Avatar billede jumping_jack Nybegynder
01. november 2006 - 17:32 Der er 5 kommentarer

Sortering af et 2 dimensonelt array

Hej.

Jeg har lavet dette:

[kode]
var arr = new Array();

arr[0] = new Array(10, "Index");
arr[1] = new Array(150, "Produkter");
arr[2] = new Array(250, "Kontakt");
arr[3] = new Array(125, "Andet");
[/kode]

Hvis jeg så kører igennem dette, og får den til at vise teksten efter rækkefølge vil det se sådan her ud:

Index
Produkter
Kontakt
Andet

Det er så meningen at jeg vil have den til at sortere array'et, så array'et kommer til at se sådan her ud:

(10, "Index")
(125, "Andet")
(150, "Produkter")
(250, "Kontakt")

hvis i altså kan følge hvad jeg mener.
og er dette muligt på en eller anden måde??
Avatar billede jumping_jack Nybegynder
01. november 2006 - 18:05 #1
Hurra jeg fik det til at virke
Gjorde bare sådan her:

[kode]
var arr = new Array();
arr[0] = {Pos:10, Tekst:"Index"};
arr[1] = {Pos:150, Tekst:"Produkter"};
arr[2] = {Pos:250, Tekst:"Kontakt"};
arr[3] = {Pos:125, Tekst:"Andet"};
[/kode]

når jeg så udskrev array'et gjorde jeg sådan her:

[kode]
function sortByPos(a, b){
    var x = a.Pos;
    var y = b.Pos;
    return ((x < y) ? -1 : ((x > y) ? 1 : 0));
}

document.getElementById('output').innerHTML += arr.sort(sortByPos()).[0];
document.getElementById('output').innerHTML += arr.sort(sortByPos()).[1];
document.getElementById('output').innerHTML += arr.sort(sortByPos()).[2];
document.getElementById('output').innerHTML += arr.sort(sortByPos()).[3];

og så virker det.
Så er der nogen der har noget i mod at jeg tager point selv???

[kode]
Avatar billede jumping_jack Nybegynder
01. november 2006 - 18:07 #2
Undskyld, manglede lige noget, så skriver kode stumpen igen:

[kode]
function sortByPos(a, b){
    var x = a.Pos;
    var y = b.Pos;
    return ((x < y) ? -1 : ((x > y) ? 1 : 0));
}

document.getElementById('output').innerHTML += arr.sort(sortByPos()).[0].Pos."<br>";
document.getElementById('output').innerHTML += arr.sort(sortByPos()).[0].Tekst."<br>";
document.getElementById('output').innerHTML += arr.sort(sortByPos()).[1].Pos."<br>";
document.getElementById('output').innerHTML += arr.sort(sortByPos()).[1].Tekst."<br>";
document.getElementById('output').innerHTML += arr.sort(sortByPos()).[2].Pos."<br>";
document.getElementById('output').innerHTML += arr.sort(sortByPos()).[2].Tekst."<br>";
document.getElementById('output').innerHTML += arr.sort(sortByPos()).[3].Pos."<br>";
document.getElementById('output').innerHTML += arr.sort(sortByPos()).[3].Tekst."<br>";

[kode]
Avatar billede roenving Novice
02. november 2006 - 18:25 #3
-- men det er uhensigtsmæssigt at køre sorteringen en masse gange, så gør bare:

function sortByPos(a, b){
    var x = a.Pos;
    var y = b.Pos;
    return ((x < y) ? -1 : ((x > y) ? 1 : 0));
}
arr.sort(sortByPos);

document.getElementById('output').innerHTML += arr[0].Pos + "<br>";
document.getElementById('output').innerHTML += arr[0].Tekst + "<br>";
...

-- bemærk også en del overflødige punktummer !-)

I øvrigt er innerHTML ikke kompatibel med de nyere udgaver af html, og har aldrig indgået i en standard for binding mellem javascript og html ...
Avatar billede jumping_jack Nybegynder
03. november 2006 - 09:11 #4
ja sådan kunne jeg jo egentlig godt gøre.
Så spare man da også nogle bytes i størrelse. :)
Men angående det med ikke at bruge innerHTML, hvad synes du så jeg skal bruge?
Er det bedre hvis jeg bruger createElement?
Avatar billede roenving Novice
03. november 2006 - 15:54 #5
Hvis det skal være fremtidssikret, ja !-)

-- og så bliver det noget i stil med:

function sortByPos(a, b){
    var x = a.Pos;
    var y = b.Pos;
    return ((x < y) ? -1 : ((x > y) ? 1 : 0));
}
arr.sort(sortByPos);

var elm = document.getElementById('output');
for(i=0,im=arr.length;im>i;i++){
  elm.appendChild(document.createTextNode(arr[i].Pos));
  elm.appendChild(document.createElement("br"));
  elm.appendChild(document.createTextNode(arr[i].Tekst));
  elm.appendChild(document.createElement("br"));
}