Avatar billede strife Nybegynder
30. oktober 2006 - 14:13 Der er 8 kommentarer

image.loadClip memory problem

Jeg er ved at lave et billedgalleri med tilhørende slideshow.
Slideshowet gør det at den tweener alpha værdien op og ned for de forskellige movieclips som bliver loadet ind efterhånden som de skal vises. Der er endvidere controls så man kan skippe frem og tilbage imellem dem.
Det jeg gerne vil er at når billedet er loadet én gang, behøver jeg ikke loade det igen, når den er nået turen rundt, eller hvis man skipper frem og tilbage i billeder der har været vist én gang.
Men problemet er at når billederne ligger i et movieclip med alpha = 0 fylder den stadig i memoryen, og efter 20-25 begynder det at køre meget sløvt.

Jeg har løst det ved at slette movieclips efter de har været vist, men så skal billederne loades hver gang de skal vises, og det vil jeg gerne undgå, så hvis der er nogle der kender en løsning vil jeg være meget taknemmelig.

På forhånd tak.

P.S.: Sig til hvis i skal se et eksempel eller andet.
Avatar billede strife Nybegynder
30. oktober 2006 - 17:11 #1
Jeg har nu fået løst noget af problemet. Min animation kører nu flydende ved hjælp af MovieClip.cacheAsBitmap=true; som man kan sætte på ting der ikke bevæger sig. Når alpha værdien animeres, sættes den til false inden, og true bagefter.

Det eneste problem jeg har nu er at billederne stadig optager meget memory, men det kan jeg vil ikke gøre noget ved uden at bruge MovieClip.removeMovieClip() på alle dem der ikke vises? Hvilket jo er det jeg gerne vil undgå.
Avatar billede strife Nybegynder
30. oktober 2006 - 17:42 #2
Hmmm... Var nok lidt for hurtig der, så glem nr. 1 da det kun virker lokalt.
Så jeg mangler stadig en metode til at for det til at køre optimalt.
Avatar billede rohaje Nybegynder
30. oktober 2006 - 22:11 #3
Du kan jo ikke både slette din hukommelse og bevare billederne på samme tid?

de bliver jo cache't af browseren, så der er ikke noget galt i at slette dem.. (de loader jo hurtigere anden gang)

Eller kan du jo lige prøve med _visible=false;
Avatar billede strife Nybegynder
30. oktober 2006 - 22:41 #4
Hej rohaje

Jeg fik via et andet forum løsningen på den med _visible = false, men siden du var først her, så kan du få pointene. hvis du smider et svar..

Jeg ved godt jeg ikke kan slette billederne og bibeholde dem i cachen på samme tid, og det var heller ikke det jeg skrev, men man kunne sagtens sikkert forstå det sådan med min dårlige formulering :o)

Men det kører fint nu, dog kan jeg se at den stadig med f.eks 120 billeder æder en del RAM, så evt. løsninger på det problem er også velkomne. Jeg ved ikke om der er en løsning, men alle foreslag er velkomne.
Avatar billede rohaje Nybegynder
30. oktober 2006 - 23:35 #5
Du skal slette dem og genloade.. det er det eneste rigtige..

de loader jo super hurtigt anden gang du loader
Avatar billede rohaje Nybegynder
30. oktober 2006 - 23:45 #6
jeg skærer lige ud,,

billederne bliver cachet af browseren, så du kan roligt slette movieClippet..

_visible=false; giver dig lidt mere line at løbe på, men løser ikke problemet. Du vil stadig køre flash i sænk hvis du bliver ved med at hælde billeder på.

så, sæet movieClips og genporet og load, når de skal vises igen.
Avatar billede rohaje Nybegynder
30. oktober 2006 - 23:46 #7
sæet=slet :)
Avatar billede strife Nybegynder
30. oktober 2006 - 23:50 #8
rohaje >> Ja de er cachet af browseren, men ikke flash. De skal stadig loades ind i flash, og det tager stadig tid, jeg har prøvet.
Men 120-150 billeder vil også blive max, i de stikprøver jeg har taget af billedserierne er 118 max.
Og skulle der blive et problem kan jeg jo så blive nødt til at bruge den første løsning.