Avatar billede human Nybegynder
01. november 2006 - 23:11 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

gratisdns og virtualhost

Hej

Jeg har sat mit server (slipp.dk) op med a record på gratisdns.dk. Og det virker også.

Men kan jeg fx lave en adresse som hedder pma.slipp.dk, og den så går ind i phpmyadmin dir som ligger i /var/www/phpmyadmin
Hvordan?

Jeg har mere end ét domæne som peger på min IP. Kan det gøres så hvis jeg skriver www.etdomain.dk at den så automatisk går ind i /var/www/etdomain ?
Hvordan?

Jeg kører apache2.
Avatar billede coderdk Praktikant
01. november 2006 - 23:15 #1
Avatar billede human Nybegynder
01. november 2006 - 23:35 #2
det hjælper ikke  meget på hvordan det skal sættes op på gdns
Avatar billede human Nybegynder
02. november 2006 - 00:01 #3
Nu virker det sådan set. Men jeg får nogle fejl når jeg genstarter apache:

[Thu Nov 02 00:59:16 2006] [warn] VirtualHost slipp.dk:0 overlaps with VirtualHo
st slipp.dk:0, the first has precedence, perhaps you need a NameVirtualHost dire
ctive
[Thu Nov 02 00:59:16 2006] [warn] NameVirtualHost *:0 has no VirtualHosts
apache2: Could not determine the server's fully qualified domain name, using 127
.0.1.1 for ServerName
[Thu Nov 02 00:59:17 2006] [warn] VirtualHost slipp.dk:0 overlaps with VirtualHo
st slipp.dk:0, the first has precedence, perhaps you need a NameVirtualHost dire
ctive
[Thu Nov 02 00:59:17 2006] [warn] NameVirtualHost *:0 has no VirtualHosts
  ...done.

Filen ser således ud:
NameVirtualHost *

<VirtualHost slipp.dk *>
ServerName php.slipp.dk
DocumentRoot /var/www/phpinfo
ServerAdmin fjernet
</VirtualHost>

<VirtualHost slipp.dk *>
ServerName pma.slipp.dk
DocumentRoot /var/www/phpmyadmin
ServerAdmin fjernet
</VirtualHost>
Avatar billede skau Nybegynder
02. november 2006 - 07:15 #4
Prøv det her:
NameVirtualHost www.slipp.dk
NameVirtualHost pma.slip.dk

<VirtualHost www.slipp.dk>
ServerName php.slipp.dk
DocumentRoot /var/www/phpinfo
ServerAdmin fjernet
</VirtualHost>

<VirtualHost pma.slipp.dk>
ServerName pma.slipp.dk
DocumentRoot /var/www/phpmyadmin
ServerAdmin fjernet
</VirtualHost>
Avatar billede coderdk Praktikant
02. november 2006 - 10:52 #5
På gratisdns, lav en A-record på slipp.dk og lav en CNAME på *.slipp.dk som peger på spill.dk - så virker alle underdomæner, i.e. whatever.you.want.slipp.dk...
Vil du bare lave et par vhosts? Jeg forstod dit spørgsmål som du ville have noget automatiskt mapping...
Avatar billede human Nybegynder
02. november 2006 - 11:48 #6
man kan ikke lave *.slipp.dk som cname, kun som a record. Der sker i hvert fald intet når jeg tilføjer det.

* Forcing reload of apache 2.0 web server...
apache2: Could not determine the server's fully qualified domain name, using 127
.0.1.1 for ServerName
[Thu Nov 02 12:47:17 2006] [warn] NameVirtualHost pma.slipp.dk:0 has no VirtualH
osts
apache2: Could not determine the server's fully qualified domain name, using 127
.0.1.1 for ServerName
[Thu Nov 02 12:47:17 2006] [warn] NameVirtualHost pma.slipp.dk:0 has no VirtualH
osts
  ...done.

filen:
NameVirtualHost php.slipp.dk
NameVirtualHost pma.slipp.dk

<VirtualHost php.slipp.dk>
ServerName php.slipp.dk
DocumentRoot /var/www/phpinfo
ServerAdmin michael@techcity.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost pma.slipp.dk>
ServerName pma.slipp.dk
DocumentRoot /var/www/phpmyadmin
ServerAdmin michael@techcity.dk
</VirtualHost>
Avatar billede human Nybegynder
02. november 2006 - 11:49 #7
og nu virker det heller ikke mere.
Avatar billede coderdk Praktikant
02. november 2006 - 12:04 #8
human det virer nu fint for mine 11 domæner ;)

