Avatar billede jdlindstroem Nybegynder
01. november 2006 - 14:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan skal disse enkle formler forstås? Sigma/neurale netværk

Hej,

Jeg læser om neurale netværk for tiden. Jeg må indrømme jeg ikke er god til matematisk notation. Jeg forstår f.eks. ikke, hvordan man læser en del formler der indeholder sigma - altså en opsummeringsfunktion.

Da jeg ikke kan copy-paste funktionerne henviser jeg til links, hvor formlerne står. Der er ikke så meget at læse på hver enkelt side.

Den ene formel jeg gerne vil have forklaret er her: http://www.willamette.edu/~gorr/classes/cs449/ann-overview.html. Den starter med Yi=osv.

Jeg forstår heller ikke hvordan følgende formel skal læses.. Den står lige under afsnittet: The Loss function.. Formlen starter med E=½ osv.

Det ville selvfølgelig være fedt, hvis nogen kan udtrykke det i et sprog, jeg forstår f.eks. dansk eller Java ;)

På forhånd tak
Avatar billede jdlindstroem Nybegynder
01. november 2006 - 14:43 #1
glemte lige linket til den anden formel, jeg ikke forstår der står under afsnittet: The loss function. Her kommer det--> http://www.willamette.edu/~gorr/classes/cs449/linear1.html
Avatar billede jakoba Nybegynder
02. november 2006 - 02:17 #2
summa tegnet (det kantede 3-tal) betyder man skal summer værdierne i et interval. nedenunder summa tegnet står der 'j' og siden der ikke står andet en j betyder det "for alle mulige værdier af j" så det bliver:

w[1,i]*y[1] + w[2,i]*y[2] + w[3,i]*y[3] + w[4,i]*y[4] + ...

bemærk at den er rekursiv:  y[1] er den samme summafunktion med i=1

Som formelen står der er den komplet umulig at udregne. det er idealet, i virkeligheden (som i formentlig snart kommer til) er der grænser for hvormange værdier j kan have i hvor brede og dybe de neurale matricer er.

'the loss function' er ganske almindelig standard afvigelse. se: http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_deviation

for hvert målt punkt p beregner vi afstanden fra idealet (den tegnede graf) i anden, alle de værdier summeres, og til allersidst dividerer vi med 2.

mvh JakobA
Avatar billede jdlindstroem Nybegynder
03. november 2006 - 10:49 #3
Hej.

rigtig pænt af dig at hjælpe mig ;) Kan man med andre ord sige at formlen siger: Tag hvert input der kendes og gang det med den vægt der hører til inputtet. Og læg resultatet sammen? Med andre ord så laver den et vægtet gennemsnit af alle sine erfaringer? Det er sådan jeg har læst den indtil videre.

Hvis du skriver et svar, jeg kan give point til, så er du velkommen til at komme forbi og hente dem :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
03. november 2006 - 20:01 #4
Jeg synes ikke rigtig du har j med i den beskrivelse nogen steder, så det tror jeg umiddelbart ikke (men jeg er ret uvidende om neurale netwærk, så måske)
Avatar billede jakoba Nybegynder
03. november 2006 - 20:08 #5
behold bare pnts
Avatar billede jdlindstroem Nybegynder
04. november 2006 - 11:42 #6
Næh, du får dem ;)