Avatar billede liza Nybegynder
20. maj 2001 - 14:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

error 1052

hvad betyder: >1052: Column: \'link\' in field list is ambiguous?
jeg bruger dgssearch og efter jeg har tilføjet flere tabeller i databasen får jeg >1052. det virker fint når jeg kun søger i en tabel.
hvad er der galt?

liza
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. maj 2001 - 14:30 #1
Du har

  select id from tabel1,tabel2

(og sikkert noget mere). Der er en id i begge tabeller, og den ved ikke hvilken
den skal tage. Så kan du skrive

  select tabel1.id from tabel1,tabel2

og så er den klaret
Avatar billede liza Nybegynder
20. maj 2001 - 14:40 #2
erikjacobsen>> tak for dit svar, men jeg er ikke så hård i dette her endnu.
her er lidt fra dgssearch install: $database[x][\"table\"] - Datatype: (Array of String) - Ex: array(\"article\", \"magazine\")

      The name of the table(s) in your database to search. In most cases, you will only be
      searching one table.

      If more than one table is listed in the \"table\" array, then DGS Search will attempt to do
      an SQL join based on $database[x][\"tableAssoc\"].

      If you had the SQL statement:

        SELECT * FROM article, magazine WHERE field = 1;

      The \"table\" array is used to build the \"article, magazine\" section of that statement.

    $database[x][\"tableAssoc\"] - Datatype: (String) - Ex: \"article.magazineid = magazine.magazineid\"

      A string of rules for associating the records in multiple tables. If you
      are only searching one table, set this value to the empty string.

      If you had the SQL statement:

        SELECT * FROM article, magazine WHERE article.magazineid = magazine.magazineid;

      The \"tableAssoc\" is used to build the \"article.magazineid = magazine.magazineid\" section
      of that statement.
kan du se hvad jeg skal gøre?

liza
Avatar billede liza Nybegynder
20. maj 2001 - 14:48 #3
her er hele smøren: Error: MySQL query \'SELECT link, url, beskrivelse FROM tabel1, tabel2 WHERE LOWER(link) LIKE \'%v%\' OR LOWER(url) LIKE \'%v%\' OR LOWER(beskrivelse) LIKE \'%v%\' ORDER BY link, url, beskrivelse\' failed.
>1052: Column: \'link\' in field list is ambiguous

liza
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. maj 2001 - 14:51 #4
Jeg kender ikke dsssearch, så jeg ved ikke hvad du skal gøre for at løse
problemet. Det har nu nok ikke noget at gøre med \"tableAssoc\" - det er
ikke der disse dobbelte navne opstår. Én mulighed kunne jo være at
omdøbe de felter (kolonner) der har samme navn. I forlængelse af mit
eksempel kunne det være id1 i tabel1 og id2 i tabel2 - men jeg ved jo ikke
om du kan det.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. maj 2001 - 14:52 #5
I dit tilfælde vil det være \"link\"-feltet der skulle omdøbes
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. maj 2001 - 14:53 #6
PS: Er du sikker på du skal lave sådan en join mellem de 2 tabeller. Det
ser mere ud som om du vil have dem fra mathcer fra den ene og dem
der matcher fra den anden. Det vil nok kræve 2 selecter....
Avatar billede liza Nybegynder
20. maj 2001 - 15:04 #7
okay jeg kigger nærmere på det, du får point for dine svar.
hvis jeg ikke løser problemet må jeg spørge igen.
tak indtil videre.

liza