Avatar billede akjaer Nybegynder
02. november 2006 - 09:38 Der er 5 kommentarer

Netbeans GUI builder: look and feel

Jeg har prøvet GUI builderen i Netbeans.

Jeg arbejder i Win XP, og af en eller anden grund bygger den også GUI's som om, at de bliver lavet til Windows XP look and feel. Det må vel være muligt at bygge en gui, hvor gui-builderen tegner designet med standard Java look and feel?

Men hvordan?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2006 - 12:42 #1
er det ikke bare et UIManager.setLookAndFeel kald til forskel ?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2006 - 12:44 #2
UIManager.setLookAndFeel("com.sun.java.swing.plaf.windows.WindowsLookAndFeel");
UIManager.setLookAndFeel("javax.swing.plaf.metal.MetalLookAndFeel");
UIManager.setLookAndFeel(UIManager.getCrossPlatformLookAndFeelClassName());
UIManager.setLookAndFeel(UIManager.getSystemLookAndFeelClassName());
etc.
Avatar billede akjaer Nybegynder
02. november 2006 - 13:01 #3
Det ser ikke sådan ud. I hvert fald kan jeg ikke finde dette i koden. Når jeg paster koden over i f.eks. Eclipse, får jeg det normale metal look and feel.

UIManager.setLookAndFeel("javax.swing.plaf.metal.MetalLookAndFeel"); har jeg desuden prøvet at tilføje i min main.
Avatar billede Nasgul Nybegynder
05. februar 2012 - 08:55 #4
Ved godt det er et gammel emne efterhånden, men i tilfælde af der stadig er nogle der følger spørgsmålet er der altså en anden mulighed for at ændre sit design radikalt.

Foruden de normale look and feel´s der kan sættes, er det også muligt at lave sit helt eget, dette kaldes Synth Look And Feel og sættes således:

SynthLookAndFeel laf = new SynthLookAndFeel();
            laf.load(myClass.class.getResourceAsStream("path_to_LAF.xml"), myClass.class);
UIManager.setLookAndFeel(laf);

Synth LAF resetter ALLE komponenter, og giver dig mulighed for at definere alt omkring en enkelt komponent via en relativt simpel xml fil.

Dette er efter min mening meget nemmere at håndtere end at skrive sine egne paintComponent().

Både Windows og Nimbus LAF er oprindeligt bygget således, og senere adopteret af Java

Der findes nogle få guides til at komme igang rundt omkring på nettet, denne her giver et okay indblik i hvordan det hele hænger sammen: http://docs.oracle.com/javase/tutorial/uiswing/lookandfeel/synth.html
Avatar billede Nasgul Nybegynder
05. februar 2012 - 09:01 #5
Iøvrigt er Netbeans GUI builder et no-go :S GUI builderen begrænser dig utroligt meget, og genere noget være slam kode, som du iøvrigt har en meget begrænset mulighed for at redigere i.

Den eneste fordel der er ved GUI builderen er at den relativt hurtigt lærer dig hvilke komponenter der er tilgængelige, og hvad de hedder, derefter burde man efter min mening droppe den, og prøve at skrive det selv.

Nogen burde skrive en ordentlig guide til SynthLookAndFeel :D