak!
Avatar billede anders_kaas Nybegynder
05. november 2006 - 14:53 #1
Hej, mon ikke dette lille eksempel kan hjælpe dig på vej:

// File:Baggrund.java
// Applet med .gif som baggrund.
import java.awt.*;
import java.applet.*;
import java.net.*;

public class Baggrund extends Applet {

  public void paint(Graphics g) {
    URL u = getCodeBase();
    Image billede = getImage(u, "01.gif");

    Dimension d = getSize();
    int h = d.height;
    int w = d.width;
    g.drawImage(billede, 0, 0, h, w, this); // tegn billedet strechted

    g.drawImage(billede, 110, 100, this);        // tegn billedet normalt

  }
Avatar billede fasterlars Nybegynder
06. november 2006 - 22:26 #2
Hej Anders!

Mange tak for dit eksempel, det virker jo ganske fint :)
Dog må jeg lige høre dig om det vigtigste, hvordan får jeg baggrundsbilledet til at være tiled? Altså "side om side"?