NameVirtualHost *:80

<VirtualHost *:80>
  ServerName php.slipp.dk
  ServerAlias www.php.slipp.dk
  DocumentRoot /var/www/phpinfo
</VirtualHost>

osv...
Avatar billede coderdk Praktikant
02. november 2006 - 12:04 #9
Husk ændringer kan du ofte først se timer efter ;)
Avatar billede human Nybegynder
02. november 2006 - 12:12 #10
Okay. Så jeg trykker på CNAME. jeg skriver ikke noget der. For det står allerede:
*.slipp.dk
slipp.dk

Jeg trykker tilføj, men listen under CNAME er tom. Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede human Nybegynder
02. november 2006 - 12:19 #11
Hmm.. Ja det du postede der virkede, også uden fejl. Men der er nu tsadig intet tilføjet under CNAME på gdns. Men det er vel også ligemeget for det virker og ingen fejl.

Men i hvilken fil sætter jeg mit servername? Så jeg kan blive fri for denne fejl:
* Forcing reload of apache 2.0 web server...
apache2: Could not determine the server's fully qualified domain name, using 127
.0.1.1 for ServerName
apache2: Could not determine the server's fully qualified domain name, using 127
.0.1.1 for ServerName
  ...done.
Avatar billede coderdk Praktikant
02. november 2006 - 12:24 #12
Det lyder underligt. Har du slipp.dk i A-records? For det virker for mig, har lige testet (selvom det er sådan mine domains er sat op)...

I httpd.conf sætter du bare ServerName til noget :)
Avatar billede human Nybegynder
02. november 2006 - 12:26 #13
httpd.conf indeholder ingenting. Den er der for kompabilitets ting står der.

under a records har jeg:
slipp.dk
*.slipp.dk
localhost.slipp.dk
Avatar billede human Nybegynder
02. november 2006 - 12:34 #14
Ahh.. *.slipp.dk må ikke være under a record hvis den skal være under CNAME. Men det gør nu ingen forskel.
www.php.slipp.dk virker ikke.
samme med pma
Avatar billede coderdk Praktikant
02. november 2006 - 12:39 #15
slipp.dk skal være i A
*.slipp.dk skal være i CNAME

Det virker fint. DNS er ofter flere timer om at blive opdateret... Du kan "omgå" det ved at tilføje

din.servers.ip www.php.slipp.dk
din.servers.ip php.slipp.dk
din.servers.ip pma.slipp.dk

til din HOSTS fil i \Windows\System32\Drivers\etc
Avatar billede coderdk Praktikant
02. november 2006 - 12:40 #16
(husk dog at slette dem igen, når DNS virker)
Avatar billede human Nybegynder
02. november 2006 - 12:45 #17
Okay. php.slipp.dk og pma virker. men ikk med www foran, men det burde de så om et par timer siger du?

Ved du hvor jeg sætter servername når apache folket nu synes httpd.conf ikke skulle bruges mere?

Hvad er forskellen på at lægge *.slipp.dk i a record og cname? Umiddelbart ser jeg ingen forskel.

Og til sidst læg et svar :)
Avatar billede coderdk Praktikant
02. november 2006 - 12:49 #18
httpd.conf bliver brugt på min apache 2.2 server - du kan prøve at sætte den lige over din NameVirtualHost, det burde være fint!
Avatar billede coderdk Praktikant
02. november 2006 - 12:49 #19
Ja, et par timer eller lidt mere, så burde DNS'en være slået igennem :)
Avatar billede human Nybegynder
02. november 2006 - 12:52 #20
Smukt.. læg så det svar! :P
Avatar billede coderdk Praktikant
02. november 2006 - 12:55 #21
(c:
Avatar billede human Nybegynder
02. november 2006 - 17:05 #22
Jep du havde ret, nu virker det med www
Avatar billede coderdk Praktikant
02. november 2006 - 18:29 #23
:-D